חברות הסלולר נפגשו עם משרד התקשורת כדי לשכנעו שלא יתערב בוויכוח על מכירת מכשירים סלולריים

משרד האוצר והתקשורת מעוניינים לטפל בנושא בצורה שונה: באוצר רוצים לנתק טוטלית את הזיקה בין מכירת המכשיר להטבה בזמן אוויר, ואילו במשרד התקשורת מוכנים לשקול הטבות כלשהן אבל מאד מוגבלות

משרד התקשורת ערך אתמול פגישה עם 3 המפעילות הסלולריות הגדולות כדי לקדם את נושא הטיפול בניתוק הזיקה בין מכירת מכשיר סלולרי, לבין ההטבות בזמן אוויר שמעניקות החברות ללקוחות. מדובר לדעת משרדי התקשורת והאוצר בכשל שוק אך כל אחד מהמשרדים מעוניין לטפל בכשל בצורה שונה. בעוד משרד האוצר מעוניין לנתק טוטלית את הזיקה בין המכירה להטבה, משרד התקשורת פחות קיצוני ומוכן לשקול הטבות כלשהן אבל מאד מוגבלות.

שלוש החברות הסלולריות טענו נגד כל התערבות של משרד התקשורת בטענה שמדובר בשיטות שיווקיות לעידוד פעילותן המסחרית ואין בכך כל פגם עסקי. החברות תבעו מהמשרד לא להתערב ולפעול להמשך ההתדיינות בסוגייה שלא באמצעות חוק ההסדרים.

לדברי האוצר שוק מכשירי הסלולר מניב בשנה הכנסות בהיקף מוערך של כשני מיליארד שקלים. מרבית הפעילות בשוק זה נמצאת בידיהם של שלושת מפעילי הסלולר הגדולים (כ-85% מההכנסות בשוק).

הצלחתם של המפעילים להחזיק בחלקו העיקרי של שוק מכשירי הקצה נובעת מהיתרון התחרותי שיש להם בתחום שירותי הבזק. בחלק גדול מעסקאות מכירת מכשירי הקצה המפעילים נוהגים לתת החזר לרוכשים מהם מכשירי קצה בדרך של זיכוי בגין צריכת זמן אויר. כך יוצא, שרק מי שקונה את מכשיר הקצה מאותו המפעיל בו הוא מנוי, יכול לקבל החזר מלא או חלקי של עלות המכשיר בצורת זיכויים על שיחות.

להסדר האמור יש שתי השלכות מרכזיות: חסם תחרותי לכניסה לפעילות בתחום מכשירי הקצה: בשל הסבסוד שניתן על ידי המפעילים כאמור, משווקים שאינם מפעילי סלולר מתקשים להתחרות בצורה שוויונית עם מפעילי הסלולר בענף מכשירי הקצה. הדבר מגביל את התחרות בענף, יוצר כוח שוק לחברות הסלולר בתחום, ומעמיס חלק מעלות המכשיר על מחירי השיחות.

השלכה נוספת היא חסם למתן שירותים בתחום הסלולר: כאשר ניתן החזר בצורת זמן אויר על ידי המפעיל, הצרכן משלם למעשה מראש על שיחות. לכן, הצרכן מעדיף לצרוך שירותי שיחה מהמפעיל שמכר לו את המכשיר ורק אחר כך ממפעילים אחרים. דבר זה יוצר כוח שוק ומחזק עוד יותר את חברות הסלולר על חשבון חברות אחרות הפעילות בתחום הטלפוניה הקווית והסלולרית. נציין כי משרד התקשורת מתעסק בסוגיה הזו מעל לשנתיים מבלי שהצליח לפתור אותה וזאת בשל הקושי המשפטי להגן על עמדתו בבג"ץ.