הפורום הישראלי לאנרגיה: צריך להעלות את מחיר החשמל כדי למנוע הפסקות חשמל וזיהום אוויר

הפורום קורא להנהגת מדיניות תעריפי חשמל מדורגים ולעודד צרכנים להתייעל אנרגטית ■ "התקשורת מתעסקת בשטויות על טוקבקיסטים מטעם חברת החשמל במקום לדון באופן רציני בבעיית החשמל בישראל"

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

"יש להעלות את התעריף הבסיסי לחשמל באופן שישקף את העלויות החיצוניות האמיתיות הנגרמות למשק כתוצאה מייצור החשמל והשימוש בו". כך גורס הפורום הישראלי לאנרגיה אשר יגיש ליו"ר ועדת הכלכלה, אופיר אקוניס, ולחברי הוועדה, דו"ח מיוחד המציע פתרונות למשבר הקיים במשק החשמל. הדו"ח יוגש במסגרת הדיון שיערך היום (ג') בוועדת הכלכלה בעקבות הפסקות החשמל לפני כשבוע.

הדו"ח מציע מספר פתרונות הנהוגים בארצות השונות, שלדברי הפורום, יובילו בסופו של דבר לפתרון המשבר במשק החשמל באמצעות "ניהול ביקושים מצד הלקוח" ולא כמקובל בישראל, על ידי בניית תחנות כוח נוספות, אשר גורמות לזיהום ומכלות שטחים ומשאבי טבע אחרים.

בין היתר מציע הדו"ח כי על ממשלת ישראל לעודד שינוי בהתנהגות הצרכנית באמצעות פיתוח מערכות פרסום והפצת מידע. הוא קורא לעודד לעודד פיתוח מוסד "ממונה אנרגיה" בארגונים, אשר ינהל בצורה מושכלת את הביקוש לחשמל באותו ארגון.

עוד נאמר בדו"ח כי יש להפעיל תמריצים כלכליים לשינוי התנהגות צרכנית. "מדיניות התעריפים המונהגת כיום ע"י הרשות לשירותים ציבוריים- חשמל מיועדת בעיקרה להשגת יעילות כלכלית, קרי לחיוב מדויק ככל האפשר של הצרכנים על פי עלויות הייצור. יש לבצע מהפך בגישה זו ולהרחיב את השימוש בתעריף ככלי לקידום ניהול הביקושים במשק".

הפורום מציע לקבוע תעריף מדורג למשקי בית, כלומר - מחירו של כל קוט"ש בודד לצרכן הביתי יהיה גבוה יותר, כאשר יעבור הצרכן סף צריכה מוגדר,בדומה לתעריף המדורג הנהוג במשק המים, כאשר במקביל, תוצע לכל צרכן האפשרות לשלם תעריף יחסי לפי שעות היממה. "הפנמת דפוסי צריכה מושכלים והמנעות מצריכת חשמל רב בשעות השיא, תאפשר לצרכן ליהנות מחסכון ניכר בחשבון החשמל באמצעות תעריף זה"..

לפי הדו"ח - חברת החשמל לקבוע הסדרים מוסכמים בינה לבין צרכנים המעוניינים בכך, להשלת עומסי חשמל סלקטיבית בשעות השיא, בשליטה מרחוק על ידי חברת החשמל, בתמורה להטבות כלכליות לצרכן.

"במקביל לכל זאת יש לפעול בעוצמה רבה לפתח שוק של מתן שירותי ניהול אנרגיה והתייעלות אנרגטית לצרכנים מוסדיים, מסחריים ותעשייתיים, כמו גם לארגונים ציבוריים, נכתב בדו"ח.

לבסוף, הפורום קורא לממשלת ישראל לעודד גישת תכנון אדריכלי-פיסי מודעת אנרגיה, ולפעול לעידוד החלפת טכנולוגיות צריכה ישנות בסקטור הביתי - מזגנים ומכשירים חשמליים - ביעילות יותר.

לדברי יעל כהן פארן, מנכ"לית הפורום הישראלי לאנרגיה: "התקשורת מתעסקת בשטויות הנוגעות למאבק בין עובדי חברת החשמל להנהלה. האם חברת החשמל שכרה חברת טוקבקיסטים או לא? העיסוק בטפל מסיט את הציבור מהדיון העיקרי והוא הדיון כיצד עלינו לטפל במחסור הצפוי בחשמל בארץ. עיכוב בטיפול בבעיית הביקוש הגובר לחשמל עתידה להעמיד את משק האנרגיה בישראל במשבר חמור, שישפיע על כל ההיבטים בחיינו ועל כל אחד. במקביל לנקיטת צעדים מיידים למניעת המשבר, על המדינה להחליט על גוף שלטוני אחד, אפקטיבי ומקצועי, שירכז בידיו את הסמכות והאחריות לקידום הטיפול בבעיה".