המבקר בודק את הטוקבקים שהפיצה חברת החשמל באתרים כלכליים ובראשם "גלובס"

זאת בעקבות חשיפת "ידיעות אחרונות" על כך שהנהלת חברת החשמל והדירקטוריון שכרו משרד יחסי ציבור כדי לשתול מאות טוקבקים באתרים כלכליים - בין השאר נגד דו"ח המבקר בנושא משק החשמל

יושב ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, ח"כ יואל חסון, פנה למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, והזמין אותו לישיבה דחופה של הוועדה - זאת בעקבות חשיפת "ידיעות אחרונות" על כך שהנהלת חברת החשמל והדירקטוריון שכרו משרד יחסי ציבור כדי לשתול מאות טוקבקים - בין השאר נגד דו"ח המבקר בנושא משק החשמל.

צוות ממשרד מבקר המדינה החל כבר היום (ב') בבדיקת הנושא בחברת החשמל. הבדיקה כוללת איסוף מסמכים ומידע על מעורבות הנהלת החברה והדירקטוריון בשכירת משרד יחסי הציבור, בנהלי קבלת ההחלטות, המימון ומעורבות הגורמים השונים בחברת החשמל וביוזמה לשכור חברת יחסי ציבור שתשלח טוקבקים נגד דו"ח מבקר המדינה בנושא משק החשמל.

"נפל דבר ביחסי העבודה"

אתמול (א') אמר דוד (מיקו) צרפתי, יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, בתגובה לפרסומים בסוף השבוע על שכירת מגיבים בתשלום על-ידי הנהלת החברה, כי "ביום שישי נפל דבר ביחסי העבודה בחברת החשמל ובמשק בכלל. נחצה קו אדום, מסוכן וחריג. אלימות מילולית חסרת תקדים, מסע הסתה חריף מאין כמותו, ביטויי שנאה אישית, קריאות לפגיעה פיזית ושימוש במילות גנאי השמורות לגרועים באויבי המדינה - נעשו בחסות הנהלת חברה ממשלתית".

יו"ר ועד העובדים התלונן על כך ש"ההנהלה לא היססה לקרוא לעובדי החברה 'חיות אדם' ולהמליץ על העברתם במשאיות לספארי, בו-בזמן שאותה הנהלה יושבת איתנו סביב שולחן אחד ומנסה לשכנע בניקיון כפיה, ואף מעזה לפנות לבית הדין בבקשה לעצור פעולות מחאה לגיטימיות של עובדי החברה הנאבקים על פרנסתם".

על ההשפעה של הפרסומים בתקשורת אמר צרפתי, כי "רבים מאיתנו אשר קראו את הכתבה ביום שישי התמלאו זעם וכאב. טלפונים, הודעות SMS ומיילים מעובדי החברה ובני-משפחתם הציפו את משרדי נציגות העובדים. הכעס ומשבר האמון הם במימדים שאיני זוכר כמותם בין עובדים להנהלה".

שותלי טוקבקים

ביום ו' האחרון התפרסם כי חברת החשמל שכרה באלפי שקלים - ובמימון משלמי המסים - את משרד יחסי הציבור גוב קרטין, כדי לשתול מאות טוקבקים בידיעות הנוגעות לחברה באתרים כלכליים, ובראשם אתר "גלובס".

לפי התחקיר, בתגובה לידיעה ביקורתית באתר "גלובס", שעסקה בעיכובים בהתקנת מסננים בארובות הפועלות בפחם בחברת החשמל, הופיעו טוקבקים "חשודים" שתמכו בעמדת החברה. במקרים אחרים, כך על-פי התחקיר, תמכו הטוקבקיסטים בתשלום השכר הגבוה של בכירי חברת החשמל. טוקבקים אחרים עסקו בהאדרת המנכ"ל ואף השתלחו באישי ציבור, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס וצמרת משרד האוצר.

בעקבות פרסום הידיעה על תחקיר "7 ימים" באתר "גלובס", שיגרה חברת החשמל הודעה לעיתונות, שבה הצהרה חד-משמעית מפי ועדת התקשורת של דירקטוריון החברה. בהודעה נכתב: "אנו מברכים את הנהלת החברה על העברת מידע אמין ומלא באמצעות האינטרנט. הוועדה מנחה את ההנהלה להרחיב את הפעילות לערוצים נוספים באינטרנט".

לפי הדיווח, "הוועדה בירכה על הצעדים שננקטים על-ידי החברה להעברת מידע אמין, מלא וענייני, בכל הכלים התקשורתיים העומדים לרשותה, מול הניסיונות לפגוע במנהליה ובפעילותה. הוועדה בחנה את תכני המסרים שהועברו מטעם ההנהלה ומצאה כי הם תואמים את יעדי החברה ואת מטרותיה, וכי הם עומדים בקריטריונים מוסריים, ציבוריים ואתיים".