זיגזג בחברת החשמל: יממה אחרי הפסקות החשמל היזומות - "הביקוש פוחת, ניתן לצמצם תוכנית הפיתוח"

ל"גלובס" נודע שלפי התחזית המעודכנת שהעבירה החברה למשרד התשתיות, קצב הגידול בצריכת החשמל בשש השנים הקרובות צפוי להיות נמוך משמעותית מההערכות קודמות ■ התאוששות בצריכה? אחרי 2015

ההערכות בחברת החשמל להמשך זינוק בביקושים, לפיהן הוחלט לקדם את תוכנית החירום, כבר לא רלוונטיות. ללא קשר להפסקות החשמל אתמול (ב'), ולמרות הטענות על מחסור ברזרבה, החברה מעריכה שניתן יהיה לדחות את הקמת חלק מתחנות הכוח החדשות בתוכנית הפיתוח, וזאת בשל המשבר.

ל"גלובס" נודע שלפי התחזית המעודכנת שהעבירה החברה למשרד התשתיות, קצב הגידול בצריכת החשמל בשנים הקרובות (2009-2015) צפוי להיות נמוך משמעותית מהערכה קודמת בחברה.

החברה צופה צמיחה של 2%-2.5% בממוצע בלבד במשק בשנים אלה, לעומת יותר מ-4% בתחזית קודמת, כשהסיבה המרכזית לירידה בביקושים היא המשבר. לאחר 2015 צופה החברה את התחדשות הביקושים לחשמל בקצב גבוה יותר.

לפי התחזית ניתן יהיה לבצע שינוי בתוכנית הפיתוח שאושרה אשתקד, ולדחות את הקמת 2-3 תחנות כוח במחזור משולב, בעלות משוערת של 3-4 מיליארד שקל. תוכנית הפיתוח דיברה על הוספת תשע תחנות כוח חדשות עד 2015.

לא לוותר על הפחם

למרות הירידה הצפויה בביקוש, בחברה מתעקשים שלא לדחות את מועד הקמת תחנת הכוח הפחמית הנוספת באשקלון, המתוכננת ל-2015. בחברת החשמל הזהירו את משרד התשתיות כי דחייה נוספת של התחנה הפחמית תביא לירידת שיעור הרזרבה לכ-10%, ותחייב לדבריהם "תוכנית חירום ב'".

הנתונים החדשים שהעבירה חברת החשמל נדונו בתחילת השבוע במשרד התשתיות וברשות לחשמל. בישיבות סוכם כי ייערך דיון נוסף מול נציגי חברת החשמל, וכי לאחר מכן יועבר הנושא להכרעתו של שר התשתיות עוזי לנדאו.

בהכנת תוכנית הפיתוח הביאה חברת החשמל בחשבון תרחיש אופטימי יותר, שלפיו יהיה צורך להוסיף רק שש תחנות, תוך צמצום הייצור בכ-1,000 מגאווט.

כעת היא מניחה כי גם בתרחיש האופטימי ניתן יהיה להפחית את מספר יחידות הייצור משש לארבע. עם זאת, הסיכוי שמשרד התשתיות ימליץ על חלופה זו כנראה נמוך, כי זו התקרבות ל'קו האדום' ברזרבה.

תחזית הביקושים גובשה בסיוע "מודלים כלכליים", בראשות ד"ר יעקב שיינין. לפי התחזית, הביקוש לחשמל צפוי להגיע ל-58-59 מיליארד קוט"ש ב-2015, גידול של כ-23% לעומת 2008.

המיתון משפיע

עם זאת, התחזית מניחה כי עקב מעבר של מפעלים לייצור חשמל עצמי מגז טבעי, הגידול נטו בביקוש לחשמל (שבייצור חברת החשמל והיצרנים הפרטיים) יהיה כ-16.5% בלבד לעומת 2008, כלומר כ-2.3% בממוצע בלבד לשנה.

עיקר השפעת המיתון צפויה בענפי המסחר והשירותים, וכן בתעשייה. הביקוש במגזר הביתי קשיח יחסית, וצפוי לרדת בכ-1% בלבד, לפי ההערכה. כאמור, לאחר 2015, צופה החברה כי עם התחדשות הצמיחה במשק, יחזרו הביקושים לחשמל לעלות בקצב של כ-3.5% לשנה - בדומה לממוצע בשנים הקודמות.

מתחילת השנה נרשמה ירידה של כ-10% בצריכת החשמל. המיתון והחורף החם הביאו לירידה של 20% בשיאי הביקוש בחורף, ולפי הערכות, המגמה תימשך גם בקיץ. באפריל נרשמה ירידה של כ-8.5% בצריכה לעומת החודש המקביל.

חברת החשמל: "תחזית הביקושים נעשית ע"י אנשי המקצוע שלנו ומומחים חיצוניים. לבקשת משרד התשתיות והרשות לשירותים ציבוריים חשמל, עידכנו את תחזיות הביקוש הרב שנתיות, לאור השינוי במצב הפיננסי במשק. התחזיות הועברו לצורך בדיקת התוכנית הרב שנתית לפיתוח, שעל היקפה יחליט שר התשתיות". במשרד התשתיות אישרו שהיה דיון בנושא, אך לא התקבלה כל החלטה. *