שוקי אורן, החשב הכללי: "אין כאן שום כוונה להלאמה - והממשלה לא מתכוונת להחליף את המערכת הבנקאית"

אורן בוועדת הכלכלה: "תראו איזה פלא. יום אחרי שהפועלים זכה במכרז להלוואות לעסקים קטנים, בנק לאומי יצא במודעות ענק על הלוואות לעסקים בינוניים בתנאים זהים"

"בדרך כלל הממשלה לא עוסקת במתן אשראי. רק כאשר יש כשל שוק או משבר כמו שיש היום הממשלה נכנסת. אין כאן כל כוונה להלאמה והממשלה לא מתכוונת להחליף את המערכת הבנקאית" - כך אמר היום (ג') החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, בוועדת הכלכלה של הכנסת.

"המטרה שלנו היא להפוך למכפיל כוח, אך אסור שהממשלה תיקח את כל הסיכונים לבד. חייבת להיות חלוקת סיכונים וזה כלל ברזל, אפילו אם הממשלה לוקחת את רוב הסיכון. אתמול קראתי בעיתון על חברה שמוכרת בגדים אשר נמצאת בקשיים וחייבת כ-10 מיליון שקל. לפי הטענות של הבעלים היו שם אלף ואחת בעיות - ניהול לא נכון והתרחבות מהירה. אסור שהמדינה תתחיל להציל עסקים שאין להם זכות קיום".

לפי אורן, הקרנות השונות כבר העניקו 200 מיליון שקל ל-274 עסקים אשר מעסיקים כ-9,500 עובדים: 211 הלוואות בסך 67 מיליון שקל ניתנו לעסקים קטנים, ו-63 הלוואות בסך 136 מיליון שקל ניתנו לעסקיים בינוניים וליצואנים.

נזכיר כי קרן "תבור" (עסקים קטנים) וחברת "BDI" (עסקים בינוניים) הן החברות שזכו למכרז להוות גוף בודק ומתאם את כדאיות ההלוואה וכושר ההחזר של העסק המבקש הלוואה.

אורן נשאל מדוע לא ניתנת האפשרות לבקש הלוואה מכל הבנקים, אלא רק משלושת הבנקים שזכו במכרז: "זאת הלאמה. אחד הדברים שלא רצינו לעשות זה להתערב התערבות גורפת בכל המערכת הבנקאית. תראו איזה פלא. יום אחרי שהפועלים זכה במכרז, בנק לאומי יצא במודעות ענק על הלוואות לעסקים בינוניים בתנאים זהים" השיב אורן.