אורמת

החשמל שזורם בכפות ידיה

תעודת זהות

■תחום פעילות: הפקת אנרגיה ממקורות גיאותרמיים וחום שיורי
■מספר שנות פעילות: 44
■מנכ"לית: יהודית (דיתה) ברוניצקי
■מספר שנות כהונה: 44
■שווי חברה: 3.8 מיליארד שקל
■מספר עובדים: 1,069

אורמת התחילה את דרכה כמיזם של שני בני זוג צעירים ונמרצים, יהודית (דיתה) ויהודה ברוניצקי, לפני 44 שנים. בני הזוג הקימו בעיר יבנה חברה, שייצרה טורבינות להפקת אנרגיה ממקורות שונים, החל מחום קרני השמש דרך חומרי דלק מקובלים ועד לגזרי עץ. לאחר פרוץ משבר האנרגיה בשנת 73' שולבו הטורבינות של אורמת בתחנת כוח שהופעלה ע"י בריכת שמש בים המלח. כשמחירי הנפט צנחו, הממשלה הפנתה גב לפרויקט, והברוניצקים נאלצו להתקפל. למזלם, יהודה חשב מבעוד מועד שלא נכון לשים את כול הביצים בסל אחד, ושכנע את דיתה לבצע ניסויים גם בתחום הגיאותרמי, שהיה רחוק מהתנאים הגיאוגרפיים בישראל.

לאחר שנים של מאבק קיומי בנו הברוניצקים את אחת מחברות הפאר של התעשייה הישראלית, והרוב בזכות עצבי הברזל של יהודה, ואישיות הברזל של דיתה. ההתחלה הייתה בשנות השמונים מייצור טורבינות לתחנות כוח מבוססות אנרגיה גיאותרמית, ואילו בשנות האלפיים עשתה אורמת קפיצת דרך משמעותית, כשהחליטה להפוך מיצרן לבעלים של תחנות כוח גיאותרמיות.

ביבנה מייצרת הקבוצה את הציוד לתחנות הגיאותרמיות, ושם גם ממוקם מטה החברה. את הפעילות שהלכה וגדלה, בעיקר בארה"ב, מנהלת הזרוע האמריקנית של הקבוצה, אורמת טכנולוגיות, שהונפקה לפני חמש שנים בשוק ההון האמריקני.

באותה תקופה, פחות או יותר, נרשמה קפיצת הדרך המשמעותית השנייה של החברה, כשזו רכשה את נכסי חברת קונווטה, והכפילה באמצעותה את נכסיה. מאז, החברה זוכה בעוד ועוד פרויקטים, בהכרה ובכבוד והיא אחת השחקניות המובילות בעולם בתחום הגיאותרמי.

מלבד התחום הגיאותרמי יש לאורמת פעילות בניצול החום הנפלט מטורבינות וממנועים (חום שיורי) והסבתו לאנרגיה. בנוסף, מושקעת החברה בפעילות להשבחת נפט כבד בקנדה וגם חוזרת אל המקורות, ומתמודדת כיום במכרזים להקמת תחנות הכוח התרמו סולאריות באתר אשלים שבנגב.

לפני כשנתיים החלה פרשה לא נעימה בתולדות החברה כשחיים כצמן, האיש שמאחורי חברת הנדל"ן גזית גלוב, החל לאסוף מניות אורמת והגיע בה לאחזקה שהייתה רק שנייה לאחזקות הברוניצקים בחברה. מאבק השליטה באורמת התנהל כמו סרט מתח כשבמהלכו נטלו הברוניצקים הלוואת עתק של 560 מיליון שקל כדי לבצר את שליטתם בחברה, צעד שהרים לא מעט גבות בשוק ההון המקומי.

בעצם המהלך, הבהירו הברוניצקים שהם על הבית שבנו לא מוותרים ובדיעבד הם הצליחו. כצמן נסוג מכוונותיו - גם אם מעולם לא הודה בהן רשמית - ולאחרונה אף מימש חלק מאחזקתו באורמת בעוד הברוניצקים שיעבדו את מניותיהם בחברה לבנק המלווה. למרות זאת, הפרשה חשפה פגיעות שקיימת במבנה ההון של אורמת והקלות שבה בעל מניות מן המניין - אם יש באמתחתו ההון הדרוש - יכול לאיים על הקשר שבין החברה לבני הזוג ברוניצקי.

כך או אחרת, בימים אלו מקווים הברוניצקים כי אורמת תיהנה מחבילת התמריצים הנדיבה של ברק אובמה, נשיא ארה"ב, במסגרת פעילותה בארה"ב, שכן ממילא חלק הארי של פעילות הקבוצה מתקיים בה. למען האמת, למרות המשבר הכלכלי, נראה שעתיד החברה די ורוד.