תוקנה התקלה בחשמל; יו"ר ועדת הכלכלה: "הציבור חייב לקבל תשובה מהירה על מצב החשמל - אנחנו רק בתחילת הקיץ"

(עדכון) ח"כ אופיר אקוניס הודיע כי יכנס דיון מיוחד של ועדת הכלכלה בעקבות הבעיות באספקת החשמל שהתעוררו היום בשל עומס החום ■ בחברה ביקשו היום מהציבור לצמצם את הצריכה בשעות הצהריים

מחדל רודף מחדל במשק החשמל. יום בלבד לאחר שהתברר כי חלק מתחנות הכוח בתוכנית החירום שנועדו לתת מענה לשיאי הביקוש בקיץ לא יהיו מוכנות בזמן, חברת החשמל נאלצה לבצע היום הפסקות חשמל יזומות על מנת לענות על הביקושים לחשמל.

לקראת ערב, נמסר מלשכת דובר חברת החשמל, כי החברה הצליחה לתקן את התקלה, והחל מ-15:00 יש חשמל לכל הלקוחות.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, הודיע כי יכנס דיון מיוחד של ועדת הכלכלה בעקבות הבעיות באספקת החשמל שהתעוררו היום בשל עומס החום. "הציבור חייב לקבל תשובה מהירה על מצב החשמל בישראל. אנחנו רק בתחילת הקיץ וצריך להבטיח מצב שהזרם לא יופסק". לישיבה יוזמנו, בין היתר, מנכ"ל חברת החשמל ומנהל רשות החשמל.

החברה ביצעה היום השלת עומס (הפסקה יזומה) של כ-200 מגאווט, בעקבות תקלה שארעה בשתי יחידות הייצור בתחנת הכוח בחיפה.

בעקבות התקלה כושר הייצור של החברה הזמין של החברה עומד על כ-7,600 מגאווט, בעוד הביקושים היו גבוהים מכך וצפויים לעבור את ה-8,000 מגאווט בעקבות השרב. יצוין כי שיא הביקוש היה צפוי בשעות אחר הצהריים (17-18) ועלה החשש שהשיבושים באספקה יחריפו.

ל"גלובס" נודע עוד כי עקב התקלות, חברת החשמל ניסתה להפעיל בשעה זו את טורבינות הגז הסילוניות בקיסריה וחדרה בניסיון לתגבר את כושר הייצור. בנוסף, הפחיתה החברה את תדר אספקת החשמל בניסיון להגדיל את הרזרבה. הפחתת התדר היא אמצעי מקובל, אך היא עשויה גם לגרום לנזקים למכשירי חשמל בגין שינויים בלתי במתח.

בעקבות התקלות בתחנות הכוח, חברת החשמל הכריזה על מצב כוננות "כתום" וביקשה מהציבור להסיט השימוש במכשירים בעלי צריכת חשמל גבוהה לשעות אחה"צ המאוחרות.

מהחברה נמסר כי "עתודות ייצור החשמל, נמוכות ביותר, בשל תקלות במספר יחידות ייצור. החברה צפתה, שהביקוש לחשמל יוסיף ויעלה גם בעקבות עומס החום הכבד. יכולת הייצור הזמינה של חברת החשמל היום, עומדת בשעה זו על כ-7,600 מגוואט. אחת הדרכים המקובלות בעולם הרחב לשמירה על מערכת חשמל יציבה, כאשר יכולת הייצור קרובה מאוד להיקפי הביקוש, היא באמצעות שימוש נבון בחשמל מצד הציבור. לכן, מבקשת חברת החשמל מהציבור, להיערך בהתאם ולעקוב אחר הודעותיה", נמסר בהודעת החברה.

"גלובס" חשף כבר לפני מספר שבועות מסמך פנימי בו התריע ראש אגף הייצור בחברת החשמל כי קיים חשש לשיבושים באספקה בחודשי הקיץ, בעקבות העיצומים בהם נקטו העובדים.

מאז הופסקו העיצומים לפני 10 ימים, החלה חברת החשמל בתהליך מזורז של שיפוצים בתחנות הכוח, אולם בשורה התחתונה לחברה לא היה די רזרבה היום, מאחר וחלק מיחידות הייצור היו בשיפוצים. מקרה זה, מזכיר מאוד את הסיבות שהובילו להפסקות החשמל הגדולות ביוני 2006.

בכירים בוועד טוענים: "העיצומים הופסקו מזמן; מדובר במחדל של ההנהלה"

בכירים בארגון העובדים מסרו בתגובה כי "מדובר במחדל נוסף של הנהלת חברת החשמל שהחליטה להוציא יותר מדי יחידות לשיפוצים. מאז הופסקו העיצומים, חזרו העובדים לעבודה מלאה ומילאו אחר כל הנחיות ההנהלה". הבכירים הוסיפו כי "א"א להטיל בכל פעם על העובדים את האשמה. ההחלטה להוציא יותר יחידות ייצור לשיפוצים הייתה של ההנהלה. אפשר היה לדחות את השיפוצים לאחר השרב".