כלל תעשיות ויעקב אנגל במגעים ראשונים לרכישת הנסון הישראלית ב-200-300 מיליון שקל

התאחדות הקבלנים: "אם דנקנר ירכוש את הנסון הוא ישלוט בכל צריכת הבטון בישראל וישבור את כל המתחרים"

חברת משאב מקבוצת כלל תעשיות שבשליטת נוחי דנקנר, מנהלת מגעים ראשונים לרכישת הנסון ישראל, חברת חומרי הבניין השנייה בגודלה בישראל. לפי הערכות בענף הבנייה, המשא ומתן מתנהל על מחיר של 200 עד 300 מיליון שקל. במהלך היום התברר כי גם איש העסקים יעקב אנגל, המחזיק בחברת אנגלאינווסט, מנהל מגעים לרכישת החברה.

הנסון ישראל היא בבעלות חברת היידלברג-צמנט העולמית, המובילה בתחום ייצור חומרי הבנייה ושחקנית בולטת בתחום המלט, הבטון והאגרגטים (חצץ). בחודשים האחרונים נקלעה היידלברג-צמנט לקשיים על רקע המשבר הכלכלי העולמי. על פי הערכות, המגעים הם במסגרת ניסיונה של היידלברג-צמנט להיחלץ מקשייה. בתחילת 2009 התאבד בעל השליטה בתאגיד, אדולף מרקל, שבעבר ניצב במקום 94 ברשימת עשירי העולם של "פורבס" עם הון מוערך של 9.2 מיליארד דולר.

נזכיר כי דנקנר הוא בעל השליטה במונופול המלט נשר ועל רקע זה מעוררים המגעים את חששה של התאחדות הקבלנים, שטוענת כי במידה שדנקנר ישתלט על הנסון ענף התשתיות והנדל"ן בצרות.

לדברי יו"ר ועדת המשאבים של ההתאחדות, צחי לנדאו, בעל חברת הבנייה צ. לנדאו, "לא יכול להיות מצב בו המונופול הענק ששולט על חומרי הגלם וההובלה יהיה בעל אינטרסים גם במוצרים של חומרי גלם אלו. ברגע שדנקנר מכניס רגל לתחום הבטון והמחצבות, הוא מבטל כל תחרות בענף ולמתחרים שלו אין כל סיכוי.

"דנקנר יהיה הקרטל. ברגע שהוא יקנה את הנסון הוא ישלוט בכל מה שנקרא צריכת הבטון במדינת ישראל וישבור את כל המתחרים הגדולים כמו רדימיקס ושפיר".

הפעילות של כלל תעשיות בתחום המלט מתבצעת באמצעות חברת משאב וחברות בת שלה. כלל תעשיות מחזיקה 75% מההון המונפק של משאב. מרבית הפעילות בתחום המלט נעשית באמצעות חברת נשר, המוחזקת על ידי משאב בבעלות מלאה. בנוסף לפעילות בתחום המלט פועלת נשר בתחומים נוספים באמצעות החברה בת, תעבורה. זו עוסקת בשירותי הובלה, תשתיות ולוגיסטיקה וכן בייבוא של משאיות, אוטובוסים, ציוד כבד ומנופים.

יעקב אנגל מכר ב-2006 אחזקותיו (61.8%) בלגנא הולדינגס ובקבוצת אנגל אירופה תמורת 430 מיליון שקל לחברת אזורים של שעיה בוימלגרין ולאחר מכן הקים חברה פרטית בשם אנגלאינווסט (ENGELINVEST).

הנסון ישראל הוקמה לפני 42 שנה והיא כוללת 23 מפעלים מתקדמים לייצור בטון ומלט בעלי תפוקה שנתית של 3 מיליון מטרים מעוקבים, שלוש מחצבות בעלות תשואה שנתית העולה על 12 מיליון טונות של אגרגטים, שני מפעלי אספלט בעלי יכולת אספקה שנתית המוערכת במיליון טונות של סוגי אספלט שונים וצי משאיות המונה 170 רכבים להעברת בטון, אגרגטים וציוד כבד.

בהודעה לבורסה הודיעה כלל תעשיות כי "משאב ייזום ופיתוח בע"מ הודיעה לכלל תעשיות כי היא מקיימת מגעים ראשוניים לרכישת הנסון. בשלב זה אין כל ודאות שעסקה כאמור תצא לפועל, מה יהיה היקפה ומה יהיו תנאי ההתקשרות, אם וככל שיהיו". חברת אנגלאינווסט בחרה שלא להגיב. המקורבים למשא ומתן בין משאב והנסון ישראל טוענים כי ספק רב אם העסקה תצא אל הפועל.