עמותת "צלול" יוצאת בקמפיין ציבורי רחב היקף: "מחזירים חיים לנחלים"

משיקה במסגרת זאת דו"ח חדש החושף את מחדל ניהול משאבי המים של נחלי ישראל ■ "בשנים האחרונות נבזזו נחלי ישראל מידי הציבור בעת שהפכו לתעלות ביוב פרטיות של הרשויות המקומיות"

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

עמותת "צלול" יוצאת היום (ב') בקמפיין ציבורי רחב היקף שכותרתו: "מחזירים חיים לנחלים". העמותה משיקה במסגרת זאת דו"ח חדש החושף את מחדל ניהול משאבי המים של נחלי ישראל.

בין ממצאי הדו"ח: הרשויות המקומיות אינן מנצלות בכל שנה כ- 48-72 מיליון שקל, אותם הן גובות מהאזרחים לטובת טיהור שפכים. התוצאה היא זיהום הים והנחלים באמצעות ביוב וקולחים באיכות נמוכה. ההפסד למשק מנהזרמה הזו מגיע ל-90 מיליון דולר בשנה.

בעמותת צלול טוענים, כי הזיהום הקשה המאפיין את רוב נחלי הארץ הוא תוצאת כשל רב שנים, לו אחראיות ממשלות ישראל לדורותיהן, משרדי הממשלה והרשויות המקומיות. לדבריהם, מה שהביא לכשל זה היא השקפת עולם, הרואה במעיינות מקור מים בלתי נדלה, ובנחלים מקור מים תפעולי ומערכת לסילוק שפכים וקולחים, תוך התעלמות מערכי הטבע והפוטנציאל הטמון בנחלים לנופש וספורט לטובת הציבור הרחב.

תפישת עולם זו, המעדיפה את האינטרסים של המזהמים על פני האינטרס הציבורי והאינטרס של הטבע, הביאה לניצול המים, למות החי והצומח, לשלילת הנחלים מהציבור, להפרטת הנחלים על-ידי המזהמים ולהפיכתם לחצר אחורית זנוחה ומנוכרת.

מממצאי דו"ח הנחלים עולה כי רוב נחלי הארץ מאופיינים בזיהום קשה ובזרימה אפסית, כאשר מתוך היצע של 1.2 מיליארד מ"ק בשנה, זורמת כיום בנחלים כמות זעומה של מים שפירים, וכ-180 מיליון מ"ק של שפכים, קולחין ופלט בריכות דגים, המזהמים את ערוצי הנחל ואת מי התהום.

עוד עולה מהדו"ח, כי במהלך 60 השנים האחרונות הזרימו הרשויות המקומיות לנחלים ולים כ-158 מיליון מ"ק שפכים וקולחין בממוצע לשנה, וכי משמעות דחיית ביצוע החלטת הממשלה מ-2000 להשיב מים שפירים לנחלים, היא גזר דין מוות למספר לא מבוטל של נחלים.

מהעמותה נמסר, כי מטרת קמפיין "מחזירים חיים לנחלים" היא לפעול לשינוי תפישת עולם זו של ראשי הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה, אשר הביאה לכשל המערכתי, וכן לגרום לשינוי אמיתי במצב הנחלים בארץ. במהלך 2009 תמקד עמותת צלול את פעילותה בחמישה נחלים ברחבי הארץ: ירדן דרומי (נחל חרוד), נחל נעמן-חילזון, נחל קישון, נחל שורק ונחל לכיש, מתוך מטרה להחזיר נחלים אלה לציבור.

על מנת להשיג את מטרות הקמפיין, תפעל עמותת צלול ליישום מספר צעדים משמעותיים:

* מינוי נציג ארגון סביבתי במועצת רשות המים.

* ביטול ההחלטה לדחות את הקצאת המים לנחלים ל-2015 ולהשיב להם את המים בהתאם להתקדמות בניית מתקני התפלה.

* הגברת האכיפה כנגד מזהמי נחלים ומקורות מים.

* יישום מדיניות של ניהול משאבי הנחל ברמת אגן הניקוז.

* הפסקת הזרמת שפכי בריכות הדגים ובתי הבד לנחלים.

לרגל השקת הקמפיין, העמותה פנתה אתמול במכתבים דחופים לשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, לשר התשתיות, עוזי לנדאו, לשר הפנים, אלי ישי, לשר החקלאות, שלום שמחון ולראש רשות המים, הפרופ' אורי שני, בהם יידעה על פתיחתו של הקמפיין, פרשה את דרישותיה המוזכרות לעיל, וביקשה את הירתמותם לנושא זה.

לדברי עזר פישלר, סמנכ"ל צלול:"בשנים האחרונות נבזזו נחלי ישראל מידי הציבור בעת שהפכו לתעלות ביוב פרטיות של הרשויות המקומיות. מחדל זה נתמך במדיניות בלתי הגיונית של משרדי הממשלה השונים, אשר מתבטאת באכיפה בררנית ובסלחנות כלפי הגורמים המזהמים. דבר זה מוביל לאובדן אמון חמור בגורמים האמונים. עדות מצערת לכך היא טביעתה של החותרת, יסמין פיינגולד.

לא ייתכן שמדיניות זו תמשיך להתקיים, ולו רגע אחד, במיוחד נוכח משבר המים החמור, המתעלם מאובדן מאות מיליוני מטרים מעוקבים, המוזרמים לנחלים ולים לאחר טיהור באיכויות שונות, ונוכח עשרות מיליוני השקלים אשר נחסכים על חשבון בריאותו של הציבור. עמותת צלול תפעל במסגרת קמפיין זה, הן ברמה המערכתית, והן ברמה הציבורית, על מנת לשנות תפישת עולם והתנהלות זו", ציין פישלר.