תושבי הדרום ממשיכים לחכות: קידום קו הרכבת אשקלון - באר שבע נעצר בגלל מחלוקת חדשה

כחצי שנה בלבד לאחר גיבוש הסכם הפיתוח שוב גוברת המתיחות בין הרכבת לאוצר ■ מנכ"ל הרכבת, חקי הראל: "האוצר מסרב לאשר מסילה כפולה בקו" ■ משרד האוצר: "זו חוצפה - הרכבת פועלת בניגוד להוראות הממשלה"

פחות מחצי שנה אחרי שהוחלט להאיץ את ביצועו, פרויקט סלילת קו הרכבת מאשקלון לבאר שבע שוב מתעכב. ל"גלובס" נודע כי מחלוקת חדשה בין משרד האוצר לרכבת מעכבת את הקמת הקו, שאמור לעבור דרך נתיבות ושדרות, שעלותו נאמדת בכ-1-1.5 מיליארד שקל.

מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל, אמר היום במהלך סיור של ועדת הכלכלה כי האוצר דורש שהקו יכלול מסילה בודדת, זאת בניגוד לדרישת החברה להניח מסילה כפולה לאורך הקו. לדברי הראל, "פיתוח המסילה מאשקלון לנתיבות מתעכב בגלל ויכוח האם המסילה תהיה רגילה או כפולה. ברגע שיאשרו לנו להתחיל לעבוד בתוך 3 שנים הקו יתחיל לפעול".

יו"ר דירקטוריון הרכבת, יעקב אפרתי, גיבה את הראל וציין כי הרחבת המסילה בקו אשקלון-באר שבע תיצור לרכבת יתרונות תפעוליים ותאפשר גם הובלת מטענים.

בכירים בממשלה המקורבים לנושא אמרו בתגובה כי דרישת הרכבת גובלת בחוצפה מאחר ובהסכם הפיתוח נקבע כי תונח מסילה בודדת. לדברי הבכירים, דרישת הרכבת מגדילה את עלות הפרויקט בכ-400-500 מיליון שקל, וכלל אינה נחוצה.

"מסילה כפולה תידרש אולי עוד 30 שנה, אז אין סיבה לשפוך כספים סתם. הרכבת לא עשתה כלום בשביל לקדם את הפרויקט בחודשים האחרונים, למרות שהוא נכלל בתוכנית ההאצה. חצי שנה ירדה לטמיון, ועכשיו הם מחפשים תירוצים", אמרו.

בסוף דצמבר 2008 סיכמו שרי האוצר והתחבורה סופית על ביצוע קו אשקלון-באר שבע והכללתו בתוכנית הפיתוח. השרים החליטו על הסטת כמיליארד שקל מתקציב שיועד לפרויקט חשמול הרכבת לטובת האצת סלילת הקו במטרה לחזק הפריפריה.

הסטת התקציב מתאפשרת על רקע דחיית מועד השלמת הקו המהיר לירושלים לשנת 2014-2015, המאפשר דחייה של שלב א' בפרויקט החשמול לחומש הבא.

הקו המהיר לירושלים - רק אחרי 2016

יו"ר ועדת הכלכלה, אופיר אקוניס: "לא יעלה על הדעת שאין אלטרנטיבה".

במהלך הסיור הזהירו אפרתי והראל מפני דחייה נוספת של מועד השלמת קו הרכבת המהיר לירושלים (A1) לאחרי שנת 2016, זאת על רקע המחלוקות עם ארגוני הירוקים על אישור התוואי. "הצפי לסיום העבודות הוא תחילת 2016 וזה בהנחה שב-2009 יתחילו לעבוד אם זה לא יקרה תהיה דחייה נוספת ונצטרך לקבוע תאריך יעד חדש", אמר אפרתי.

כזכור, המועצה הארצית לתכנון ובנייה אמורה להכריע בחודשים הקרובים האם לקבל את דרישת הירוקים להקמת מנהרה בנחל יתלה במקום גשר כפי שהציעה הרכבת.

יו"ר ועדת הכלכלה, אופיר אקוניס, אמר בסיור כי יש להאיץ את ביצוע הקו המהיר לירושלים, "לא יעלה על הדעת שעדיין אין אלטרנטיבה אמיתית לכביש מס' 1 הפקוק שתאפשר למאות אלפי אזרחים נסיעה מהירה ברכבת בין ת"א לירושלים. חייבים להאיץ את ביצוע הפרויקט", אמר אקוניס.

הסיור של ועדת הכלכלה נערך על רקע ההצהרות האחרונות של רוה"מ בנימין נתניהו ושר התחבורה, ישראל כ"ץ, על הצורך לתוספת השקעות של מיליארדים בפריסת רשת מסילות ארצית. התוכנית המקודמת ע"י אורי יוגב, יועצו הכלכלי של רוה"מ, מדברת על הרחבת תוכנית הפיתוח לכ-40 מיליארד שקל עד 2020 , זוכה להתנגדות גורפת של אגף התקציבים.

משרד האוצר בתגובה: " הרכבת בחרה לעכב את ביצוע הפרויקט ולהתעלם מהוראות הממשלה"

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "בהתאם להסכם הפיתוח, הוחלט על סלילת הקו במתכונת מלאה בתצורה של מסילה בודדת וזאת בהתאם להמלצת חברת הבקרה. על אף הנחיות הממשלה, רכבת ישראל בחרה לעכב את ביצוע הפרויקט ולהתעלם מההוראות הביצוע עליהן הוחלט.ביום חמישי האחרון, נציגי משרד התחבורה והאוצר הבהירו לאנשי הרכבת כי עליהם ליישם את הנחיית הממשלה בנושא באופן מיידי".