חברת החשמל לא עומדת בלוח הזמנים: הקמת טורבינות הגז בתוכנית החירום תידחה לסוף שנת 2009

חברת החשמל דיווחה למשרד התשתיות כי טורבינות הגז ברמת חובב לא יהיו מוכנות בזמן ■ נראה שלא תהיה בעיית רזרבה בקיץ ■ חברת החשמל: "הסיבה העיקרית לעיכובים - העיצומים בהם נקטו העובדים"

שבוע בלבד לאחר שמבקר המדינה פרסם דו"ח חמור אודות הכשלים במשק החשמל, מסתבר שהעיכוב בהקמת תחנות הכוח החדשות נמשך. ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל לא תעמוד בלוחות הזמנים להקמת השלב הראשון בתוכנית החירום למשק החשמל.

מדיווח שהעבירה באחרונה חברת החשמל למשרד התשתיות והרשות לחשמל עולה כי הקמת טורבינות הגז באתר רמת חובב שבנגב, שנועדו לתת מענה לשיאי הביקוש בקיץ הקרוב, לא תושלמנה לפני סוף שנת 2009. מדובר בשלב הראשון של תוכנית החירום למשק החשמל, הכולל הקמת 2 טורבינות גז במחזור פתוח, בהספק כולל של כ-250 מגאווט.

לפי התכנון המקורי, הקמת הטורבינות הייתה אמורה להסתיים עד תחילת חודש יולי 2009, על מנת לתת מענה לגידול בשיאי הביקוש בקיץ. בפועל, חברת החשמל מעריכה כי הקמת הטורבינות לא תושלם לפני חודש נובמבר 2009, ואף מעבר לכך.

למרות העיכוב בהקמת הטורבינות, נראה כי לא תהיה לחברת החשמל בעיה ברזרבה בחודשי הקיץ, זאת בעקבות הירידה החדה בצריכת החשמל. כפי שפורסם ב"גלובס", מתחילת השנה נרשמה ירידה של כ-10% בצריכת החשמל, וזאת על רקע החרפת המיתון במשק.

המיתון והחורף החם הביאו לירידה של 20% בשיאי הביקוש בחורף, ולפי הערכות במשק החשמל המגמה תימשך גם בחודשי הקיץ. חברת החשמל ציינה בדיווח שהעבירה למשרד התשתיות כי חלק גדול מהעיכוב בלוחות הזמנים נובע מהעיצומים הממושכים שהיו בחברה בחודשיים האחרונים, שהביאו לעצירת העבודות לקידום פרויקטי החירום.

יחד עם זאת, בכירים בממשלה אמרו כי הם רואים בחומרה את העובדה שחברת החשמל אינה עומדת בלוחות הזמנים לביצוע פרויקטי החירום.

כזכור, נטל מימון שלב הראשון בתוכנית החירום, בהשקעה של כ-2 מיליארד שקל, הוטל על צרכני החשמל, זאת לנוכח מצבה הכספי הקשה של חברת החשמל. בתחילת 2009 התייקרו התעריפים בשיעור של כ-5% לצורך מימון תוכנית החירום.

בעקבות הירידה בביקושים: ייתכנו שינויים בתוכנית החירום

יצוין כי בעקבות המשך הירידה בביקושים, משרד התשתיות והרשות לחשמל צפויים לדון בקרוב עם חברת החשמל בנושא עדכון תחזית הביקושים לשנים 2009-2010. בהתאם לתוצאות הדיונים, ייתכן שיוחלט לבצע שינויים בתוכנית החירום למשק החשמל.

ברשות לחשמל קראו באחרונה למשרד התשתיות שלא לאשר לחברת החשמל להקים תחנת כוח רביעית באתר אלון התבור עד לשנת 2013, בעקבות הירידה בביקושים. לאחר שבעבר העריכה כי העלייה בצריכת החשמל תימשך, חברת החשמל כבר הודתה בדוחותיה הכספיים האחרונים כי בשנת 2009 צפויה ירידה חדה של כ-4% בביקושים לחשמל. יחד עם זאת, חברת החשמל העריכה כי בשנת 2010 תחול התאוששות שתביא לעלייה של 3% בביקושים, לעומת שנת 2009.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "מנכ"ל החברה,עמוס לסקר,עדכן במכתב מפורט את שר התשתיות".

ד"ר עוזי לנדאו,על העיכוב ברמת חובב: "הסיבה העיקרית לעיכובים הינה בגין העיצומים שהכריז ארגון העובדים". בכירים בחברת החשמל אמרו בעבר בתגובה לירידה בביקושים כי "משק החשמל מתוכנן לטווח הארוך, ואסור לקבוע את תוכנית הפיתוח בהתבסס על חורף חם אחד, במיוחד לנוכח שיעור הרזרבה הנמוך בישראל".