החתירה הסינית לשדרוג טכנולוגי - חלון של הזדמנויות לחברות הישראליות?

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] ירון זילבר, מנכ"ל חטיבת הפיתוח העסקי בסין של זיו האפט SHENG-BDO: "לראשונה עומדת בפני חברות ישראליות דרך מובנית להנות מתקציבי העברת הטכנולוגיה של הסינים"

בשנים האחרונות ניכרת עליה מתמדת בהשקעות הזרות הסיניות בחו"ל. מרבית ההשקעות הסיניות בחו"ל מופנות לאפיקים שבהם לישראל נוכחות מצומצמת בלבד הבטחת מקורות חומרי גלם ונגישות למשאבים, השקעות בפרויקטים רחבי היקף (כולל ברכבת התחתית באיראן...), השקעה בנכסים פיננסיים, רכישת ומיזוגים עם מותגים וחברות בינ"ל מובילות, וכו'.

החתירה הסינית לשדרג את יכולותיה הטכנולוגיות של התעשיה המקומית והשאיפה למצב את סין כמפתחת, יצרנית וספקית של מוצרים ברמה גבוהה במגוון התחומים (ממוליכים למחצה, ציוד טלקום ועד למכוניות), לצד התפתחותו המהירה של השוק הצרכני בסין הביאה לעליה גדולה בעניין הסיני ברכש טכנולוגי ובטיפוח שותפויות וחילופי טכנולוגיה עם חברות זרות.

השאיפה הסינית להשיג טכנולוגיות ויכולות תעשייתיות ברמה גבוהה וההבנה בסין כי פיתוח מהיר מחייב משיכת ורכש ידע וטכנולוגיה זרה פותח את הדלת בפני התעשיה והחברות הישראליות לנצל מגמה זו לטובתן.

מנכ"ל חברת SHENG-BDO Ziv Haft China Business Development, ירדן זילבר, מסביר: המדובר בהזדמנות משמעותית עבור חברות ישראליות, בתקופה המתאפיינת בקיפאון יחסי ובמיעוט מקורות זמינים להשקעות במקומות אחרים בעולם. בסין קיימת הערכה ליכולות הטכנולוגיות הישראליות - הערכה שביטוייה בשטח היה עד כה מצומצם למדי.

"חברות ישראליות אינן פונות לשוק הסיני בחיפוש אחר מקורות מימון וגישה זו ראוי שתשתנה. הממשלה והממסד הכלכלי הסיני מקצים משאבים משמעותיים לשת"פ טכנולוגי ולרכש וחילופי טכנולוגיה והחברות הישראליות ישכילו אם ילמדו ליהנות ולהפיק תועלת מההתפתחות בתחום זה".

הממשל הסיני מקצה כיום משאבים מורחבים, כולל כחלק מתוכנית ההאצה הסינית (שהיקפה עומד על 585 מיליארד דולר), לקידום רכש טכנולוגיות זרות והקמת מיזמים משותפים במגוון ענפים, החיוניים לפיתוח התעשייה והכלכלה הסינית, ובהם: תעשיות המידע, ציוד רפואי מתקדם, טכנולוגיה חקלאית, ועוד.

במהלך השנה האחרונה פתחה חברת SHENG-BDO מערך שיתופי פעולה עם גורמים ממסדיים וסמי- ממשלתיים בסין העוסקים בפיתוח שיתוף פעולה עם גורמים זרים בתחום הטכנולוגי ובמימון ובליווי פרויקטים, ומייצגת כיום בארץ את המרכז לפיתוח וחילופי מדע וטכנולוגיה של העיר שנגחאי, מרכזה הכלכלי של סין (‘Shanghai Science & Technology Development and Exchange Center’). שיתוף הפעולה נועד לאתר טכנולוגיות וחברות פוטנציאליות להקמת מיזמים משותפים או למכירה לחברות סיניות ולסייע בתהליך עד השלמת המיזם או הרכישה.

שיתוף הפעולה בין החברה הישראלית והמרכז בשנגחאי סוכם בפגישה בשנגחאי, בראשית אפריל, וכדברי זילבר: "עוד באותו יום פורסם שיתוף הפעולה באתר, לצד תמונה מהמפגש, באתר המרכז בשנגחאי, ובעקבותיו החלו להגיע פניות רלוונטיות".

עבור מרבית החברות הישראליות עומדות שתי אפשרויות עיקריות להשתלב במגמה הנ"ל מכירת הטכנולוגיה ו/או החברה הישראלית לחברה סינית או לחילופין - הקמת מיזם משותף ישראלי -סיני. זילבר מפרט: "בשני המקרים ההשקעה הינה על בסיס עסקי, כאשר החברה הסינית או המיזם יהנו גם מסיוע כספי והטבות נוספות". במסגרת השת"פ שלנו עם הגורמים הסיניים אנו בוחנים כל מקרה לגופו, מאתרים שחקן סיני מתאים, ובהמשך נלווה את התהליך העסקי ונבנה את חבילת המימון והסיוע. מדובר בשיתוף פעולה חדשני ובהזדמנות משמעותית עבור החברות הישראליות, במיוחד בתקופה קשה זו.

"לראשונה עומדת בפני חברות ישראליות דרך מובנית להנות מתקציבי העברת הטכנולוגיה הסינים." מספר חברות ישראליות בתחומי המכשור הרפואי, טכנולוגיות ירוקות ואלקטרוניקה כבר נמצאות בתהליך והסינים מגלים עניין רב בפוטנציאל הישראלי".

צריך לזכור כי כמו בכל מיזם חדשני ובמיוחד בסין התהליך מבטיח אך אינו מיידי ודורש השקעה ומעורבות מצד החברה הישראלית אף יותר מאשר בארה"ב או באירופה. אם וכאשר יצלח השת"פ החדש נראה כי מנהלי החברות הישראליות ילמדו מושג חדש - איך אומרים EXIT בסינית...

הקונסול הכללי של ישראל בשנגחאי, ג'קי אלדן, הביע תמיכה מלאה בתכנית; "העברת טכנולוגיה עבורנו היא יותר מיעד. כמעט חזון. אנחנו רוצים לשבור את המחסום הפסיכולוגי (בקרב חברות ישראליות - פ.פ) ולראות מציאות של סינים שרוכשים חברות בארץ, קונים ידע, משקיעים ואף פותחים מרכזי מו"פ בארץ. לשם אנחנו מכוונים את מאמצינו. השאיפה שלנו היא לראות בחודשים הקרובים משלחות של משקיעים סינים שיגיעו לארץ."

פזית פליישר, זיו האפט SHENG-BDO.