כלל ביטוח יצאה מה'בור' בזכות העליות בשוק ההון: דיווחה על רווח של 53 מ' ש' לעומת הפסד של 13 מ' ש' ברבעון המקביל

תוצאות הרבעון הושגו לאחר שתי מחיקות חד פעמיות בסכום כולל של 33 מ' ש' - הראשונה בכלל פיננסים בגין כלל חיתום והשנייה, בהיקף 20 מ' ש' בגין הפסקת פעילות הביטוח ברומניה ■ בנטרול ההפחתות האלה, היה לבעלי המניות רווח של 93 מיליון שקל

הראלי שנרשם בשוקי ההון ברבעון הראשון ב-2009 סייע לכלל ביטוח , בניהול שי טלמון, להוציא את הראש מחוץ לבור אליו נכנסה החברה בעיצומו של המשבר בשווקים, ולפתוח את 2009 באקורד חיובי. ברבעון הראשון הציגה כלל ביטוח רווח נקי של 53 מיליון שקל. מתוך סכום זה רשמה כלל רווח של כ-60 מיליון שקל לבעלי מניות בעוד שהפסד של 7 מיליון שקל מיוחס לזכויות המיעוט. ברבעון המקביל אשתקד רשמה כלל ביטוח הפסד של כ-17 מיליון שקל ממנו יוחס הפסד של 13 מיליון שקל לבעלי המניות.

תוצאות הרבעון הושגו לאחר שהחברה רשמה ברבעון שתי מחיקות חד פעמיות בסכום כולל של 33 מיליון שקל - הראשונה בכלל פיננסים בגלל כלל חיתום והשנייה, בהיקף 20 מיליון שקל בגלל הפסקת פעילות הביטוח ברומניה. בנטרול ההפחתות האלה, כלל ביטוח רשמה ברבעון רווח של 93 מיליון שקל לבעלי המניות שלה.

הרווח הכלכלי הכולל של הקבוצה לאחר מס (הכולל את תוצאות דו"ח רווח והפסד ואת השינויים בקרנות ההון), הסתכם בכ-374 מיליון שקל, בהשוואה להפסד כלכלי של כ-139 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

למרות המעבר לרווחיות, טלמון לא ממהר להתרווח. "אנו ערים לעובדה שהמשבר הכלכלי העולמי עדיין נמצא ברקע ועוד מוקדם להכריז על סיומו. הקבוצה ממשיכה לבחון באופן שוטף את תוצאות המגזרים ומתאימה את פעילותה לשינויים. במסגרת הפעולות המבוצעות ניתן דגש רב להתייעלות תפעולית ולצמצום בכל מגוון ההוצאות, תוך המשך חיזוק ההון של החברה", אמר עם פרסום הדו"ח.

כלל ביטוח גם פרסמה היום את דו"ח הערך הגלום שלה לסוף 2008 בפוליסות ארוכות הטווח בביטוח חיים, ביטוח בריאות ושל החברות המנהלות של קרנות הפנסיה. מדו"ח זה עולה כי ה- Embedded Value של הקבוצה בפעילויות אלו עמד בסוף 2008 על כ-6.1 מיליארד שקל - קיטון של כ-9% ביחס ל-EV של יותר מ-6.6 מיליארד שקל בסוף 2007.

ה-EV בביטוח החיים והבריאות עמד ב-2008 על 5.3 מיליארד שקל. ה-EV של חברת כלל בריאות עמד על 882 מיליון שקל ב-2008. ערך העסקים החדשים (ה-VNB) של הפוליסות שנמכרו ב-2008 עמד על כ-229 מיליון שקל, בהשוואה לכ-198 מיליון שקל ב-2007.
שבו לעודף בהון ורווח בביטוח חיים.

השיפור בתוצאות כלל ביטוח היה חיצוני לחברה ונבע מהשינוי החיובי מאוד בשוקי ההון במהלך הרבעון הראשון, כפי שצפוי שגם יתר חברות הביטוח ייהנו ממנו. במסגרת זו כל הפעילויות המרכזיות של החברה, להוציא כלל פיננסים שהפסידה ברבעון, רשמו רווחים.

כחלק מהשיפור בתוצאות והרווחי ההשקעה לקבוצת כלל ביטוח יש נכון לסוף הרבעון הראשון עודף של כ-593 מיליון שקל ביחס לדרישות הרגולטוריות מזה עודף של 484 מיליון שקל בכלל חברה לביטוח שכמחצית מהונה הוא הון משני.

בתחום החיסכון ארוך טווח נרשם בתקופת הדוח רווח לפני מס של כ-83 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-33 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בתקופת הדו"ח נרשם רווח בענף ביטוח חיים בסך של כ-40 מיליון לעומת הפסד של כ-67 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

בהקשר זה נציין כי ה'בור' של החברה בטרם תוכל לחזור ולגבות את דמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים - אחד ממנועי הרווח המרכזיים שלה - קטן ברבעון הראשון מ-636 מיליון שקל בסוף 2008 ל-415 מיליון שקל בסוף הרבעון ול-308 מיליון שקל בסוף חודש אפריל.

עם זאת, בניגוד לתמונה החיובית בהשקעות, מדו"חות כלל עולה שהשפעות המיתון כבר מתחילות להיות מורגשות. "בפרמיות ביטוח החיים חל גידול של כ-5% למול התקופה המקבילה ל-1.07 מיליארד שקל. יחד עם זאת, בתפוקה החדשה בביטוח חיים נרשמה ירידה עקב השלכות המשבר הכלכלי", מציינים בכלל. בנוסף חל ברבעון גידול בפדיונות שצמחו לכ-0.83% מהעתודה הממוצעת (קצב שנתי של כ-3.3%) לעומת 0.69% ברבעון המקביל.

הרווח בפעילות הפנסיה והגמל הסתכם בכ-42 מיליון שקל, גידול של כ-25% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מתוך סכום זה הגמל הניב לחברה רווח של 27 מיליון שקל ברבעון לעומת 26 מיליון שקל ברבעון המקביל כשהפנסיה הניבה לחברה רווח של 15 מיליון שקל לעומת 8 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בתחומי הפעילות של הביטוח הכללי בישראל ובאירופה רשמה החברה רווח של 11 מיליון שקל למול רווח של 32 מיליון שקל ברבעון המקביל. ואולם, בניטרול המחיקה בגובה 20 מיליון שקל ורווח של כ-14 מיליון שקל בברודגייט, החברה הרוויחה ברבעון כ-23 מיליון שקל ביטוח כללי בישראל לעומת כ-28 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

לא רק זאת, אלא שהפרמיות ברוטו שרשמה החברה ברבעון הראשון בביטוח כללי בישראל קטנו בכ-1.3% ל-892 מיליון שקל בעיקר בשל קיטון של 17% בפרמיות ברכב רכוש. עוד נציין שחברת גארד האמריקנית רשמה רווח רבעוני של 18 מיליון שקל.

בתחום ביטוח הבריאות רשמה הקבוצה רווח של כ-30 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של כ-4 מיליון שקל בתקופה המקבילה, כשתחום הסיעוד הניב לחברה רווח רבעוני של 14 מיליון שקל לעומת הפסד של 6 מיליון שקל ברבעון המקביל. תחום השירותים הפיננסיים הניב לחברה הפסד של כ-33 מיליון שקל ברבעון.