מה גרם להפסקות החשמל בשבוע שעבר? ככל הנראה מדובר בטעות אנוש בחברת חשמל

מערכת הגנה שלא בוטלה בקו מתח ישן זיהתה עומס יתר, ניתקה את יחידות הייצור בתחנת הכוח חיפה ■ בדו"ח שהעבירה למשרד התשתיות עולה כי החברה החזיקה ברזרבה של 700 מגה ואט בלבד ונערכה לניתוק צרכנים גדולים מהרשת

האם ניתן היה למנוע את הפסקות החשמל בשבוע שעבר? בשבוע האחרון טענו בחברת החשמל כי "שילוב נדיר" של מזג אוויר שרבי ותקלות הביא להפסקות היזומות, אולם ל"גלובס" נודע כי נבדק חשד שהתקלה בתחנת הכוח בחיפה שגרמה בשבוע שעבר להפסקות החשמל היזומות נגרמה בגלל טעות אנוש חמורה.

המידע בנושא הועבר באחרונה לרשות לחשמל ולמשרד התשתיות. מחר צפויה ועדת הכספים של הכנסת לדון בנסיבות שהובילו להפסקות החשמל היזומות. לפי הערכות, מערכת הגנה שלא בוטלה בקו המתח הישן המחבר בין תחנת הכוח חיפה לתחנת משנה קישון, זיהתה עומס יתר/קצר, וניתקה את יחידות הייצור בתחנת הכוח חיפה. כתוצאה מכך, נפלו בבת אחת יחידות ייצור בהספק של כ-300 מגה ואט, דבר שחייב את חברת החשמל לבצע "השלות עומס" יזומות על מנת שתוכל לתת מענה לביקושים.

רזרבה נמוכה מהרף של החברה

תחנת הכוח בחיפה מחוברת כיום בקו מתח עליון לתחנת משנה חדשה שהוקמה באזור התעשייה בחיפה. לאחר החיבור לתחנת המשנה החדשה, הקו לקישון היה אמור להיות מנותק, אלא שככל הנראה מערכת ההגנה האלקטרונית הייתה פעילה.

עדיין לא ברור האם התקלה הייתה באחריות אגף הייצור בחברת החשמל (האחראי על תחנות הכוח) או באחריות אגף הולכה והשנאה (האחראי על תחנות המשנה). גורמים בחברת החשמל טוענים כי אין כיום תיאום מספיק בין האגפים. כמו כן, למרות שלחברת החשמל היה ידוע כי צפוי מזג אוויר שרבי, בבוקר יום שני (ב') בו אירעו התקלות, החזיקה החברה ברזרבה של 700 מגה ואט בלבד.

מדו"ח שהעבירה החברה באותו בוקר למשרד התשתיות ולרשות לחשמל, ושהגיע לידי "גלובס", ציינה החברה כי יכולת הייצור לשיא העומס צפויה לעמוד על 8,700 מגה ואט, לעומת תחזית לצריכה של 8,000 מגה ואט.

מהדו"ח עולה כי 20%-22% מיכולת הייצור של חברת החשמל לא הייתה זמינה באותו יום בגלל שיפוצים ותקלות בתחנות הכוח השונות. מתוך כך, יחידות ייצור בהספק של 1,767 מגה ואט היו בשיפוצים, ועוד 697 מגה ואט הושבתו בגלל תקלות.

הדו"ח נשלח, בין השאר, לראשי החברה, היו"ר מוטי פרידמן, והמנכ"ל עמוס לסקר, יו"ר הרשות לחשמל, אמנון שפירה, מנכ"ל משרד התשתיות, חזי קוגלר ולראש מינהל החשמל במשרד התשתיות, ציון עמוסי.

מדובר ברזרבה נמוכה ביחס לקריטריונים שחברת החשמל עצמה קבעה, ולאחר שרק באחרונה טענה החברה בדיונים בביה"ד לעבודה כי יש להחזיק רזרבה של 1,000 מגה ואט כ"קו אדום".

מהדו"ח עולה כי חברת החשמל העריכה מראש כי ייתכן שתידרש להפעיל הסכמים לניתוק צרכנים גדולים מהרשת עקב הרזרבה הנמוכה במערך הייצור. בהערכת המצב בדו"ח נכתב כי "יופעלו הסכמים לגנרטורים ו"פסגה ניידת" (הסדר לניתוק יזום של צרכנים בתמורה להנחה בתעריף-ל.ב) בין השעות 12-16 עקב רזרבה נמוכה במערך הייצור".

בדיון שהתקיים בלשכת השר ביום חמישי הסביר מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר כי שילוב נדיר של מזג אוויר שרבי ושרשרת תקלות הביא לכך שבתוך 20 דקות ירדה רמת הרזרבה ממצב "צהוב" למצב "אדום" בו אין רזרבות.

בדיון התברר כי רק כמחצית מההסדרים עם צרכנים גדולים לניתוק יזום מהרשת בשעת העומס הופעלו. בחברת החשמל טוענים כי ההסדרים שקבעה הרשות לחשמל הם וולונטריים, והחברה אינה יכולה לכפות אותם על הצרכנים.

לנדאו הנחה בישיבה את גורמי משק החשמל לקדם מהלכים שיביאו לניהול נכון יותר של הביקושים ולהערכה מחודשת של צפי הצריכה. "מצב המשק כיום אינו מאפשר להגדיל את ייצור החשמל בטווח הזמן המיידי. לכן, יש לשים את הדגש על ניהול הביקוש". אמר לנדאו. לנדאו הודיע, כי בכוונתו לפנות לשר הביטחון אהוד ברק בבקשה לרתום את מערכת הביטחון להפעיל את הגנראטורים שברשותה בשעות שיא העומס.

"מערכת ההגנה פעלה כראוי"

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "מערכת ההגנה על הקווים פעלה כראוי ובהתאם לכוונון זיהתה עומס יתר והפסיקה את הקו. עומס היתר נגרם מעומס גבוה במיוחד באותו יום ומרצונה של החברה לספק חשמל לכלל לקוחותיה. כמקובל באירוע מסוג זה, מתבצעת בדיקה יסודית במטרה להקטין עד כמה שניתן הפסקות קווים ותחנות. אך יש לקחת בחשבון, שתקלות ובצידן הפסקות עלולות להתרחש".

לגבי הטענות לחוסר תיאום בין אגף הייצור לאגף הולכה נמסר כי "יש תיאום שוטף וטוב ואין צורך בפונקציה מתאמת חדשה. שני האגפים נמצאים באותה חטיבה בחברת החשמל. בוצע תיאום לפני העבודה המתוכננת על המעגלים הקשורים להפרעה זאת, ומקיימים לגביה גם דיון טכני ללימוד והפקת לקחים במידת הצורך. חשוב להגדיש, כי אין מדובר באירוע טעות אנוש".

לעניין הרזרבה נמסר כי "חברת החשמל תכננה את אספקת החשמל לפי רזרבה של 1,100 מגה ואט. עקב תקלות ביחידות הייצור וצפי לעומס מעבר לחיזוי המקורי ירדה הרזרבה בשעה 10.00 ל כ- 900 מגה ואט ביחידות הייצור. בנוסף, הופעלו בבוקרו של אותו יום הסכמים עם צרכנים בצפי של כ-130 מגה ואט".