הרווח הנקי של התעשייה האווירית נחתך ברבעון הראשון קטן ב-62.5% ל-15 מיליון דולר

התכווצות של 52% במכירות לשוק האזרחי הביאה לירידה של 24% בסך המכירות ל-775 מיליון דולר ■ צבר ההזמנות בשיא של מעל 8 מיליארד דולר ■ היו"ר, מאיר שמיר: "אין כוונה לפטר עובדים, ייתכן המשך פרישה מרצון, אך אנחנו מגייסים עובדים במקביל"

המשבר הכלכלי ופיטורים נרחבים נתנו את אותותיהם בביצועי התעשייה האווירית , כפי שהדברים באים לידי ביטוי בדו"חות החברה לרבעון הראשון של 2009. סך המכירות של תע"א ירד ב-24% ל-775 מיליון דולר לעומת 1.014 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב- 2008, כששיעור המכירות לשוק האזרחי ירד ל-26% מסך המכירות ברבעון המדווח מ-39% ברבעון המקביל.

הירידה במכירות מוסברת על-ידי תע"א בשורה של גורמים, שעיקרם נסיגה של 52% במכירות למגזר האזרחי כתוצאה מהמשבר הכלכלי הגלובלי, כשמכירות כלי הטייס הצבאיים עלו מנגד ב-10% ל-142 מיליון דולר. מכירות המט"ח של החברה התכווצו ב-25% ל-193 מיליון דולר, בעיקר בשל ירידה במכירות בנושא החלל ובמכירות טילים להגנה. גם ירידה מהותית בביצועי החברה הבת אלתא הביאה לפגיעה במכירות תע"א. הכנסות אלתא ברבעון המדווח הסתכמו ב-236 מיליון דולר, ירידה של 15% לעומת 278 מיליון דולר ברבעון המקביל.

בשורה התחתונה מציגה החברה צניחה ברווח מ-40 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2008 ל-15 מיליון דולר ברבעון המדווח. סעיף נוסף שבולט בדו"חות הוא הוצאות שגדלו מ-13 מיליון דולר ל-16 מיליון דולר בגין פרישת 90 עובדים, ואישור הדירקטוריון לתקציב שנועד למימון פרישת עובדים בסך 80 מיליון דולר - המספיק להוצאת 350 עובדים נוספים לפנסיה עד סוף השנה.

הצערת החברה

אולם, בראיון ל"גלובס" אומר יאיר שמיר, יו"ר תע"א, כי "בכוונתנו אמנם להמשיך ולהתייעל אבל לא בצורה של פיטורים. נתייעל בקיצוץ עלויות של אנרגיה, תקשורת, טיסות לחו"ל, תערוכות, שעות נוספות ורכש.

"בכל מקרה אנחנו לא מבצעים פיטורים אלא פרישה מוקדמת של עובדים שמתנהלת כבר שלוש שנים, כמעט בכל רבעון. אנחנו מוציאים עובדים ותיקים שהתפוקה שלהם יחסית נמוכה לפנסיה מוקדמת ומגייסים במקומם עובדים צעירים ומשכילים יותר. גייסנו אלפי עובדים בשנים האחרונות", מציין שמיר.

■ אבל אתם מגייסים עובדים צעירים וזולים בעוד שהוצאתם לפנסיה מוקדמת עובדים בשכר גבוה.

מנשה שגיב, סמנכ"ל הכספים של תע"א: "לא מדובר בכוח אדם זול יותר, אלא בכוח אדם משכיל יותר ואשר מתאים יותר להתפתחויות בחברה - שהולכת והופכת יותר מתוחכמת במוצריה. המוצרים שלנו היום הרבה יותר עתירי תוכנה מבעבר".

צבר שיא ותזרים גבוה

נקודות האור בדו"חות הם צבר שיא של הזמנות תע"א, שנכון לסוף הרבעון הראשון הסתכם ב-8.1 מיליארד דולר, המהווים לפי תחשיבי החברה 2.3 שנות מכירה. התזרים של החברה מפעילות שוטפת בסוף הרבעון עמד על 312 מיליון דולר, גידול של 190 מיליון דולר לעומת סוף הרבעון הקודם (הרביעי של 2008).

לדברי שמיר, "לחברה חוזקות המסייעות לה להתמודד עם הטלטלה הכלכלית בעולם כמו איתנות פיננסית, לקוחות מגוונים בפיזור גיאוגרפי רחב וסל מוצרים מגוון. אנו מקווים לנצל הזדמנויות עסקיות שיקרו בדרכנו כתוצאה מהמצב".

המנכ"ל, יצחק ניסן, ציין כי "הנהלת החברה מבצעת פעילויות בקרה והתייעלות תפעולית, במטרה להקטין עלויות ולעמוד ביעדים. צעדים אלה באו לידי ביטוי בשיעור הרווח הגולמי בתקופה (17% בהשוואה ל-13% בתקופה המקבילה). לאור הצפי להתמשכות המשבר העולמי בתעופה האזרחית, החברה תמשיך ואף תגביר את צעדי הייעול. כמו-כן, תוגבר פעילות השיווק בתחומים הצבאיים".

■ הגברת השיווק הביטחוני תיעשה כדי לקזז את השפעת הירידה במכירות המגזר האזרחי?

שמיר: "בהחלט - השיווק הביטחוני ייעשה יותר אקטיבי ויצירתי. פחות נגיב לצרכים בשוק ויותר ניזום".

יחס פיננסי איתן

שגיב שם דגש על אמות המידה הפיננסיות של החברה. לדבריו החברה נהנית מיחס שוטף (נכסים שוטפים חלקי התחייבויות שוטפות) של 1.12 ויחס מהיר (נכסים שוטפים פחות מלאי חלקי התחייבויות שוטפות) של 0.96, "המעמיד אותנו בשורה הראשונה של בנצ'מרק החברות במגזר שלנו בעולם", הוא אומר.

החברה פרסמה לפני מספר ימים תשקיף מדף, כשלקראת הפרסום חודש הדירוג המקומי של אג"ח החברה סדרה א' על-ידי מעלותS&P ונותר "AA" יציב. כמו כן, הועלה הדירוג הבינלאומי של החברה על ידי S&P ל-"BBB/שלילי".

שגיב: "האג"ח של תע"א בבורסה נסחרת היטב, יש לה ביקוש ומחזיקים בה כי רואים בה נכס בטוח. לכן היא נסחרת בתשואות יחסית נמוכות".