דלק אנרגיה

חיפשה רחוק, מצאה קרוב

תעודת זהות

■תחום פעילות: חיפוש והפקה של נפט וגז
■מספר שנות פעילות: 28
■מנכ"ל: גדעון תדמור
■מספר שנות כהונה: 8
■שווי חברה: 1.3 מיליארד שקל
■מספר עובדים: 5

לאן לא הגיעה חברת דלק אנרגיה בחיפושיה אחר מצבורי גז ונפט בשנים האחרונות. החברה ניסתה את מזלה מול חופי וייטנאם, השתתפה בקידוחים בים הצפוני, רכשה חברה בארה"ב בעלת רזרבות נפט וגז, ויש לה אפילו דריסת רגל באוסטרליה. לבסוף, את התגלית הגדולה ביותר שהיא חתומה עליה מצאה החברה בישראל, במרחק 80 קילומטר מחופי חיפה.

הסיפור של דלק אנרגיה מתחיל בתחילת העשור. החברה, בעלת השליטה בשותפויות דלק קידוחים ואבנר, גילתה מאגר גז טבעי מול חופי אשדוד, בפרויקט המוכר כים תטיס. עם גילוי הגז, גויס למשימה המנכ"ל גדעון תדמור, שמכהן בתפקידו עד היום. לאחר מספר שנים של פיתוח המאגר, החל לפני חמש שנים לזרום גז טבעי מהמאגר אל מדינת ישראל, ועד היום מאגר זה מהווה את מקור הגז הטבעי העיקרי של ישראל. האחזקה של דלק קידוחים ואבנר בפרויקט ים תטיס יצרה כרית ביטחון ותזרים הכנסות יציב, שאפשר לדלק אנרגיה לחפש נפט וגז ברחבי העולם, וגם לממן את ההשקעה הנדרשת לפיתוח מאגר תמר בישראל - השקעה שהלכה וגדלה ככל שהתקרב מועד הקידוח.

"זה היופי של חיפושי הנפט והגז - ברגע אחד זה קורה", אמר תדמור כשדווח על היקף הגז המצוי בקידוח תמר. ואכן, אותו רגע היה אחד מאותם אירועים מכוננים בחייה של החברה, שלאחריו הכול צפוי להשתנות. הזרקורים של התקשורת הכלכלית הופנו לבעל השליטה בחברה - יצחק תשובה - שמילא את כותרות העיתונים הכלכליים בהצהרות אופטימיות. "הגז שהתגלה יספק את צורכי האנרגיה של ישראל לעשרות שנים", אמר תשובה ואף התגאה כי מדובר "באחת התגליות הגדולות בעולם". מניית החברה זינקה בעשרות אחוזים בעקבות התגלית המבטיחה, ההתעניינות של שוק ההון בנעשה בחברה גדלה, ואנליסטים אף החלו לסקר את החברה, תוך חישוב הפוטנציאל העתידי מקידוח תמר.

עם זאת, בצד האופטימיות, בדלק אנרגיה יודעים שעדיין אי אפשר לנוח על זרי הדפנה, לפחות במה שקשור לקידוח תמר. על אף הכמות הגבוהה של גז טבעי שנמצאה במאגר, יש עוד כברת דרך ארוכה לעבור עד שגז ממאגר זה יהיה בשימוש צרכני. תוכנית הפיתוח של המאגר, הכוללת לוח זמנים ותקציב, עדיין לא הוגשה, והיא צפויה להיות נידונה לאחר שיתבצעו מבחני האימות בקידוח, שיקבעו באופן סופי את כמות הגז במאגר.