חדשות ערוץ 2: רוסיה מחזיקה ביאיר קליין הישראלי כקלף מיקוח להסגרת האוליגרך ליאוניד נבזלין

השלטונות הרוסיים מעוניינים להסגיר את קליין, סוחר נשק מורשע שסייע לקרטל הסמים והטרור בקולומביה, לישראל במקום לקולומביה - שם קיים חשש לחייו ■ נבזלין על שלטונות רוסיה: "זה כלל שלהם - לנהוג באנשים כקלפי מיקוח"

מה הקשר בין האוליגרך היהודי-רוסי ליאוניד נבזלין המתגורר בישראל לבין סוחר הנשק הישראלי הכלוא בכלא הרוסי, יאיר קליין? ככל הנראה ולדימיר פוטין, כך עולה מתחקיר של "אולפן שישי", יומן השבוע של חדשות ערוץ 2. מהתחקיר עולה, שהשלטונות הרוסיים יאותו להסגיר את קליין לישראל במקום לקולומביה, שם קיים לכאורה חשש לחייו, אם ישראל תסגיר לרוסיה את נבזלין. לרוסיה, יצוין, אין הסכם הסגרה עם קולומביה.

הונו של נבזלין נאמד ב-700 מיליון דולר והוא היה האיש מס' 2 בחברת הנפט הרוסית יוקוס, בטרם הולאמה על-ידי פוטין - כשזה עלה לשלטון ופעל להקטנת כוחם של האוליגרכים. ביהמ"ש הרוסי הרשיע אותו שלא בפניו בקשירת קשר לרצח ודן אותו למאסר. יאיר קליין הוא סא"ל במילואים, ששימש, בין היתר, כמפקד סיירת חרוב. קליין הורשע בישראל על ייצוא ידע מקצועי למחתרות בקולומביה, לאחר שאימן לפני 20 שנה וסייע לקרטל הסמים והטרור במדינה.

"אני פוחד, קשה לפחד במשך כל-כך הרבה שנים", אמר נבזלין לערוץ 2. "הרבה אנשים מוחזקים ברוסיה בגלל שהם יריביו הפוליטיים של פוטין. אני רק שומר על עצמי ודואג לבטחוני. זה כלל שלהם - לנהוג באנשים כקלפי מיקוח, זה לא חדש; זה קיים ברוסיה מאז ימי המלחמה הקרה".

משיחת טלפון שהוקלטה בביקורו של שר החוץ הרוסי בישראל ונחשפה בתוכנית עלה, על-פי דבריו של בכיר בבית הנשיא כי "מאתה יכול להבין שנבזלין הוא במידה מסוימת מטבע", כדבריו. "הוא אמר שיכול להיות שהדבר יעלה בשיחה ביניהם", התבטא הבכיר בהקלטה ביחס לאפשרות שפקידי השלטון הרוסי העלו את האפשרות להסגרה הצולבת בביקורם הדיפולומטי בישראל. גם עורך דינו של קליין חזר על הדברים, באומרו כי "לקליין הגיעו שמועות ברוסיה שרוצים להחליף אותו בנבזלין. הוא שלח אליי משפט שגם אם קיימת אפשרות כזאת - הוא מתנגד בתוקף".

"הם לא רואים באנשים כבני אדם", אמר נבזלין למצלמות והבטיח לעזור לקליין ככל שיוכל, על מנת למנוע הסגרתו לקולומביה. "הם לא מאמינים בזכויות אדם, או בחירותו של האדם. זה כלום בשבילם. הם רוצים כל הזמן ללכת אחר מטרותיהם ללא לאות, והם לא מאמינים שיש מדינות בעולם שנשלטות ע"י חוק או ע"י צדק".