חילוקי דעות בממשל אובמה: כמה ללחוץ על נתניהו; הממשל שוקל לקבוע דד-ליין למאמצי ההידברות עם איראן

(עדכון) עוזי ארד: ישנה אפשרות לחילוקי דעות בסוגיה הפלסטינית בין אובמה לנתניהו ■ הוושינגטון פוסט: הממשל מקווה לצעדים בוני אמון של מדינות ערב כלפי ישראל ■ ייפגשו היום ב-17:30, שעון ישראל

בקרב יועצי הנשיא אובמה יש חילוקי דעות לגבי מידת הלחץ שצריך הנשיא להפעיל על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפגישותיהם היום (ב').

השיחות בין שני המנהיגים יתנהלו בשלשה שלבים: פגישה בארבע עיניים (אם כי מקובל שכל צד מביא עמו רשם), שתחל ב-5.30 אחה"צ לפי שעון ישראל; שיחה של שני המנהיגים בנוכחות צוותים משני הצדדים; וארוחת צהרים של השניים.

לפי ידיעה המתפרסמת היום בלוס-אנג'לס טיימס, סבורים כמה מהיועצים בבית הלבן, שהנשיא צריך לדחוף "חזק ומהר" כדי להגיע להסדר בבעיה הפלסטינית, אומר העיתון. אחד מהם הוא היועץ לביטחון לאומי, ג'יימס ג'ונס, שמעדיף, ככל הנראה, שהממשל יפרוש את כל עמדותיו וידחוף ליישומן במטרה להגיע לעסקת שלום סופית.

גורמים ישראלים מודים, שג'ונס מעולם לא היה אחת מהדמויות הפופולריות בקרב הגופים הישראליים שעוסקים במגעים מדיניים עם ארה"ב. הוא אמר באחרונה, בראיון ברשת אי.בי.סי., כי בעוד שממשל אובמה אינו מתכנן "להשליך את ישראל מתחת לגלגלי האוטובוס", התנהלותה של וושינגטון כלפי ירושלים צריכה להיות תקיפה יותר.

לעומת ג'ונס, יש יועצים אחרים בבית הלבן, שחוששים ששאפתנות גדולה מדי של אובמה עלולה להוליך לקריסה של השיחות ולדה-מורליזציה בקרב כל הגורמים שמעורבים בתהליך השלום. יועצים אלה מאמינים, שהממשל צריך לנוע בהדרגה במגעים עם ישראל.

האינסטינקטים של אובמה מכתיבים לו לנוע "מהר וגבוה", אמר לטיימס מרטין אינדיק, שהיה שגריר ארה"ב בישראל. אך הוא מציין שיועצים בממשל ממליצים לנשיא לנקוט גישה הדרגתית כדי לא לחולל כישלון.

לפי כל הסימנים, ממשל אובמה אינו קרוב לפרישת מערכת שלמה של מטרות למו"מ בין ישראל לפלשתינים, אומר לוס אנג'לס טיימס. אולם, מאחורי הקלעים, מנסה הממשל לנצח על מהלכים דיפלומטיים סבוכים שיהיו קשורים בנכונות של ישראל ושל מדינות ערביות מתונות לנקוט צעדים בוני אמון.

כצעד ראשון, מנסים פקידים אמריקניים לדחוף את ישראל להקפיא לחלוטין התרחבות של ההתנחלויות תמורת נורמליזציה חלקית של היחסים בין מדינות ערביות מתונות לבין ישראל.

וושינגטון פוסט כתב אתמול, בפרשנות, כי ממשל אובמה מקווה, שהמדינות המתונות המועמדות הסבירות ביותר הן מרוקו, האמירויות הערביות המאוחדות, עומאן וקטאר -- ינקטו צעדים בוני אמון, לרבות קיום תקשורת טלפונית ישירה עם ישראל ומתן היתר למטוסי חברות מסחריות ישראליות לטוס במרחבים האווירים שלהן, כחלק מסדרה של צעדים "סמליים".
אתמול רמז עוזי ארד, היועץ לביטחון לאומי, כי ישראל נערכת לחילוקי דעות עם ממשל אובמה בנושא הפלסטיני.

בשיחה עם כתבים ישראליים אמר ארד, כי הנושא הפלסטיני יעלה בפגישת אובמה נתניהו. "יכול להיות שיהיו הבדלי גישות, אבל אני מאמין שבסופו של דבר הגישה הפרגמטית תכתיב את המשך המדיניות", אמר ארד. הוא לא פירט איזה צד, לדעתו, מחזיק בזכויות היוצרים לגישה הפרגמטית.

פקידים אמריקניים, שמצוטטים בלוס אנג'לס טיימס, אמרו כי אובמה אינו מקבל את הרעיון שישראל תעשה ויתורים בסוגיה הפלסטינית רק לאחר שתירשם התקדמות במאמצי ארה"ב לבלום את מאמצי ההתחמשות הגרעינית של איראן. יחד עם זאת, הנשיא אותת שהוא יביא בחשבון את חששותיה של ישראל וכי ממשלו בוחן אפשרות לקבוע מועד יעד (דדליין) להידברות המתוכננת עם איראן, אחת מהדרישות העיקריות של ישראל.

ההשקפה שרווחת בקרב אנליסטים רבים בוושינגטון היא, שנתניהו יתקרב לעמדה האמריקנית שתומכת בפתרון של שתי מדינות, אך לא יצהיר בפומבי על תמיכה ישראלית במדינה פלסטינית עתידית. הנשיא שמעון פרס אמר בוועידת אייפא"ק, כי ממשלת נתניהו קיבלה על עצמה התחייבויות של הממשלה הקודמת. בכלל התחייבויות אלה נמצאת גם תמיכה במפת הדרכים ואחד מעמודי התוך של המפה הוא מדינה פלסטינית.

גם שר הביטחון, אהוד ברק, אמר אמש: "אני מעריך שנתניהו מוכן לתהליך מדיני שסופו שתי מדינות לשני עמים. כמו שבכלכלה התקבלו החלטות נכונות, גם בנושא התהליך המדינית יתקבלו החלטות נכונות".

יש הערכה בוושינגטון, שדברי ארד על "הבדלי גישות" אפשריים עם אובמה נועדו גם לתצרוכת פנימית בישראל, כדי להרגיע את אלה שמתנגדים לכל פשרה עם הפלסטינים.

ארד אמר עוד, כי במוקד הפגישה מחר יעמוד הנושא האיראני. הוא הדגיש, כי מאמצי ההתחמשות הגרעינית של איראן הם איום קיומי מבחינת ישראל. לדבריו, צפויים אובמה ונתניהו לבחון את הדרכים הטובות ביותר לסיכול מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני ונתניהו ידגיש באזני אובמה את גורם הזמן והדחיפות.

לדבריו, האמריקנים מבינים נקודה זו. הממשל מודע לחומרת הבעיה והדבר בא לידי ביטוי בדיווחים בעיתונות האמריקנית. אפילו ניוזוויק כותב, שכל האופציות מונחות על השולחן האמריקני, ציין ארד. בראיון עם אובמה שמתפרסם בגליון החדש של השבועון, נשאל הנשיא, האם הוא מצפה שהישראלים, כבעלי ברית, יתמכו בתכנית הממשל להידברות עם איראן ויימנעו מנקיטת פעולה (צבאית) חד-צדדית נגדה.

תשובתו: "לא. ראה, אני מבין בצורה הברורה ביותר שישראל רואה באיראן איום קיומי, ובהתחשב בכמה מההצהרות שהשמיע הנשיא אחמדיניג'אד, אתה יכול להבין מדוע... הישראלים נמצאים בדיוק בטווח (הטילים האיראניים) ואינני חושב שראוי לי לקבוע בשביל הישראלים מה צרכי הביטחון שלהם".