מנכ"ל חברת אלדר: "מחירי הדירות עלו ב-5% ברבעון משברי - אם לא היה משבר היתה עלייה של 15%-20%; חושש שתוך 3 שנים יעלו במרכז ב-20%"

גלובס tv עמיר שאלתיאל בראיון ל"גלובס TV": "אני חושב שנראה לקוחות שרוצים דירת חמישה חדרים ומסתפקים בדירת 3.5 חדרים, לקוחות שנשארים באותה דירת יד שנייה ולא יכולים להחליף, ועלייה דרמטית של מחירי השכירות" ■ "נכון למצב כרגע, ירידה של 20% במרכז אינה תרחיש קיצוני"

"אני מבין את הישראלים שחיכו לירידת מחירי הדירות, כולם ראו שיש משבר עולמי והיו בטוחים שגם במדינת ישראל תהיה השפעה בתחום הנדל"ן - זה דבר שהוא בסה"כ לגיטימי, אבל המציאות הנדל"נית במדינת ישראל היא לא כמו המציאות בנדל"ן באירופה ובארה"ב. אנחנו במדינת ישראל סובלים ממחסור של דירות כבר שנים רבות" - כך אמר עמיר שאלתיאל, מנכ"ל חברת שיווק הנדל"ן אלדר, בראיון ל"גלובס TV".

"ראינו את המחסור הזה בשיאו בשנים 2007-2008, שבהן המחירים פה למעשה עלו בלי הפסקה וקצב המכירות בכל הפרויקטים הנדל"ניים בישראל היה מאוד מאוד גבוה".

"בתחום מחירי הדיור אנחנו עדים למעשה לשתי מגמות מנוגדות. מצד אחד, אנחנו בהחלט רואים מגמה של עליית מחירים ומגמה של קצב מכירות מאוד גבוה בפרויקטים - שזה, לצערי, לרעת הרוכשים הפוטנציאליים", אמר שאלתיאל.

"מצד שני", אמר שאלתיאל, "אני רואה מגמה של יזמים שמעוניינים לבצע מכירה מהירה, ואנחנו ראינו את המכירה המהירה הזו מתבצעת בכל מיני פורמטים: מועדוני צרכנות, קבוצות קנייה, מכירה מהירה של 30, 40, 50 דירות בבת אחת מסיבות כאלה ואחרות, חברות שצריכות לפרוע אג"ח, חברות שלמעשה הליווי הבנקאי בא ומבקש איזשהן דרישות מכירה מוקדמת מסויימות לפני שהוא נותן את הליווי, ואז למעשה נוצרות הזדמנויות ללקוח לקבל דירה במחיר מופחת. ההזדמנויות האלה מוגבלות. בזמן שאני מסתכל היום קדימה אל העתיד אני לא רואה שבהמשך נראה עוד הרבה פעמים הזדמנויות כאלה לקנות דירה במחיר מופחת".

"יש בי חשש מאוד גדול לגבי ההמשך. כרגע אנחנו עדים לעליית מחירים של 5%-6% ברבעון של משבר. בוא ננסה לדמיין עכשיו מה קורה אם לא היה רבעון של משבר, היה לנו עליית מחירים של 15%-20%. כשאני מסתכל שנתיים-שלוש קדימה ומסתכל על היחס בין הביקוש לבין ההיצע של הדירות באיזור המרכז, אני חושש מאוד שאנחנו נראה עליות מחירים של 20%", אמר שאלתיאל. אני חושב שתרחיש כזה, נכון למצב כרגע, הוא בכלל לא תרחיש קיצוני".

"אני חושב שנראה לקוחות שרוצים לגור בדירת חמישה חדרים ומסתפקים בדירת 3.5 חדרים, פשוט כי הם לא יוכלו להרשות לעצמם כלכלית. אני רואה מצבים שנשארים באותה דירת יד שנייה ולא יכולים להחליף. אני רואה עלייה דרמטית של מחירי השכירות. כל זה יקרה אם הממשלה לא תתערב התערבות משמעותית ותשחרר את כל הבעיות הרגולטוריות שתוקעות כרגע הכנסה של מלאי נוסף של דירות לשוק", סיכם שאלתיאל.