מעכשיו יהיה קצת יותר קשה להיות בעלים של קבוצה בפרמיירליג

למדו את הלקח ממקרה שינוואטרה? ליגת הכדורגל האנגלית החליטה לחייב בדיקת נאותות מקיפה לכל מי שיחזיק בבעלות על 30% ומעלה בקבוצה ■ בנוסף, כל מי שיחזיק ביותר מ-10% בבעלות שמו ייחשף לציבור

בעקבות דרישת ממשלת בריטניה להגדיל את השקיפות הכלכלית בפרמיירליג, הציג אתמול (ב') מנכ"ל הליגה האנגלית, ריצ'ארד סקאדמור, תוכנית בת 30 עמודים במסגרתה יצטרך כל מי שמחזיק ביותר מ-30% ממועדון לעבור בדיקת נאותות מקיפה.

המטרה של העניין היא למנוע מאנשי עסקים שנויים במחלוקת להיכנס למועדונים, כאשר הדוגמה הבולטת היא זו של תאסקין שינוואטרה, לשעבר בעלי מנצ'סטר סיטי, שנידון לשנתיים מאסר בתאילנד. לפי התוכנית של הפרמיירליג, כל עבריין שיורשע בעונש שגזר הדין עליו הוא לפחות שנת מאסר, תשלל ממנו באופן אוטומטי הזכות להיות חלק מקבוצה אנגלית.

עוד מהתוכנית: על הקבוצות יהיה להוכיח כי אין להן חובות המסכנים את עתידן הכלכלי. בנוסף, הקבוצות יצטרכו לחשוף לציבור את כל מי שיחזיק ביותר מ-10% ממניות של מועדון בפרמיירליג. "אנחנו צריכים לדעת, הציבור צריך לדעת וגם האוהדים צריכים לדעת מי שולט על הקבוצה שלהם", התבטא סקאדמור. עד כה הקבוצות היו מחוייבות לחשוף את הנתון הזה רק להנהלת הפרמיירליג. במידה והקבוצות לא יעמדו בדרישות החדשות, הן יסתכנו במספר עונשים: מתן איסור על כל פעולה בשוק ההעברות, חיוב למכור שחקנים או חיוב למכור נכסים.

היום אמורה לחשוף הפרמיירליג את תוכניתה לשיפור התחרותיות בליגה, כפי שנדרשה על-ידי שר התרבות, התקשורת והספורט הבריטי, אנדי ברנהאם. עניין אחד שבורנהאם דרש אולם הפרמיירליג החליטה שלא להיענות אליו הוא נושא רכישת מועדונים כנגד הלוואות ענק, פעולה שלמעשה משעבדת את המועדונים לבנקים או גופים אחרים. דוגמה בולטת לכך היא זו של משפחת גלייזר, שלוותה 667 מיליון ליש"ט על מנת לרכוש את מנצ'סטר יונייטד. מבחינת סקאדמור, העניין הזה אינו מהווה בעייה: "הלוואות כאלו ניתנות רק לאנשים שמסוגלים לממן אותן מלכתחילה, והן ניתנות בכדורגל כבר 20 שנים".