לראשונה: האינפלציה בגוש האירו - אפס; חשש בבנק האירופי המרכזי מדפלציה שתאריך את המיתון

מבין המדינות בגוש, גרמניה וספרד כבר רשמו אינפלציה שלילית ■ האירו המשיך לעלות בחדות בעקבות פרסום הנתונים, לאחר שקודם לכן כבר חצה את מחסום ה-1.40 דולר, ורשם עלייה של יותר מ-0.7% ביום אחד

האינפלציה בגוש האירו ירדה במאי ל-0%, לראשונה זה 13 שנה, כשהמיתון העמוק ביותר זה עשרות שנים גרם לחברות להוריד מחירים. אירוסטט, משרד הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי השוכן בלוקסמבורג, פרסם את ההערכה הזו היום (ו') ומסר כי הנתון השנתי הוא הנמוך ביותר מאז פורסם מדד המחירים המשותף לאזור, ב-1996, והוא מהווה ירידה לעומת 0.6% שנרשמו באפריל. מבין מדינות המרחב, גרמניה וספרד כבר דיווחו על אינפלציה שלילית.

אנליסטים שסקרה סוכנות בלומברג צפו שמדד המחירים יעמוד במאי על 0.2%. כמחצית מהירידה באינפלציה נובעת מהירידה המתמשכת במחירי האנרגיה. האירו המשיך את מגמת העלייה שלו לעומת הדולר לאחר פרסום נתוני האינפלציה, לאחר שהיום חצה לראשונה את מחסום ה-1.40 דולר לאירו, שמהווה זינוק של 0.7% ביום אחד.

כעת צופים אנליסטים רבים כי ביוני תירשם בגוש האירו אינפלציה שלילית, מה שיקשה מאוד על הבנק האירופי המרכזי לנווט את כלכלת האזור אל מחוץ למיתון המתמשך. הנתון מגביר את החשש של קובעי המדיניות המוניטרית בגוש מפני נפילת מחירים שתוביל לדפלציה, שתגרום נזק משמעותי נוסף לכלכלה.

נשיא הבנק האירופי המרכזי, ז'אן-קלוד טרישה, אמר בתחילת מאי כי הוא צופה אינפלציה שלילית למשך מספר חודשים. הבנק האירופי המרכזי הוריד את ריבית הבסיס שלו ב-3.25% מאז אוקטובר האחרון, עד ל-1%, הרמה הנמוכה ביותר אי פעם.

עם זאת, אנליסטים מעריכים כי הבנק לא יודיע על שינוי במדיניות הריבית בפגישתו החודשית בשבוע הבא. הבנק גם אינו צפוי לשנות את יעד האינפלציה שלו, שעומד על "קרוב ל-2%, אך נמוך מכך".