השכונה הגיעה לבנק

הפועלים קיבל הנחיה ברורה מהמפקח לפעולה, אבל הבנק בטוח בצדקתו שלו

לפני שנתיים, בנאום פומבי ראשון בכנס שוק ההון של "גלובס", אמר המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, כי השוק החוץ בנקאי מתנהג כ"שכונה". היום הגיעה ה"שכונה" למערכת הבנקאית. אין דרך עדינה או מנומסת להגיד את זה אבל היום בנק הפועלים עשה תנועה מגונה ומאוד לא מנומסת לנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר.

התייחסות הפועלים לדו"ח הביקורת של בנק ישראל היא נופת צופים. בנק ישראל דורש מהפועלים להקים ועדת איתור למינוי מנכ"ל, הפועלים מסביר מדוע זה לא יקרה. תשובת הבנק מלאה בנימוקים המגובים בחוות דעת של עורכי דין ופרופסורים ומלווים באמירות על הכבוד אותו הם רוחשים לבנק ישראל. אבל מאחורי המילים היפות מסתתרת אמת מטרידה.

הפועלים קיבל הנחיה ברורה מהמפקח על הבנקים, הרגולטור של המערכת הבנקאית, לעשות פעולה מסוימת אבל הבנק חושב, מה זה חושב, בטוח, שהוא צודק. מבחינתו הנחיות בנק ישראל הן בגדר המלצה לשיקול דעת שפתוחה למשא ומתן. באמת לא פלא שהפועלים מציע לחזקיהו לנהל איתו מו"מ.

שימו לב איך שני הצדדים מתייחסים לאותו אירוע, אותה ישיבה מפורסמת בה מונה ציון קינן למנכ"ל במקומו של זיו. אצל חזקיהו מדובר בהליך בעייתי בו הדירקטורים, ובראשם היו"ר דני דנקנר, "לא קיימו את חובותיהם כדירקטורים, לא הקפידו על קיום הוראות חוק החברות, לא הקפידו על הוראות נוהל בנקאי תקין כמו גם על כללי ממשל תאגידי". ואילו בבנק הפועלים סבורים כי "לא רק שמבחינה משפטית פעולות הדירקטוריון היו כדין אלא גם מבחינה ניהולית ונורמטיבית מהותית, היו החלטותיו ראויות וקידמו את טובת הבנק". אלו שתי זוויות ראייה הפוכות לגמרי שמוציאות האחת את השנייה.

בינתיים אין מנכ"ל בבנק הפועלים. בדירקטוריון הפועלים רצו יציבות וצמצום חוסר ודאות. אבל עכשיו יש בבנק הכל חוץ מיציבות. המנכ"ל היוצא צבי זיו נמצא בנבדל. כמו כולנו, הוא שמע ביום חמישי שעבר את שרי אריסון שואלת מדוע הוא עדיין בתפקידו ("זה רעיון לא טוב שמנכ"ל שהתפטר נשאר בתפקידו") וקוראת לו לפרוש באופן מיידי ולפנות את מקומו לקינן.

רק שמבחינת בנק ישראל לזיו לא מונה מחליף. אפשר אולי להעיף את זיו אבל מינוי מנכ"ל חדש טעון אישור של חזקיהו ופישר. כך שהמינוי של קינן לא קיים פורמלית, לא אושר על ידי בנק ישראל וכרגע גם אין מצב שיאושר ללא ועדת איתור, אותה כידוע מסרב הפועלים להקים. מבוי סתום. עכשיו זהו משחק סכום אפס ורק צד אחד יכול לנצח. אחרי היום סביר יותר שזה יהיה פישר. *