יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "הגזירות יובילו לירידה של 15% במחירי הדירות באזורי הביקוש - ול-25% בפריפריות"

ארז כהן מזהיר משלוש גזירות: 1. קיצוץ גורף בסיוע לנזקקים ברכישת דירה ובשכר דירה בדיור הציבורי. 2. ביטול גורף של הסיוע בשכר דירה לעולים חדשים, להוציא עולים מאתיופיה. 3. העלאת הרף לקבלת זכאות למשכנתא

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, ארז כהן, מזהיר היום (ב') מפני ההשלכות הצפויות לדעתו לגזרות שמציעה ממשלת נתניהו בתחום הנדל"ן.

כהן מזהיר: "הגזירות המתוכננות של משרד האוצר יגרמו להקפאה מוחלטת של הנדל"ן ולהתרסקות מחירים בפריפריה, ואחר כך גם באזורי הביקוש. הדבר יוביל לירידה של 70%-80% במספר העסקאות ולירידות מחירים של יותר מ-25% בפריפריה ועלול לגרום ירידה של 40%-50% במספר העסקאות באזורי הביקוש ולירידת מחירים של עד 15%".

כהן אומר, כי מבדיקה שערכה הלשכה הייתה בחודשיים האחרונים התאוששות משמעותית בפעילות רכישת הדירות בשוק הנדל”ן, תוצאה ישירה של מימוש ביקושים כבושים, ירידה בהתחלות הבנייה וריבית נמוכה במיוחד על המשכנתאות.

כהן מזהיר כי גזירות האוצר "יחזירו את מצב השוק אחורנית אל התקופה שאחרי התמוטטות הבורסות בעולם ב-11 בספטמבר 2008".

כהן מתריע מפני שלושה סעיפים "נדל"ניים" בתוכנית הממשלה:

1. קיצוץ גורף בסיוע לנזקקים ברכישת דירה ובשכר דירה בדיור הציבורי.

2. ביטול גורף של הסיוע בשכר דירה לעולים חדשים, להוציא עולים מאתיופיה.

3. העלאת הרף לקבלת זכאות למשכנתא מהמדינה.

כהן: "זה משגה אסטרטגי שהינו הן משגה מוסרי-חברתי, אבל גם, ובעיקר משגה כלכלי. שוק הנדל"ן בנוי כאבני דומינו, נדבכים-נדבכים. ברגע שמגזר מסוים נפגע מהגזירות ועוצר את פעילותו הנדלנ"ית, זה ישפיע גם על משפרי דיור בחתך סוציו-אקונומי גבוה יותר, וכן הלאה.

"ברור שתהיה לגזירות אלה השפעה ישירה, ומיידית על הנדל"ן בפריפריה וביישובים החלשים. אבל, גם אזורי הביקוש הנהנים כיום מהתאוששות לא מבוטלת, עשויים בהחלט להיפגע מהגזירות ולגרום למגזרים רחבים להשהות את החלטתם לרכישת דירה, שמא המצב יחמיר עוד יותר".