רבעון פושר לשופרסל: הרווח התפעולי נשחק ב-18% ושיעורו ירד ל-4.1%

רושמת שחיקה של 2.5% גם ברווח הגולמי, אך משפרת את הרווח הנקי ברבעון ב-19.4% ל-86 מיליון שקל, כתוצאה מהכנסות מימון ■ היו"ר רפי ביסקר: "'יש' היא הרשת השלישית בגודלה בארץ מבחינת מחזור מכירות"

התחרות הקשה בשוק, ההולכת ומחריפה כתוצאה מהמיתון, נותנת את אותותיה בתוצאות הכספיות של רשת שופרסל לרבעון הראשון של השנה: שופרסל רושמת שחיקה משמעותית ברוב הפרמטרים, וזאת לצד עלייה מינורית במכירות.

בשורה העליונה רושמת החברה, השייכת לקבוצת אי.די.בי , גידול של 1.8% בהכנסות שהסתכמו ברבעון הראשון ב-2.631 מיליארד שקל, לעומת הכנסות של 2.585 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.

המכירות בחנויות זהות צמחו ב-1.4% בלבד. יצויין כי השינוי בהכנסות מושפע אומנם מעיתוי חג הפסח, אולם במקביל חלו בתקופה זו עליות מחיר. לדברי מנכ"ל שופרסל, אפי רוזנהויז, בשל המבצעים העמוקים לא חלה עליית מחיר ברשת שופרסל בין רבעון לרבעון.

הרווח הגולמי של שופרסל נשחק ב-2.5% והסתכם ב-680 מיליון שקל, לעומת 697 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במגזר הקמעונאות רשם הרווח הגולמי שחיקה קלה יותר, אך שיעורו ירד מ-26.8% ל-25.8%.

בשורה האמצעית רושמת שופרסל שחיקה של 18% ברווח התפעולי שהסתכם ב-107 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 131 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. יתרה מכך, שיעור הרווח התפעולי ירד מ-5.1% ל-4.1% ברבעון הנוכחי.

"אנחנו נמצאים בתקופה של האטה. אין לנו עדיין את נתוני הלמ"ס לגבי הירידה בצריכה לנפש, אך אין ספק כי המצב הכלכלי משפיע בירידה במכירות. שנית, תחרות בזמן כלכלי של ירידה בצריכה היא תחרות גדולה יותר. רבעון מול רבעון יש לנו ירידת מחירים ממוצעת של יותר מ-2%", אומר רוזנהויז.

לדבריו, "הירידה ברווח הגולמי נובעת מהתחרות, משינוי בתמהיל המכירות ומשיעור מבצעים גבוה יותר בשל הקרבה לפסח. הרווח התפעולי נשחק רק בגלל השחיקה ברווח הגולמי".

בשורה התחתונה שופרסל רושמת אמנם עלייה של 19.4% ברווח הנקי ל-86 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 72 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - אולם העלייה ברווח הנקי נשקפת בעיקר להכנסות מימון של 8 מיליון שקל, לעומת הוצאות מימון של 43 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בהתייחס לתחרות בשוק אומר רוזנהויז: "ברור כי לנושא של 'מגה בול' יש משמעות ארצית מבחינת התוצאה התחרותית שלו, בגלל שזה דבר ארצי שמושקע בו כסף. המצב התחרותי הוא גורם עיקרי לרווח הגולמי".

לעומת זאת, רוזנהויז טוען כי לתחרות מקומית אין השפעה מהותית על שופרסל.

"האם ימכרו שוב עוף בחצי שקל? יכול להיות שכן, אבל זה לא מעניין לחברה בסדר גודל של שופרסל. יש לנו אסטרטגיה, ואנו יודעים להתאים את עצמנו לדברים מקומיים. אם מישהו מוכר עוף ב-49 אגורות, אני יכול למכור ב-29 אגורות? בסופו של דבר, בטווחים בינוניים של זמן זה לא משפיע. ברור שהשפעת הטלת המע"מ על הפירות והירקות גדולה פי 5 מאשר למכור עוף בחצי שקל".

* האם המחירים ימשיכו לרדת?

" אם תימשך הסיטואציה שבה אנחנו נמצאים מבחינת ההאטה, יש סבירות שהמחירים ירדו".

רפי ביסקר, יו"ר משותף של רשת שופרסל, אומר כי הוא שבע-רצון מהתוצאות. "שופרסל לקחה בחשבון שהרבעון יהיה רבעון של האטה ותחרות גוברת בשוק. התוצאות יותר טובות מתוצאות תוכנית העבודה של שופרסל לרבעון. אין ספק כי בשל ההאטה והשוק התחרותי המחיר נפגע והרווח הגולמי נפגע".

ביסקר ורוזנהויז גם הצהירו היום (ה') כי שופרסל תפתח עשרות אלפי מ"ר נוספים של מסחר ב-3 השנים הקרובות בכל הפורמטים, אך בד-בבד סירבו לנקוב במספר הסניפים שייפתחו.

"במסגרת המגבלות המוטלות עלינו לא נוכל לקנות עוד רשת, והדרך היחידה היא לצמוח צמיחה פנימית. לכן קבענו לעצמנו כאסטרטגיה להקים סניפים חדשים בכל המקומות שנראים לנו נכונים. את רשת 'יש' התחלנו ב-43 סניפים, ואנחנו היום עם 53 סניפים - 4 מתוכם חדשים. הפורמט הזה הוא הרשת השלישית בגודלה בישראל מבחינת מחזור המכירות. הפוטנציאל גדול מאוד, והתוכניות לגביו רחבות מאוד", אומר ביסקר.

בתום הרבעון, יש בשופרסל 242 אלף מחזיקי כרטיסי אשראי. ההערכה היא כי שיעור החברים הכרטיסים הפעילים עומד על 70%-75%.