שוק הדיור האמריקני עדיין מדשדש, אבל אמון הצרכנים עלה על התחזיות

"עד כה נרשם רק מעט שיפור מוחשי. התנאים פשוט אינם כה גרועים כפי שהיו בחודשים הקודמים"

אמון הצרכנים בארה"ב זינק במאי לרמה הגבוהה ביותר בתקופה של שמונה חודשים, והדבר מצביע על שיפור בסיסי במצב הכלכלה, לאחר רבעון ראשון שהיה קודר למדי, ושבו נרשמה צניחת שיא במחירי הדיור.

אתמול (ג') הודיע ארגון קונפרנס בורד שמדד אמון הצרכנים העפיל במאי ל-54.9 נקודות, לעומת 40.8 נקודות (נתון מתוקן) באפריל - הרבה מעל לתחזית בסך 42 נקודות.

זוהי העלייה החודשית החדה ביותר מאז אפריל 2003, חודש שבו העריכו אמריקנים רבים שהמלחמה בעיראק עומדת להסתיים.

בלי שיפור בדיור

המשקיעים קידמו בברכה את השיפור שנרשם במאי לעומת שפל השיא שנרשם בפברואר, ומחירי המניות זינקו בקרוב ל-2%. במארס צלל מחירה של יחידת דיור חד משפחתית ב-18.7% לעומת החודש הקודם אשתקד, על-פי מדד סטנדרד אנד פור'ס/קייס-שילר.

ברבעון הראשון צנחו המחירים ב-19.1% - הירידה התלולה ביותר מאז הוחל במעקב אחר הנתון לפני 21 שנים, ונתון שהצביע על המיתון העמוק ביותר בשוק הדיור בעשרות השנים האחרונות. "ההיצע האדיר של הדירות והקשיים בהשגת אשראי ממשיכים להעיק על המחירים", אמר גארי תאייר, כלכלן בכיר בוולס פארגו אדוויסורס.

מצב זה היה אחד הגורמים העיקריים שהפילו את אמון הצרכנים לשפל היסטורי בחודשים האחרונים, ולכן השיפור שנרשם במאי באמון הצרכנים עשוי לבשר בהמשך על התייצבות מסוימת בשוק הדיור. אנליסטים מעריכים שהתאוששות שוק הדיור חיונית להתאוששות כלכלית, בייחוד מכיוון שבשנים האחרונות גברה מאוד התלות של מצבם הפיננסי של הצרכנים בארה"ב בשווי הדירה שלהם.

פחות התכווצות

השיפור משקף גם הקלה מסוימת בלחצים החמורים בשוק העבודה האמריקני. מהסקר עולה כי מספר האמריקנים שדיווחו כי מקומות עבודה הם "קשים להשגה" ירד מ-46.6% ל-44.7%. מספרם של האמריקנים שטענו כי יש מקומות עבודה בשפע טיפס ל-5.7% בלבד, אך עדיין מדובר בנתון גבוה יותר מ-4.9% שנרשמו באפריל.

ממצאי הסקר עולים בקנה אחד עם נתונים אחרים שמצביעים על האטה בקצב התכווצותה של הכלכלה, אף שהיא ממשיכה להתכווץ גם ברבעון הנוכחי.

"ההתמתנות בקצב התכווצות של הפעילות הכלכלית מעוררת תקוות לשיפור של ממש בחודשים הבאים", אמר מארק ויטנר, כלכלן בכיר בוואכוביה. "אבל עד כה נרשם רק מעט מאוד שיפור מוחשי. התנאים פשוט אינם כה גרועים כפי שהיו בחודשים הקודמים". *