ג'ונסון אנד ג'ונסון קונה את קוגר של אריה בלדגורן ב-970 מיליון דולר

החברה עוסקת בפיתוח תרופות לסרטן ונמצאת בניסויים קליניים מתקדמים עם תרופה לסרטן הערמונית ■ בלדגרין מכר בעבר את חברת אAgensys ל-Astellas היפנית ב-537 מיליון דולר

חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון רוכשת את Cougar Biotechnology, חברה בעלת טכנולוגיה חדשנית לטיפול בסרטן בשלב הניסויים הקליניים, שאחד מיזמיה הוא הישראלי לשעבר אריה בלדגרין. ג'ונסון תשלם לבעלי המניות של קוגל, הנסחרת בנאסד"ק, 970 מיליון דולר במזומן. טרם ההודעה נסחרה החברה לפי שווי של 814 מיליון דולר.

"הרכישה של קוגר תחזק את מעמדנו ותקרב אותנו לעמדת מובילות בשוק האונקולוגיה", אמר וויליאם היאט, ראש תחום האונקולוגיה בחטיבת הביוטק של ג'ונסון אנד ג'ונסון. קוגר נמצרת בניסוי רב מרכזי גדול במוצר לסרטן הערמונית ובאמתחתה יש גם מוצרים לסרטן השד וסרטן הדם.

ערב המכירה החזיק בלדגרין בחברה באופן ישיר כ-3%, כלומר הוא אמור לקבל 29 מיליון דולר במזומן.

מיליונר סדרתי

אריה בלדגרין הוא מדען ומנתח בכיר המתגורר בקליפוניה. בעברו כבר יש אקזיט אחד ענק: חברת Agensys שייסד הייתה מחלוצות התחום של תרופות מבוססות נוגדנים ונמכרה ב-2007 תמורת 537 מיליון דולר (150 מיליון מהם בתשלומים על-פי אבני דרך) לחברת הפארמה היפנית Astellas.

בלדגרין הצטרף ל-Cougar מספר חודשים אחרי הקמתה, והיה אחראי להתוויית האסטרטגיה שלה. את סכום ההשקעה הראשון, 12 מיליון דולר, גייסה קוגר מ"חברים וממשקיעים קטנים".

הטכנולוגיה המתקדמת ביותר של החברה הגיעה ממכון המדע הלאומי בלונדון. "התרופה ישבה שם ולא עניינה איש", אמר בלדגרין בראיון שנתן בעבר ל"גלובס". "בחנתי את הביוכימיה שלה וראיתי שהיא יכולה להיות מאוד מעניינת עבור סרטן הערמונית, ולקחנו קבוצת פיתוח שהעבירה אותה את השלב הראשון של הניסויים.

"התחלנו בכך בשנת 2005, במקביל לעבודה באג'נסיס. נעזרנו במומחים הטובים ביותר בכל תחום, והמזל שלנו היה שאמג'ן, שיושבת לידנו, בדיוק עברה גל פיטורין של כמה אלפי עובדים ויכולנו לקלוט אותם.

"עמדנו בלחצים למכור את החברה גם במחירים יפים. רצינו חברה עצמאית. כיוון שלא מדובר בחברה עם תשתית, הרי שאם היו מוכרים אותה היו מפרקים את כל המנגנון.
"בשלב מסוים, ראינו שאנחנו שורפים עשרות מיליוני דולרים ועדיין רחוקים מהכנסות. המוצרים לא היו בשלים לרכישה על-ידי חברות התרופות ולכן בנינו שיתופי פעולה". הסכמים כאלה, בהיקפים כוללים של מאות מיליוני דולרים, נחתמו בין קוגר למרק, לג'ננטק, ולסנופי-אוונטיס".

נראה כי כעת בלדגרין מרגיש שהחברה מבוססת מספיק כדי למכור, או שמצב השוק אינו מאפשר לה לגייס הון בערך גבוה מספיק כדי להמשיך הלאה. או שפשוט הציעו לבעלי המניות הצעה שקשה לסרב לה.

בלדגרין נשוי לרבקה, אחותו של פויו זבלדוביץ', מנכ"לית חברת ההשקעות Bellco, ומבקר בישראל אחת לכמה חודשים. מסלול חייו סימן אותו כ"מלח הארץ". הוא למד רפואה באוניברסיטה העברית ובהדסה, שירת בשריון כרופא והיה מפקד היחידה לחילוץ של חיל האוויר. משם המשיך למכון ויצמן ללימודי דוקטורט אצל פרופ' ירון כהן. בהרווארד התמחה בתחום הכירורגיה האורולוגית ובניתוחי סרטן והפך למנתח ידוע, שניתח גם את נשיא ארה"ב לשעבר, רונלד רייגן.

כשמונה למנהל המחלקה לניתוחי סרטן אורולוגי, נחשף לחברות ביומד כחבר דירקטוריון עד שהרגיש שהוא יכול לפתח חברה משלו. על בסיס טכנולוגיה ומדענים מ-UCLA, ההקים את חברת אג'נסיס, והיתר היסטוריה.

בנובמבר האחרון פורסם ב"גלובס" ראיון מקיף עם בלדגרין, הראשון שלו למדיה הישראלית, ובו הציע לחברות הביוטק הישראליות להתאחד כדי לצבור יתרון לגודל ולהביא הנהלה מנוסה מבחוץ.

לשיטתו, הפתרון לבעיה של ישראל ואולי למחסור בתרופות בעולם כולו, הוא הקמת קואופרטיב של גורמים מהאקדמיה (בשביל המדע) מחברות הביוטק (בשביל הפיתוח בשלבי ההישרדות הראשונים) ומחברות הפארמה (בשביל הכסף והניהול).
בלדגרין הוא גם ליו"ר קרן Two Rivers, המשקיעה במיזמי ביוטק ומנהלת אותם באופן אקטיבי. רבים עוקבים בדריכות כדי לראות מה הוא יעשה הלאה, בתקווה שמגע מידאס שלו יצמיח חברות נוספות לשוויים של מאות מיליוני דולרים.