בעקבות חקירת פרשת שוחד: נשיא דרום קוריאה לשעבר קפץ אל מותו

רו מו-היון, שנבחר כ"אואטסיידר" נקי כפיים כדי למגר את השחיתות, לא עמד בלחץ ההאשמות והתקשורת ■ רו סיים קדנציה בת 5 שנים בראש המדינה בפברואר 2008, ולקראת סופה אף נפגש עם נשיא צפון קוריאה, קים ג'ונג-איל

הלם וכאב בדרום קוריאה: הנשיא לשעבר, רו מו-היון, הנחקר בחשד לקבלת שוחד, לא עמד בלחץ וקפץ אתמול (שבת בבוקר) אל מותו. רו (62) סיים קדנציה בת 5 שנים בראש המדינה בפברואר 2008, ולקראת סופה אף נפגש עם נשיא צפון קוריאה, קים ג'ונג-איל.

בשבועות האחרונים הואצה החקירה בחשד כי הנשיא לשעבר קיבל במהלך כהונתו שוחד בגובה 6 מיליון דולר ממקורבו, איש העסקים פארק יון-צ'ה. אף שהחשדות טרם הוכחו, לא הוגש כתב אישום ורו אף הגיש תצהיר המכחיש את ההאשמות, הלחץ התקשורתי וה"קרנבל" סביב זימונו לחקירה פלילית עשו את שלהם. רו יצא מביתו שליד העיר בוסאן בשעה 6 בבוקר, וקפץ מצוק הסמוך לביתו. הוא הובהל לבית חולים בבוסאן מחוסר הכרה, ושם נקבע מותו.

רו הותיר למשפחתו מכתב קצר בו כתב: "הייתי עול לאנשים רבים מדי, שסבלו מאוד בגללי. אינני יכול אפילו לדמיין כמה סבל נוסף עוד צפוי. יתרת חיי תהיה רק לעול עבור אחרים. בגלל שמצב בריאותי החמיר, אינני יכול לעשות דבר. אל תהיו עצובים מדי, האין חיים ומוות חלק מהטבע? אל תצטערו, ואל תאשימו אף אחד. זהו גורלי, וחשבתי על כך משך זמן רב".

רו, עו"ד שהתמחה בזכויות אדם, לא היה מעולם בשר מבשרה של האליטה הקוריאנית, ולא צמח מתוך יחסי הון ושלטון. בחירתו לנשיאות בדצמבר 2002, תוך ניצחון דחוק על יריבו השמרני, הפתיעה רבים שלא השלימו עם בחירתו ועם גישתו הפייסנית כלפי צפון קוריאה. כבר ב-2004 יזמו חברי האופוזיציה הליך תקדימי להדחתו שנכשל. רו הבטיח למגר את השחיתות ולנתק את הקשר בין הפוליטיקה לבעלי ההון, והסתבכותו עצמו בפרשת שחיתות היתה עבורו השפלה שאין כדוגמתה.

לפני כחודש, עם זימונו לחקירה, התנצל רו בפני תומכיו על שאכזב אותם, ואמר כי הוא מרגיש בושה על מעורבותו בפרשה ואינו יכול אפילו להראות את פניו. מאז גבר עליו הלחץ, והפרקליטות עמדה לזמן לחקירה גם את אשתו - צעד שהוביל ככל הנראה להתאבדותו. שעות לאחר היוודע מותו, הודיעה הפרקליטות על הקפאת החקירה.

במידה רבה היה רו, שחלם להיות "הלינקולן הקוריאני", קורבן של הפוליטיקה האליטיסטית הקוריאנית, שהחמירה עימו במיוחד בהשוואה לחקירות ופסקי הדין שניתנו נגד בניהם (בלבד) של קודמיו בתפקיד, אשר היו תחת האשמות כבדות הרבה יותר.