כיצד ימצאו לקוחות מכוניות היוקרה מקלט מס ירוק ולמה אפשר לקנות שברולט סילברדו בלי לשלם מס ירוק?

כדור הארץ ממשיך לרתוח וכולם מחפשים מכוניות לא מזהמות. ובישראל, דווקא רוכשים של האמר ירוויחו בגדול מ"המס הירוק" שהמציא האוצר ■ החגיגה מתחילה בעוד חודש - היכונו לשינויים בשוק הרכב

לקוחות הרכב בישראל והרגולטור משחקים זה שנים במשחקי חתול ועכבר. במתווה שחזר על עצמו כמה פעמים בעשור האחרון, מנסים משרדי הממשלה לתכנן ולשגר בחשאי "רפורמה" כזו או אחרת במיסוי על רכב, שבמקרים רבים מתבטאת בהעלאת מסים. הציבור מפנים את השינוי באיחור, נכנס לפאניקה, ואחר כך מסתגל. לאחר מכן נכנסת היצירתיות הישראלית לפעולה, כדי למצוא מתחת לבלטות קומבינות ומקלטי מס שהרגולטור לא הבחין בקיומם. זה מה שקרה, למשל, כשבוטלה ההכרה במע"מ על רכבי שטח ועל טנדרונים. זה מה שעתיד לקרות בתוך זמן לא רב עם המיסוי הירוק.

המיסוי הירוק, שאמור להיכנס לתוקף בתחילת יולי, מבוסס על פליטת כלי הרכב ומוגדר כצעד סביבתי. מאחורי הכסות האידיאולוגית זו העלאת מסים לכל דבר ועניין, שמיועדת להכניס כסף לקופת המדינה ושתייקר באלפי עד עשרות אלפי שקלים דגמי רכב חדשים רבים. עיקר הפגיעה יורגש ברכבי יוקרה, פנאי וספורט, שסומנו כמטרה "סביבתית חברתית". אבל גם במקרה הזה, ולמרות המורכבות של המיסוי הירוק, צפויים להיווצר כמה "תחומים אפורים", שפותחים פתח להתחמקות מהמס החדש. הם יאפשרו לרכוש רכב יוקרה ופנאי נאה, מבלי להיענש במס החדש. המידע שלפניכם יעזור לתכנן זאת.

ספורט ירוק: פולקסווגן שירוקו 1.4 ליטרים

פולקסווגן שירוקו 1.4 ליטרים

אחת האקסיומות הוותיקות בשוק הרכב קובעת שלהנאה יש מחיר. במקרה של מכוניות ספורט נמרצות המחיר הקלאסי הוא מנוע גדול וחזק, שמלווה בצריכת דלק מואצת ובזיהום אוויר. אלא שהטכנולוגיה המתקדמת הצליחה לשבור בשנים האחרונות את הקשר בין ביצועים לזיהום אוויר בסיוע מנועים קטני נפח ומוגדשי טורבו, המשלבים ידידותיות לסביבה עם ביצועים שריריים ותיבות הילוכים אוטומטיות יעילות.

דוגמה טיפוסית היא השירוקו של פולקסווגן, שלגרסה הבסיסית שלה יש מנוע בנפח 1.4 ליטרים בלבד, שבסיוע הרבה אלקטרו-מכניקה עתידנית מייצר 160 כוחות סוס ומומנט נאה. המנוע הינוקא מסוגל לדחוף את מכונית הקופה מאפס למאה בשמונה שניות בלבד בדרך ל-218 קמ"ש, ועדיין הוא פולט 148 גרם CO2 לקילומטר, כמו סופר-מיני טיפוסית, מה שצפוי להבטיח "ציון ירוק" נאה ובונוס מכובד. רק לשם השוואה: מאזדה 3 מהדור הנוכחי עם מנוע 1.6 ליטרים ותיבה אוטומטית פולטת 20% יותר.

מי שדרישות הביצועים שלו צנועות יותר יכול לנסות לשים יד על אחת הגרסאות הספורטיביות של הפיאט 500, שמספקות הרבה סטייל וגם תאוצה באזור ה-10 עד 12 שניות, ושעדיין נכנסות לקטגוריות הבונוס.

מכונית מנהלים עם מנוע ירוק: מרצדס 250CGI E

מרצדס 250CGI E

גם ליצרנים האירופים יש תקנות "מיסוי ירוק" מחמירות. אלה מאלצות אותם להשקיע הון בפיתוח מנועים חסכוניים וסופר-נקיים, במטרה להוריד משמעותית את ממוצע הפליטה של כל קו הדגמים שלהם. רוב המנועים ה"ירוקים" הם דיזלים מתוחכמים עם מערכות לסינון פליטה, אבל נוסחאות המס הירוק של ישראל אינן ידידותיות במיוחד לדיזלים - וגם לא דעת הקהל המקומית. ואולם, השנה החלו להופיע ניצנים ראשונים למכוניות פאר עם מנועי בנזין "ירוקים" גם אצלנו, ודוגמה טובה היא גרסת ה-CGI של המרצדס E קלאס החדשה, שנחתה החודש.

יש לה מנוע היי-טק, שפותח לצורך קבלת הטבות מס ירוקות באירופה, עם הזרקת בנזין ישירה ועם מגדש מנוהל מחשב, והוא מפיק 204 כ"ס מארבעה צילינדרים בנפח של 1.8 ליטרים בלבד. זהו הספק מקביל לזה של מנועי V6 בנזין מדור קודם. המומנט מרשים לא פחות - 31 קג"מ - שהם כמעט 26% יותר משל מנוע ה-V6 היוצא של מרצדס באותה קטגוריה. בשילוב עם תיבת הילוכים אוטומטית יעילה בת חמש מהירויות, מסוגל ה-CGI להאיץ את המכונית המגודלת מאפס למאה קמ"ש ב-7.5 שניות בדרך ל-245 קמ"ש.

אבל הבונוס האמיתי נמצא באגף הירוק: צריכת דלק ממוצעת רשמית של 11.5 קילומטרים לליטר, ופליטת CO2 שמקבילה לזו של משפחתית 1.6 עממית (179 גרמים לקילומטר), מה שמעיד על "בונוס" פוטנציאלי לא מבוטל במיסוי הירוק המקומי. כל זה, כאשר גרסאות הבנזין הרגילות של ה-E קלאס עתידות להיענש בקנס-מס ירוק בגובה משמעותי.

מכונית פאר חשמלית: ריינג'רובר ליברטי

ריינג'רובר ליברטי

למה להסתפק בהטבת מס של 40% כשהמדינה מציעה במסגרת "המס הירוק" פטור כמעט מלא (10% בלבד) ממס קנייה על רכב חשמלי "אמיתי"? ההטבה נתפרה במקור למען "בטר פלייס", אך פטור המס מתייחס לכל רכב חשמלי באשר הוא, ובעולם כבר אפשר למצוא לא מעט הצעות מעניינות.

החברה הבריטית ליברטי הוקמה אשתקד בהשקעה נכבדת, כדי לייצר מכוניות חשמליות על בסיס כלי רכב סדרתיים. הרכב הראשון שלה מבוסס על ג'יפ הפאר ריינג'רובר, ש"מופשט" מהמנוע הסטנדרטי ומהתמסורת המקובלת, לטובת מנוע חשמלי רב עוצמה וסוללות נטענות.

זה לא אלתור חובבני אלא רכב מתוחכם ועתיר טכנולוגיות: יש לו סוללות ליתיום פולימר, שאמורות לספק טווח נסיעה רצוף של כ-320 קילומטרים, ולהיטען בתוך שש שעות מכל שקע. יש לו גם קבל לאגירת אנרגיה קינטית, לוחות סולאריים על הגג, תוכנת ניהול מתוחכמת ואופציה למנוע "מאריך טווח" קטן, שמשמש כגנרטור לטעינה תוך כדי נסיעה.

הריינג' החשמלי מסוגל לזנק מאפס למאה קמ"ש ב-6.5 שניות בדרך ל-170 קמ"ש, ושומר על התא המפואר של הרכב המקורי. המחיר נשמע מרתיע - החל בכ-123 אלף דולר - אבל כשמביאים בחשבון שהמס על רכב כזה הוא 10% בלבד, מקבלים אלטרנטיבה זולה לריינג'רובר בנזין חדש. וזה עוד לפני שמחשבים את הסיפוק של "לדפוק את השיטה".

"מסחרית פנאי": שברולט סילברדו

שברולט סילברדו

משאיות וכלי רכב מסחריים גדולים אחראים בפועל לחלק מהותי בזיהום האוויר מתחבורה במרכזים עירוניים. אבל עושה רושם ש"ועדת המיסוי הירוק" החליטה לא להסתבך עם הקבלנים, עם העוסקים המורשים ועם אנשי הצווארון הכחול, והעניקה פטור גורף מהמס הירוק לכל כלי הרכב המוגדרים "מסחריים", כלומר מעל משקל 3.5 טונות. אמנם נהיגה ברכב מהקטגוריה הזו דורשת רישיון ג', אבל זהו מחיר קטן יחסית תמורת פטור ממס קנייה.

ניקח לדוגמה את הטנדר האמריקאי הגדול שברולט סילברדו. לרכב יש מנוע דיזל 6.6 ליטרים בהספק 365 כ"ס, שאילו תקנות המס הירוק היו חלות עליו קרוב לוודאי שהיה סופג את מקסימום המס הירוק.

אבל בהיותו מעל סף המשקל האמור, הוא נהנה מפטור מלא במס הקנייה ומהנטל הירוק. לפיכך, ב-244 אלף שקלים בלבד אפשר לרכוש את גרסת ה-LTZ המפוארת, עם קבינה מרווחת לשישה אנשים, עם ריפוד עור, עם מושבים חשמליים ועם כל הפינוקים האופייניים לרכב פאר. המנוע הבריא שלו מספק ביצועים מכובדים, וכושר גרירה אידיאלי עבור סירת מנוע או עגלה להובלת סוס מחמד. מערכת התמסורת מעניקה יכולת שטח/פנאי לא רעה, ומרחב ההעמסה מאחור יכול לארח בקלות טרקטורון. הממדים אמנם דורשים הסתגלות, אבל בארצות הברית נוהגות בכלי רכב כאלה עקרות בית דרומיות. לא מספיק מקלט מס? נסו לשים יד על אחד מהדגמים האחרונים של האמר H1, שיצאו לשוק האמריקאי לפני שנתיים, ושהביאו אותו ביבוא אישי. גם הדגם הזה של ההאמר זכאי לפטור מהמס הירוק בישראל.

ג'יפ היברידי : לקסוס RX450

לקסוס RX450

בישראל, מכוניות היברידיות הן מקלט מס, ולא מהיום. הנחה נדיבה של כמעט 40% במס קנייה הפכו את הטויוטה פריוס ואת הסיביק ההיברידית ללהיטים מקומיים שנמכרו באלפים. להטבה הזאת היה סייג: היא ניתנה עד לנפח מנוע של שלושה ליטרים. מי שנפלו בין הכיסאות היו ההיברידיות היוקרתיות, שצוידו במנועים גדולים. המיסוי הירוק משנה את המצב, כי הוא עתיד להעניק את ההטבה על-פי הפליטה בפועל ולא על-פי נפח המנוע, וכאן חוזרות לתמונה ההיברידיות היוקרתיות. כרגע, היחידות שמיובאות ארצה הן רכב הכביש-שטח ההיברידי לקסוס RX450 ומכונית הפאר GS450. על-פי נתוני היבואן, ובהתאם לנתוני הפליטה, שני הדגמים הללו ישתייכו אחרי המס לקבוצה "ירוקה" חיובית, ולפיכך יהיו זכאים להטבה לא מבוטלת. במילים אחרות - מכוניות הפאר ההיברידיות יהפכו למקלט מס בחסות המדינה. לקטגוריה הזו צפויים להצטרף בחודשים הבאים גם מרצדס S קלאס היברידית, דגם כביש-שטח היברידי מפואר של ב.מ.וו, וקרוב לוודאי שעוד אי-אילו רכבי פאר היברידיים מתוצרת ארצות הברית, שיגיעו ביבוא אישי, דוגמת הקדילק אסקלייד ההיברידית.