בריל

כשצה"ל צועד על נעליו

תעודת זהות

■תחום פעילות: נעליים והלבשה
■מספר שנות פעילות: 21
■מנכ"ל: יהודה אלבז
■מספר שנות כהונה: 9
■שווי חברה: 181 מיליון שקל
■מספר עובדים: 715

כשכונס הנכסים של רשת "גלי" המיתולוגית העמיד אותה למכירה לפני 11 שנה, סוחר עורות פרטי, אליעזר בוסקילה, זיהה את הפוטנציאל של הרשת, שמנתה אז רק 12 חנויות. הוא חבר לאחים עופר ולמשה גנזי ורכש את השליטה בחברה. מנכ"ל החברה הנוכחי הוא חתנו, יהודה אלבז.

בוסקילה עשה את הונו מעסקי עור ונעליים עוד מבחרותו במרוקו, שם היה הבעלים של בית חרושת לנעליים. לפני 47 שנה עלה בוסקילה לארץ והקים מפעל קטן לנעליים ביפו. בהמשך הדרך, הפך לספק של "גלי" וכשהאחרונה פשטה את הרגל בוסקילה הפסיד 2 מיליון שקלים.

היום חברת בריל עוסקת בייצור, ייבוא ושיווק של מוצרי הנעלה, ביגוד ואביזרי הלבשה שונים. היא מחזיקה ברשת "גלי" (71 חנויות) וברשת "סולוג" (33 חנויות), המופעלות על ידה או באמצעות זכיינים (28 חנויות). לבריל יש גם בעלות מלאה על מותגים "גלי" ו"דפנה", וחלק מהבעלות על יבוא המותגים "ניין ווסט", "איזי ספיריט", "קדס", "ריבוק", "נאוטיקה", "האש פאפיס", "קאטר פילר", "לי קופר", ספולדינג ועוד. בנוסף, מנהלת החברה את מחלקות הנעליים של 22 מסניפי המשביר לצרכן החדש.

אך לא רק השוק האזרחי תורם להכנסות החברה. יחד עם משרד הביטחון, פיתחה בריל נעל צבאית קלה החדשה שאותה היא מספקת למשרד הביטחון. אשתקד היה האחרון אחראי לשיעור של 12.4% מהכנסות החברה. נכון לסוף אשתקד, יש לבריל צבר הזמנות של 60 מיליון שקל לאספקת נעליים צבאיות למשרד הביטחון.

על אף שבריל פועלת בתחום שאינו ממש יציב, בעל היסטוריה ארוכה של פשיטות רגל, מצליחה החברה להישאר רווחית. בשנים 2007 עד 2008 חילקה החברה דיבידנדים בסכום כולל של 36 מיליון שקל, ומניית החברה עלתה מתחילת השנה הנוכחית בשיעור של 68.7%.

גורמי סיכון רבים

גורמי הסיכון בענף ההנעלה הם רבים. שינויי אקלים או שינוי בטעמי אופנה עלולים לגרום לירידה דרסטית בהכנסות. בנוסף, התחרות בתחום רבה בשל כניסת מוצרים זולים המיובאים בעיקר מסין, וכניסה של רשתות אופנה חדשות כמעט מדי שנה. אם לא די בכך, יש סיטונאים שנכנסים לתחום ומצליחים לשמור על רמת מחירים נמוכה לצרכן.

לבריל יש כיום מפעל בראשון לציון, אך חלק חשוב מפעילות ייצור הנעליים נעשה באמצעות קבלני משנה בשטחי הרשות הפלשתינית, ולכן, בכול פעם שיש עוצר או סגר תהליך הייצור נפגע. בנוסף, בריל אינה מפעילה את חנויותיה בשבתות ובחגים, ותוצאותיה הכספיות נפגעות, להערכתה, כיוון שיש יותר ויותר מרכזי קניות הפתוחים במועדים אלו.

עם זאת, הסכנה הגדולה מכול לעסק קמעונאי היא מיתון, שיוצר צמצום בצריכה הפרטית. בריל החליטה לאחרונה לסגור את רשת "קדס וומן", אך החברה מתכוונת לפתוח השנה מספר חנויות נוספות של רשת "גלי" ורשת "סולוג", וגם להתחיל בפרישת רשת חנויות לנעליים ותיקים בשם "אן קליין".