אלביט

מערכות הביטחון במקום הראשון


די במבט חטוף על גרף מניית אלביט מערכות מערכות כדי להבין שהמשבר הכלכלי כמעט לא נגע בה. מניית החברה נסחרת היום באחוזים בודדים מתחת למחיר השיא אליו נסקה טרם תחילת המשבר, וכאשר נכנסים לדו"חות הכספיים של החברה, אפשר להבין את הסיבה. בשנה שבה הכנסות רוב החברות יורדות ושורת הרווח מתכווצת, הכנסות אלביט מערכות צמחו בשיעור של 33%. ואכן, הצמיחה של החברה לא נעלמה מעיני המגזין הנחשב "דיפנס ניוז", שדירג אותה אשתקד כאחת מחמישים החברות הביטחוניות בעלות שיעור הצמיחה הגבוה ביותר.

התוצאות המצוינות שאלביט מערכות מציגה אינן חד פעמיות כי אם תוצר של עשרות שנות עבודה, מאז הקמת החברה בשנת 67'. אלביט הפכה לחברה ציבורית בשנת 78' ומניותיה נרשמו למסחר גם בארה"ב בשנת 83'. הצמיחה של אלביט נעשתה בהדרגה, תוך שהיא מגוונת את היצע המוצרים באמצעות מיזוגים ורכישות של חברות מהתעשייה הביטחוניות. בעשור האחרון ביצעה הקבוצה רכישות של חברות גדולות, כגון תדיראן קשר, אלישרא ואל אופ.

15 אתרים בישראל

את אלביט מוביל מזה 13 שנה יוסי אקרמן, המכהן כנשיא וכמנכ"ל. אקרמן, מהנדס אווירונאוטיקה בהשכלתו, שירת בחיל האוויר כמהנדס טיסות ניסוי, השתחרר בדרגת רב סרן, והצטרף לחברה לפני 27 שנה. אקרמן מקפיד להתגאות לא רק בתוצאות הכספיות של אלביט מערכות כי אם גם בתרומתה למשק הישראלי. "יש לנו 15 אתרים בישראל, מתל חי בצפון ועד שדרות בדרום", אמר פעם. וכך, בימים שבהם הרבה חברות מצמצמות את כוח האדם שלהן, אלביט כאלף עובדים חדשים רק אשתקד.

צבר ההזמנות של החברה, שעומד על 5 מיליארד דולר, מעניק ודאות להכנסות החברה בשנים הקרובות, בתקופה שבה רבות מהחברות לא מספקות תחזיות בגלל ראות נמוכה וחששות לעתיד. לכן, לא פלא שאקרמן הרגיש בנוח להצהיר כי אינו מאמין ש"השנה נמכור פחות מאשר בשנת 2008". בנוסף, עם יתרת מזומנים הגבוהה מרבע מיליארד דולר, אלביט יכולה להמשיך במסע הרכישות, שיתמוך בהמשך צמיחתה.

בנוסף להון שמשקיעה החברה ברכישות ומיזוגים, אלביט לא שוכחת את בעלי מניותיה, ועל אף שלחברה אין מדיניות דיבידנדים מוצהרת, היא נוהגת לחלק כרבע מהרווח הנקי כדיבידנד, ולא חרגה ממנהגה גם אשתקד.

החשש הקבוע הקיים בחברות הפועלות בתחום הביטחוני, דוגמת אלביט, הוא קיצוץ בהוצאות ממשלתיות על ביטחון. אקרמן לא מוטרד מכך. "השאלה על מגמת ההוצאות הביטחוניות בעולם היא תמיד רלוונטית, במיוחד בימים אלה. אנו לא רואים קיטון בהוצאות הביטחוניות של מדינות, ואם יהיה קיטון הוא יבוא לידי ביטוי ברכישת פלטפורמות חדשות, בעוד שהמערכות הקיימות בפלטפורמות יצטרכו לעבור שיפורים ושדרוגים, וזה התחום שאלביט נמצאת בו - אלקטרוניקה צבאית", סיכם לאחרונה.