2008 בביומד: הגיוסים צנחו - הרכישות הגיעו לשיא

הדו"ח השנתי של חברת ארנסט אנד יאנג לתעשיית מדעי החיים העולמית: "הצורך המתמשך במימון חיצוני מעמיד את המודל העסקי, שהזניק את צמיחת הביוטק, תחת לחץ חסר תקדים"

הדו"ח השנתי ה-23 של חברת ארנסט אנד יאנג לתעשיית מדעי החיים העולמית, הוא הראשון שנכתב תחת השפעת המשבר ובהתאם לכך, אין הוא אופטימי.

"הצורך המתמשך במימון חיצוני, מעמיד את המודל העסקי, שהזניק את צמיחת הביוטק תחת לחץ חסר תקדים", נכתב בו.

בחברת ראיית החשבון מאמינים שהשנים הקרובות בשוק זה יאופיינו בארבע מגמות שישפיעו על האופן שבו נבנות חברות. ראשית, ייווצר גל של תרופות גנריות המבוססות על אבני הדרך של היום. שנית, תהיה התרחבות מגמת תרופות הנישה והתרופות האישיות, שתפחית את הרווחיות מכל תרופה, אבל בטווח הרחוק גם תקטין את עלויות המו"פ.

מגמה נוספת היא הרפורמה בשירותי הבריאות של הממשל האמריקני, אשר צפויה להעדיף מוצרים שיוכיחו ביצועים טובים משל מתחריהם בשילוב של חיסכון כלכלי. המגמה האחרונה שמציין הדו"ח היא המשך הגלובליזציה של התעשייה.

לפי הדו"ח, ב-2008 ניכרה פגיעה בתעשייה על-פני רוב הפרמטרים. גיוסי ההון סיכון בביוטק נפגעו מעט יחסית, כשירדו רק ב-19% לעומת 2007, להיקף של 6 מיליארד דולר. היקף ההון שגויס לחברות בתחום צנח ב-46%, ל-16 מיליארד דולר, כשהיקף ההנפקות בביומד צנח ב-95%, ל-116 מיליון דולר בלבד.

בינתיים, מיזוגים ורכישות צמחו להיקף שיא של 28.5 מיליארד דולר וגם היקף המכירות עלה - ב-12%, ל-89.7 מיליארד.

השוק עדיין מחכה לשנה רווחית לסקטור הביומד. 2008 לא הייתה כזו, אך חלה בה ירידה בהפסדים הכוללים - ל-1.4 מיליארד דולר, לעומת 3 מיליארד ב-2007. עם זאת, לראשונה נרשמה רווחיות של הסקטור כולו בשוק האמריקני.

אורן בר-נון, שותף בארנסט אנד יאנג ישראל, אמר שחברות רבות בתחום זקוקות למודלים יצירתיים כדי לשרוד והוא צופה התגברות של שיתופי הפעולה והרכישות.

יורם וילמובסקי, שותף ומנהל תחום הביומד בארנסט יאנג ישראל, הוסיף כי "ההתאוששות החלקית שחלה לאחרונה בשוק ההון, מלמדת שקיים כסף להשקעות מתאימות. מגמה זו מתחזקת לאור שיעורי הריבית הנמוכים אי-פעם".