בדרך לפשיטת-רגל התעשייתית הגדולה ביותר בהיסטוריה: הנושים של ג'נרל מוטורס סירבו להמרת האג"ח למניות בהפסד

החברה תודיע על פשיטת רגל עוד השבוע ■ אנליסט: "זוהי דחייה הגיונית של הצעה לא-הגיונית" ■ "החברה הזו כבר מתה בהגיעה לחדר המיון, וכל מה שצריך הוא לחכות לרופא שיקבע רשמית את מותה"

ג'נרל מוטורס הודיעה היום מכי היא לא הצליחה לשכנע מספיק בעלי אג"ח שלה לקבל את הצעתה להמרת האג"ח בהיקף של 27 מיליארד דולר במניות. בכך הוכשרה הקרקע לפשיטת הרגל התעשייתית הגדולה ביותר בתולדות ארה"ב, שצפויה להיות מוכרזת עד יום ב' הקרוב.

בהודעה רשמית לעיתונות, אמרה יצרנית הרכבים האמריקנית כי ביטלה את כל הפגישות של המחזיקים בשטרי החוב שלה, וכי כל הצעות אחרות להחלפת חוב בהון מניות יבוטלו. מועצת המנהלים של ג'נרל מוטורס תיפגש בשבוע הבא על מנת לדון בצעדים הבאים.

החברה רצתה להוריד את רמת החוב שלה על מנת להוכיח יכולת שרידות, ולהיות כשירה לעזרה פדרלית נוספת. הנשיא אובמה התעקש שעליה להראות שהיא מסוגלת לשקם את יכולתה להתחרות בשוק הגלובלי, ובסופו של דבר, להחזיר את הכסף שקיבלה מהממשל.

הכישלון של ג'נרל מוטורס לשכנע את בעלי האג"ח משקף אכזבה קריטית של אותם משקיעים מיצרנית הרכב הגדולה בארה"ב ולשעבר הגדולה בעולם, שהיוותה במשך עשרות שנים ברומטר לתעשייה האמריקנית.

"הייתי אומר שזו דחייה הגיונית של הצעה לא-הגיונית", אמר פיט הייסטינגס, אנליסט אשראי במורגן קיגן שעוקב אחרי ג'נרל מוטורס. "אני אומר כבר זמן מה שהחברה הזו כבר מתה בהגיעה לחדר המיון, וכל מה שצריך הוא לחכות לרופא שיקבע רשמית את מותה. זה מה שקורה כעת".

היענות נמוכה

ג'נרל מוטורס לא הצליחה להתקרב לשיעור הנחוץ, 90%, של בעלי האג"ח שימנע את כניסתה לפשיטת רגל כעסק חי. המשקיעים יכלו לדווח על החלטתם הסופית עד אמש בחצות (ג').

בעלי האג"ח דחו את הצעה לוותר על המגיע להם תמורת 10% ממניות ג'נרל, ודרשו באחד משלבי המו"מ אחזקה של כ-60% במניות החברה, הצעה שנדחתה הן על-ידי החברה והן על-ידי הממשל שהזרים לה מיליארדי דולרים כדי להחזיקה בחיים עד לגיבוש תוכנית הבראה.

מקורות בחברה מסרו שהיא תוכל לעתור לפשיטת רגל לפי צ'פטר 11 שיעניק לה שהות להתארגן מחדש, מיד אחרי חצות אמש ועד ל-1 ביוני, כלומר עד יום א' לכל המאוחר.

אתמול השיגה ג'נרל מוטורס, לעומת זאת, הסכם עם הנהגת איגוד עובדי הרכב UAW. הדיונים בין שני הצדדים התמקדו בתנאי התשלום של 20 מיליארד דולר שהחברה חייבת עדיין לחברת הנאמנות שמספקת ביטוח רפואי לגמלאיה.

פחות סיכון

לפי מקור יודע דבר, UAW הסכים לקבל 17.5% במניות רגילות מג'נרל מוטורס שתאורגן מחדש, וכן 6.5 מיליארד דולר במניות בכורה מניבות דיבידנד מיוחד בתוספת שטרי חוב מובטחים ב-2.5 מיליארד דולר.

אם הפרטים הללו נכונים, פירוש הדבר הוא שהאיגוד הצליח לקחת על עצמו פחות סיכון ביחס להצעה קודמת של ההנהלה, להעניק לו 39% מהמניות הרגילות של החברה. במסגרת ההסכם, ג'נרל מוטורס התחייבה גם לפרסם הצעה לפרישה מרצון לכל עובדיה החברים באיגוד.

הודעת UAW לחבריה לא הסתירה את חומרת מצבה של החברה ונאמר בה ש"ג'נרל מוטורס מצויה כיום על סף פשיטת רגל". חברי האיגוד יצביעו על אישור ההצעה או דחייתה היום ומחר. בעלי המניות הנוכחיים של החברה יישארו עם אחזקה של 1% בלבד מהחברה החדשה.

ג'נרל מוטורסג'נרל מוטורס