דני דנקנר: "סופה מתחוללת מעל ראשי"

גלובס tv יו"ר בנק הפועלים בפסגת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט: "שרי מגלה אומץ ואצילות שכל כך חסרים במחוזותינו" ■ "דירקטוריון הפועלים כולל אנשים מצויינים. איזו עזות מצח זו לקרוא להם 'דירקטוריון של מריונטות'?"

"

"סופה מתחוללת מעל ראשי", אמר היום יו"ר בנק הפועלים, דני דנקנר, בכנס שוק ההון של "גלובס" תוך התייחסות לרצון בנק ישראל להדיח אותו כשמולו בקהל יושב הנגיד סטנלי פישר, שהציב את הדרישה. דנקנר בחר שלא לדבר על בנק ישראל אלא תקף באופן חסר תקדים את הסיקור כנגדו בעיתון "הארץ" ובמוסף הכלכלי שלו, "דה מרקר".

"כלי תקשורת מאוד מסוים, שפעם העיד על עצמו שהוא מיועד לאנשים חושבים, המשיך כדרכו לחשוב במקום הקורא, וגם במקום הממשל. לשיטתו, או שנלך בדרכו או שנלך לעזאזל. בינתיים, כמו שאתם יודעים, ואני יודע עוד יותר טוב על בשרי, עיתון זה הסתער באותה חמת זעם ונחישות על יעד אחר. הפעם נפלה הזכות הזו בחלקי", אמר דנקנר.

"אכן, תמיד קינאתי בכל אלה שלעולם אינם טועים, לעולם אינם עוצרים לחשוב אם צדקו, אם לא הגזימו. ואם הניסיון הוכיח שהמיטו אסון סתם - טוב, מה הפלא, הרי אין להם זמן, הם חייבים למהר להמשיך ליעד הבא במסע הטיהור שאין לו סוף, כי תמיד יימצאו יעדים חדשים.

"חופש העיתונות יקר וחשוב לכולנו, ואני אומר זאת בשיא הכנות, ללא נימה אחת של ציניות. אני מאמין ללא פשרות בתחרות ובסחר חופשי בדעות ואמונות. אבל מה בין חופש זה לבין השיטה שאנו רואים - הנכונות להתגייסות המוחלטת והמגמתית של הדיווח, תחושת המיסיונריות העולה מכתיבת הפרשנויות ומאמרי המערכת. כשאני רואה את אלה, אינני יכול שלא לתהות ביני לביני: מה האג'נדה שלהם!"

"לפני מספר שנים, בעת שחווה משבר עסקי, סיפר לי אחד מאנשי העסקים הבכירים במדינה על המסע שעורך כנגדו אחד מכלי התקשורת. המסע כלל דיסאינפורמציה, הסתה והפצת שמועות. היום אני וחברי בבנק מבינים בדיוק על מה הוא דיבר בזמנו".

"מדובר בשיטה"

"ברור לי כי המסע המתנהל איננו מתמקד רק בי. מדובר בשיטה! מדובר באורח החיים שאנחנו רוצים לנהל פה במדינתנו, הכבוד לאדם באשר הוא אדם, התרבות - האתיקה - והדרך בה נחיה את חיינו!

"שרי אריסון ואביה טד אריסון ז"ל עזבו לפני קרוב לעשרים שנה את ארה"ב וחזרו הביתה, לישראל. במהלך השנים הללו הם השקיעו בארץ מיליארדי שקלים בתעשייה, בנקאות, הייטק, מים, אנרגיה ועוד. המדינה כולה מלאה, לאורכה ולרוחבה, בפעילויות ובניינים שהיא ומשפחתה תרמו - והקימו. שרי מגלה אומץ ואצילות נפש, שכל כך נדירים במחוזותינו. האמת, הצדק וטובת הבנק עמדו ועומדים תמיד לנגד עיניה".

דנקנר התייחס ספציפית למתקפות על יושרתו ונאמנותו של דירקטוריון הפועלים. "לגבי הדירקטוריון - דירקטוריון בנק הפועלים כולל אנשים מצוינים בהם פרופסורים בעלי שם, מומחים בתחום המימון, בנקאים מנוסים ששירתו בתפקידים בכירים בבנקאות הישראלית, עורכי דין ורואי חשבון מהשורה הראשונה. זה הדירקטוריון שקיבל החלטת CUT LOSS קשה מאין כמותה, ובעיתוי הנכון, ומנע מהבנק נזקים אדירים. איזו עזות מצח היא לכנות דירקטוריון כזה, מטובי הדירקטוריונים במדינה, כדירקטוריון של מריונטות!", אמר דנקנר.

"באשר לי - עשיתי שנים ארוכות בתעשייה ומזה 12 שנים אני חלק ממשפחת בנק הפועלים בו מילאתי שורת תפקידים בכירים, ארוכה ומגוונת, עד שהתבקשתי על ידי שרי אריסון לכהן כיו"ר הדירקטוריון. אני יכול לומר לכם כי אני עושה את תפקידי יום ולילה, במקצועיות, במסירות ובגאווה על היותי חלק ממשפחת בנק הפועלים.

"אני מקווה ששיקול הדעת והאחריות יגברו על מחרחרי הריב והמדון, וכי כולנו נוכל להתרכז מחדש במשימה המרכזית שלנו - הצלחת הבנקאות הישראלית והצלחת המשק כולו".

סטנלי פישר דני דנקנר / צלם: עינת לברון

צו פיוס: פישר ודנקנר לוחצים ידיים, הבוקר במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בפסגת שוק ההון של גלובס

הדייג מעתלית

דנקנר התייחס גם למשבר ואמר כי "לכל אחד מאיתנו יש את התאריך שלו, שבו התחיל המשבר הכלכלי. אני משער שכולכם ודאי זוכרים את היום שבו קרס בנק ההשקעותLehman Brothers. בעיני רבים, זה היה "קו פרשת המים". מבחינת בנק הפועלים, נקודת המפנה במשבר היתה עוד הרבה קודם לכן.

"בינואר 2008 טסתי לניו יורק, לפגישות עם הוול-סטריטאים. בחזרה ארצה עוד במטוס הרגשתי שהולך ומתרגש עלינו משבר יותר גדול מהצפוי. זה הוביל אותי למסקנה שאין מנוס, וצריך למחוק - ומיד - את השקעותינו ב-SIV, מחיקה מיידית של כ-300 מיליון דולר.

"אתם יודעים, כשיש משבר, חוק מרפי נכנס לפעולה, כל דבר שעלול להשתבש, אכן משתבש. וכפי שאמר חברי בן עזרא, הדייג מעתלית, 'מרפי עוד היה אופטימיסט'. וכמובן, קיים גם הכלל השלישי, זה של גב' בן עזרא, אשתו, שכשהכל משתבש, זה גם קורה בתזמון הכי גרוע.

"בבנק ישראל ציינו - ובצדק - כי ערב המשבר, היתה הבנקאות בארץ במצב יחסי טוב מאוד. המערכת הבנקאית הישראלית אופיינה ברמת סיכון נמוכה יחסית, הלימות הון גבוהה, תשואה סבירה להון, תוך הסתמכות מועטה על קווי אשראי מחו"ל.

"בינתיים השפה השתנתה. פעם אמרו שהתשואה שלנו על ההון נמוכה ביחס לעמיתינו בעולם. אמרו לנו שאנחנו, רחמנא ליצלן, 'שמרנים'. היום, שמרנות הפכה למחמאה.

"לא ניתן להתייחס לעוצמתה של המערכת הבנקאית בישראל מבלי להזכיר את חוסנו של בנק הפועלים. אומנם גם אנחנו לא היינו מחוסנים, אך בהשוואה למתחולל בעולם, ידענו לעשות STOP LOSS להשקעה, והשכלנו לחזק ולעבות את בסיס ההון שלנו בזמן.

"במקביל, שוק ההון שלנו, גם הוא, באופן יחסי שמרני, יש בו מעט מכל אותם מוצרים שכונו על ידי וורן באפט 'נשק להשמדה המונית', ושהיום זכו לכינוי 'נכסים רעילים'".

לגבי המשבר הפגין דנקנר אופטימיות זהירה. "המשק עבר את המשבר עד עתה באופן דה לוקס. אנחנו רואים סימנים ראשונים של לבלוב, ניצנים שמתחילים לבצבץ. סנונית אחת עוד לא מביאה את האביב, אבל אפשר לומר בזהירות המתחייבת, שהזחילה האיטית מהתהום הכלכלית שנפערה כבר התחילה".

על רפורמת בכר

בהתייחסו לרפורמת בכר אמר דנקנר כי "מכל מקום, כשהמשבר פקד אותנו, היתה 'רפורמת בכר' בשלבי יישום ראשוניים. מזל שכך. ברור, כפי שחשבנו והתרענו מראש, כי למרות שהרעיונות שעמדו בבסיס הרפורמה היו נכונים, אופן יישומם גרם נזק לא מבוטל למשקי הבית ולחיסכון ארוך הטווח של המשק בכללותו. הכוונות היו נכונות, אך המעשים, בחלקם הגדול, פחות.

"הרפורמה הזו העבירה את החיסכון, באבחת חרב, לידיים חדשות, פחות מנוסות, פחות מפוקחות, יותר יקרות. לא הוכן מארג פיקוח ההולם שינוי כה גדול, לא ננקטו צעדי הזהירות המתחייבים, והתוצאות הקשות גלויות לעיני השמש.

"והנה, כולנו התעוררנו מהחלום ששווַק לנו בכישרון ובנחישות אדירה והיקיצה היתה קשה. ראינו שהכול הפוך: התשואות נמוכות, דמי הניהול עלו, והסיכונים שנלקחו גדלו.

"אז האם נגזר עלינו לחיות לנצח עם המצב הנוכחי? בהחלט לא. צריך לתקן את המעוות וצריך ליצור את התשתיות והאיזונים בשוק ניהול ההשקעות והחיסכון לטווח ארוך ולחזק את הפיקוח על שוק ההון".

מכתב מחזקיהו

בתוך כך הודיע המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לבנק הפועלים כי עליו להעביר עד מחר יום ה' 14 במאי מסמך המפרט את "הנימוקים והמתכונות המוצעים על ידי הדירקטוריון לאיתור ובחירת מנכ"ל הבנק".

חזקיהו כתב עוד כי לאחר קבלת המסמך, יבחן את הצורך בקיום פגישה עם הדירקטוריון. מכתב חזקיהו הגיע בתגובה לתשובה שהעביר אתמול דירקטוריון בנק הפועלים לדו"ח הביקורת כי אין בכוונתו להקים ועדת איתור למנכ"ל והוא סומך ידיו על החלטתו המנומקת למנות את קינן למנכ"ל.