קריאה נואשת לעזרה

היחידים שיש להם אינטרס להשקיע באפיקס הם חולים, שהיא הסיכוי היחיד להצלתם

קיץ 2006. אפיקס היא הבטחה גדולה. החברה חותמת על חוזים עם שתי חברות התרופות הבינלאומיות Amgen ו-GSK, למסחור מולקולות שעדיין לא הוכחה יעילותן.

העסקה המובילה היא עם גלקסו GSK , הסכם של מיליארד דולר ומעלה סביב מוצר לאלצהיימר בשלב I. עכשיו רק נותר לחכות לתוצאות הניסויים.

קיץ 2008. אפיקס נסחרת בבורסה שמעבר לדלפק לפי שווי של 15 מיליון דולר, עם מזומנים שמספיקים לחודשיים בלבד. החברה הספיקה לקדם את המוצר שלה לאלצהיימר לשלב II של הניסויים בהצלחה, אבל זה כבר לא מעניין איש. אפיקס מחפשת קונה שיציל אותה לפני שייגמר כל המזומן. בינתיים, היא לא מדווחת על התקדמות.

כיצד ייתכן שבסכום הזה, שהוא אפסי לעומת מה שכבר שולם עבור מוצרים של החברה בשלב הרבה יותר מוקדם, מתקשה החברה למצוא משקיע או רוכש למוצרים? התשובה יכולה לשפוך אור לא רק על מצבה של אפיקס, אלא גם על סיכויי ההישרדות של חברות אחרות בשוק.

מדוע גלקסו לא מתגייסת לעזרה - לכאורה, היא כבר השקיעה 35 מיליון דולר עבור ארבעה ממוצרי החברה, והיא צריכה לעשות הכול כדי שהמוצר ימשיך להתפתח. אלא שלשם כך אין הכרח שאפיקס תמשיך לחיות. בין אם אפיקס תיסגר או תימכר, גלקסו היא היחידה שיכולה ליהנות מן התוצר הסופי מבלי לקנות את כל החברה, או אפילו את כל המוצר.

ייתכן שגלקסו דווקא לא רוצה שאפיקס תסיים דווקא עכשיו ניסויים קליניים שיגררו תשלום אבן דרך שמתומחרת ביוקר, לפי תנאי השוק של לפני שנתיים.

אבל מדוע לא נרכשת החברה על-ידי חברת תרופות אחרת או גורם אסטרטגי? חברות התרופות הגדולות כנראה לא מאמינות שיש משהו ייחודי באפיקס, מעבר לסכום חלקיה הסחירים - המולקולות והטכנולוגיה.

במצב זה, עדיף להם לחכות שהחברה תגיע לכינוס נכסים, ואז לאסוף את המולקולות והטכנולוגיה אפילו יותר בזול.

מדוע לא נמצא משקיע פיננסי מגשר - על-פי הדו"חות האחרונים של אפיקס, קידום המוצר המוביל שלה עד אבן הדרך המשמעותית הבאה בהסכם עם GSK, זו ש"תסדר", אותה, אמור לעלות כ-19.6 מיליון דולר.

מי שמימן עד היום עסקאות "גישור עם הימור" כאלה היה בדרך כלל הציבור, משקיעים מוסדיים או קרנות הון סיכון. אלא שהמשבר העלים את אלה.

כך שהגורמים היחידים שיש להם אינטרס משמעותי להשקיע היום דווקא באפיקס, הם ארגוני החולים. מוצר לאלצהיימר בשלב II של הניסויים הקליניים יכול להציל את חייהם, ולהם אין כרגע מגוון חלופות. *