נוריאל רוביני בפסגת שוק ההון: "אנחנו עדיין בשוק דובי, אך קרובים יותר לתחתית; תהיה שנה קשה לישראל - אך לא יהיה אצלכם מיתון קשה כמו בארה"ב או ביפן"

לכל הידיעות מפסגת שוק ההון של "גלובס" ■ רוביני, אחד הכלכלנים המשפיעים ביותר בעולם ומי שצפה במדויק את משבר האשראי העולמי: "מבחני הלחץ לא לחצו מספיק, לא נבדק התרחיש הגרוע ביותר" ■ "אנשים אופטימיים מדי בנוגע למהירות ולחוסן של ההתאוששות בבורסות העולם"

נוריאל רוביני, אחד הכלכלנים המשפיעים ביותר בעולם ומי שצפה במדויק את משבר האשראי העולמי, אמר היום (ד') בשיחת ועידה בווידיאו בפסגת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו האפט: "יש חדשות טובות וחדשות רעות. לאחר קריסת ליהמן ברדרס דברים השתפרו, כי מדינות רבות כמו ארה"ב החליטו לספק נזילות, ביטחון ותמיכה לשווקים בהיקף של טריליון דולרים מכספי משלמי המסים.

"עם זאת, החדשות הטובות נגמרות כשמביאים בחשבון את המאזנים של מוסדות פיננסים בארה"ב ובריטניה למשל, לפיהם ניתן לומר שמבחני הלחץ לא לחצו מספיק. וגם שלא נבדק התרחיש הגרוע ביותר.

"קרן המטבע הבינלאומית העריכה כי ההפסדים עלולים להגיע ל-2.7 טרליון דולר. ההערכה שלי אף גבוהה מ-3 טריליון דולר. מדובר באשראים שונים: אג"ח קונצרניות, כרטיסי אשראי, הלוואות לרכב, וכל האלפבית של האג"ח מגובות הנכסים.

"לפני שנה, דיברו על מיתון כמו ב-1991, בצורת V למשך 8 חודשים. נחשו מה? כעת זרקנו את ה-V מחוץ לחלון. בסוף השנה נסגור שנתיים של מיתון וכרגע אנחנו באמצע של מיתון דמוי U. אני מסכים שביחס למצב בשני הרבעונים האחרונים, קצב ההתכווצות הפיננסית הואט, אבל ההנחה שלי היא שארה"ב תמשיך להראות צמיחה שלילית עד סוף השנה".

רוביני הוסיף: "הצמיחה בשנה הבאה צפויה לעמוד לדעתי עד 1% או פחות. המערכת הפיננסית עדיין בבעיות. ביחס לקונצנזוס היותר דובי, אני אומנם רואה אור בקצה המנהרה, אבל המנהרה ארוכה יותר. זו הפעם הראשונה ב-60 שנים שבה יש לנו סינכרוניזציה של מיתון עולמי. ההתכווצות הכלכלית העולמית, באופן פרדוקסלי, חמורה יותר בשאר העולם מאשר בארה"ב ש'הדביקה' את העולם בו.

"המשבר אינו משבר אמריקני בלבד, הוא מקיף כמעט את כל הכלכלות המערביות. אני צופה כוחות דיפלציוניים ולא אינפלציוניים בגלל ירידה בביקושים ובצריכה. לחברות לא תהיה ברירה אלא להוריד מחירים, כדי להיפטר ממלאים.

"לכן, שוקי המניות והסחורות גם יחד מצביעים על אפשרות לדפלציה. בארה"ב לבדה מחצית מהתקציב עשוי להיות ממומן על ידי כסף המודפס בבנק המרכזי. הבנקים אוגרים כסף, במקום להזרים אותו כאשראי הלאה. כל המדינות צריכות לדאוג מהרמות המאוד גבוהות של חוב ציבורי, שנועד לממן תוכניות תמריצים".

"מדינות רבות כבר הגיעו לרמות ריביות אפסיות, אפילו ישראל. גם באירופה צפוי הבנק המרכזי להגיע לריבית כזו ולאחרונה הצטרף להקלות מוניטריות. הבעיה היא לא רק נזילות, אלא גם היעדר יכולת פירעון. אם ההקלה המוניטרית תיוותר כך לתקופה ממושכת, היא עשויה ליצור אינפלציה במחירים או בנכסים - למשל, בנדל"ן.

"האם מדובר בשוק דובי או בשוק שורי? לדעתי, מדובר בשוק דובי. לפעמים כששוק יורד, אנשים מצפים למיתון, והמיתון לא מתממש. שווקים יורדים בחדות לאחר אירועים חריגים וקיצוניים, שעוקבים אחריהם תוכניות של ממשלות המחזירות את הביטחון לשווקים לכמה חודשים, אבל אלו מתפוגגים בגלל נתוני מאקרו שליליים הממשיכים להופיע.

"אנחנו קרובים יותר היום לתחתית ממה שהיינו לפני שנה. אנחנו עדיין צופים מיתון לשנה זו, לפני התאוששות קלה בשנה הבאה. כיוון שבהיעדר התאוששות, הדבר עשוי להשפיע לשלילה על תוצאות החברות, עשוי להיווצר מעגל שלילי של תגובה לדיווחים אלו. אני לא מאמין לפיכך שאנחנו בתחילתו של מצב של שוק שורי בן-קיימא. אנשים אופטימיים מידי ביחס לכמה מהירה וכמה חסונה תהיה ההתאוששות".

רוביני התייחס בסוף דבריו גם לכלכלת ישראל: "העקרונות המהותיים של כלכלת ישראל חזקים. אני רואה הזדמנות של צמיחה כלכלית חסונה, יש אתגרים בדמות התקציב, העברת רפורמות במניות, אבל היסודות יציבים. הכלכלה הפיסקאלית יציבה בטווח הבינוני.

"כמו כל כלכלות מוטות יצוא, כלכלת ישראל מושפעת משוק מרכזי של סחר חוץ - כמו ארה"ב, ובמידה פחותה יותר מיפן. זו תהיה שנה קשה לכלכלת ישראל - אך לא יהיה אצלכם מיתון קשה כמו בארה"ב או ביפן. אם תתחיל התאוששות עולמית בשנה הבאה, תהיה צמיחה חזקה יותר בישראל".