חברת RPI סולאר של חזי רם מגייסת 50 מיליון דולר למימון פרויקטים סולאריים בארה"ב ובאירופה

הגיוס צפוי להתרחב ל-300 מיליון דולר שלושת הפרויקטים צפויים לספק 140-150 מגה-ואט בהשקעה של 600 מיליון דולר בספרד, איטליה וארה"ב המימון מיועד להיעשות בחוב (70%) ואקוויטי (30%)

המיזם הסולארי RPI SOLAR שמושבו בנבדה ארה"ב, אשר הוקם על-ידי חזי רם, לשעבר סמנכ"ל הפיתוח של אורמת טכנולוגיות, מתחיל בגיוס של 300 מיליון דולר כדי לממן פרויקטים אשר צפויים לספק 140-150 מגה-ואט, בעלות השקעה של 600 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס".

בשלב הראשון, פועלת החברה לגייס 50 מיליון דולר מקרן הון תאגידית ובהמשך בכוונתה לגייס את שאר הסכום. ככל הידוע, החברה מבוססת על פורשי אורמת נוספים ובהם אדי קורן, המכהן ב-PRI כסמנכ"ל.

גורמים בחברה טוענים כי יש בידה טכנולוגיה מוכחת במחיר תחרותי, ביחס לתחנות סולאריות, שמתאימה לחיבור לרשת החשמל.

RPI הוקמה לפני כשנה על-ידי רם, אשר אחראי לפיתוח פרויקטים של יותר מ-300 מגה-ואט, בעיקר בארה"ב אך גם באירופה. בשל עברו באורמת, רם מנוסה בהשגת מימון לפרויקטי אנרגיה, ומורגל בעבודה מול גופי מימון רבים בתחום.

רם וקורן פרשו מאורמת בספטמבר 2007. בין היתר הוזכר לאחר פרישתו שמו של רם כמועמד לניהול חברת החשמל בארץ, אך בסופו של דבר, הוא החליט להקים את המיזם הסולארי, כאמור.

שלושת הפרויקטים שלשמם נועד הגיוס ממוקמים בספרד, באיטליה ובארצות-הברית, והמימון מיועד להיעשות באמצעות חוב (70%) ואקוויטי, כלומר מניות (30%). הפרויקטים שלה צפויים להיבנות בתוך 18-24 חודשים מרגע השגת המימון.

הפרויקטים שהחברה מתעדת להקים הם תרמו-סולאריים - התחום שבו עוסקים לוז 2, סולל והסטארט-אפים הישראליים ASP והליו-פוקוס.

פחות קירור, פחות עלות

ככל הידוע הטכנולוגיה של RPI אינה כרוכה בכמויות גדולות של מים לשם קירור הטורבינות, ומכאן היתרון הכלכלי שלה. יתרון נוסף נובע מקוטנם היחסי של הפרויקטים, ולכן הם קלים יחסית למימון כמו גם לחיבור לרשת.

לשם השוואה, ברייטסורס אנרג'י, החברה-האם של לוז 2 (ששינתה אף היא את שמה לברייטסורס) בונה בקליפורניה פרויקט שצפוי עם השלמתו להגיע ל-900 מגה-ואט. פרויקט בסדר גודל כזה כרוך בהתאמת הרשת לקליטת האנרגיה המיוצרת, בעוד שבפרויקטים קטנים החשמל המיוצר יכול להתחבר לרשת ללא התאמה מיוחדת שלה.

המיקוד של RPI בספרד ובאיטליה אינו מפתיע. העידוד של יוזמות האנרגיה הירוקות באירופה מתחיל באופן נתינת הרישיונות לספקים, כך שיזם שבידיו הידע הטכני והמימון יכול בקלות יחסית להקים תחנת כח סולארית (בתנאי עמידה בקריטריונים שנקבעו).

יותר מכך, במדינות באירופה ישנם תעריפים גבוהים יחסית, שאמורים לספק תמריצים המגובים בסובסידיות ממשלתיות. כך שלא מפתיע שהתעריפים במדינות כמו איטליה וספרד גבוהים פי כמה ממחירי השוק של חשמל רגיל.

דוגמה טובה היא סולל הישראלית, שפעילה בעיקר בשוק הספרדי, בו היא יכולה לקבל תגמול גבוה יותר לכל קוט"ש. סולל הודיעה לפני כשלושה חודשים על הרחבת פעילות הייצור בספרד והתחלת בניית שדה בתחנת הכוח לבריחה-1 (Lebrija-1) בחבל אנדלוסיה, לצד לאספקת טכנולוגיות ומערכות לתחנות כוח בהיקף של 850 מגוואט חשמל בשנתיים הקרובות.