שר התקשורת משה כחלון יקיים השבוע דיון לגבי עתידו של ערוץ 10

מועד פקיעת הזיכיון של ערוץ 10 הוא ינואר 2010 ■ בדיון ייקחו חלק נציגי משרד האוצר, הרשות השנייה ומשרד התקשורת, שינסו לקבל החלטה האם הערוץ ייצא למכרז חדש - או שתימצא דרך להארכת זיכיונו

שר התקשורת, משה כחלון, יקיים עוד השבוע דיון בעניינו של ערוץ 10, זאת לנוכח חוק ההסדרים ולנוכח העובדה כי מועד פקיעת הזיכיון של "ישראל 10", זכיינית ערוץ 10, הוא ינואר 2010, בעוד כ-8 חודשים. כך נודע ל"גלובס". בדיון שבו ינסו לקבל החלטות באשר לעתידו של הערוץ, ייקחו חלק נציגי משרד האוצר, הרשות השנייה וכאמור משרד התקשורת.

דיון זה בעצם מחזיר את הדברים לדיון שקיים לפני מספר חודשים שר התקשורת היוצא אריאל אטיאס. כפי שפורסם ב"גלובס" לפני כשלושה חודשים, משרד האוצר הציע לערוץ 10 לגבש הסדר לתשלום החוב של הערוץ בגין דמי הזיכיון והתמלוגים. על פי ההסכם, האוצר יגבש תוכנית התייעלות לערוץ 10, הכוללת קיצוץ בשכר העובדים ובהוצאות התפעוליות - ובתמורה לביצועה יעניק האוצר לערוץ 10 הקפאה בתשלום דמי התמלוגים הנאמדים בכ-15 מיליון שקל בשנה. הקפאת התשלום יהווה מקור עבור ערוץ 10 להשיב את חובות העבר שלו כמו גם את החובות בגין דמי הזיכיון, חובות שאמורים לעבור חזרה לזכייניות ערוץ 2 ותחנות הרדיו האזורי ששילמו למעשה את חלקו של ערוץ 10 בשנים בהם הערוץ לא שילם.

סך חובותיו של ערוץ 10 בגין דמי הזיכיון נאמדים בכ-26 מיליון שקל, אולם חלקו היחסי של ערוץ 10 בסכום זה נאמד בכ-6 מיליון שקל, כך שבמקום שהערוץ יעביר את הסכום הכולל של ה-26 מיליון שקל ולאחר מכן יקבל בחזרה 6 מיליון שקל - מלכתחילה מעוניינים להפחית את חלקו.

חוק ההסדרים הנוכחי קובע מעבר משיטת זיכיונות לשיטת רישיונות כבר בינואר 2012. המשמעות היא כי ערוץ 10 כמו גם ערוץ 2 (שיכול לבחור את מועד המעבר החל משנת 2012 ועד שנת 2015) קיבל אופק מספיק רחב להשבת חובות העבר שלו תוך שזה יהיה עבורו "משתלם" כלכלית. מעבר לחוק ההסדרים, כל הסדר או המלצה אחרת צריכה להתבצע רק לאחר שינוי חקיקה.

היום אמורים ראשי ערוץ 10 לשוב מארה"ב אחרי סבב של פגישות עם בעלי המניות של הערוץ, זאת במטרה להזרים לערוץ 10 הכספים הדרושים להשבת חובות העבר הנאמדים בכ-103 מיליון שקל (דמי זיכיון, תמלוגים וחובות בתחום התוכן).

לא מן הנמנע כי במשרדי האוצר ובמשרדי התקשורת ינסו לבוא לקראת ערוץ 10 בפריסת החובות למשך זמן רב יותר. יחד עם זאת, יש לזכור כי כל מהלך שכזה מחייב שינוי חקיקה, דבר שלא נכלל בחוק ההסדרים. וברקע לכך זמנה של הרשות השנייה לפרסום מכרז חדש על הזיכיון הולך ואוזל.