רוברט זוליק: חבילות החילוץ השונות הן "עתירות סוכר"; שיעורי האבטלה הגבוהים מאיימים על היציבות הפוליטית

נשיא הבנק העולמי הזהיר גם מפני עליית התשואה על אג"ח של ממשלת ארה"ב ■ דעותיו של זואליק מנוגדות לאלו של כלכלנים מהמגזר הפרטי שמשדרים אופטימיות ומדווחים על התאוששות כלכלית

נשיא הבנק העולמי, רוברט זואליק, אמר לקברניטי הכלכלה העולמית, כי חבילות התמריצים השונות אינן מספיקות כדי לשנות את ההידרדרות של הכלכלה הריאלית, והזהיר מפני חוסר יציבות פוליטית ברחבי הגלובוס לאור עליית שיעור האבטלה.

"חבילות התמריצים אמנם דחפו מעלה את הכלכלה, אך זה נראה יותר כמו זריקת סוכר, ולא שינוי של ממש".

"המהלכים יוכיחו את עצמם רק אם שוק האשראי יתייצב", זואליק אמר בראיון לרשת הטלוויזיה של "בלומברג". "כאשר שיעור האבטלה ימשיך לעלות, יהיה זה הנושא הבוער ביותר מבחינה פוליטית".

דעותיו של זואליק מנוגדות לאלו של כלכלנים מהמגזר הפרטי, שמעלים חדשות לבקרים את תחזיות הצמיחה הודות לחבילות התמריצים השונות בסין, הודו ומדינות נוספות. נציין כי המדינות המפותחות והמתפתחות הגדולות ביותר בעולם התחייבו להגדיל את ההוצאות הציבוריות בשיעור השווה ל-2% מהתמ"ג המשותף שלהן - רמה עלייה המליצה קרן המטבע הבינלאומית (IMF) כדי לצאת מהמשבר הפיננסי העולמי.

"הבנק העולמי החל לעקוב אחרי יכולתן של חברות פרטיות לגלגל אג"ח במדינות המתפתחות", זואליק אמר. נשיא הבנק העולמי הזהיר גם מפני עליית התשואה על אג"ח של ממשלת ארה"ב. "במונחים אבסולוטים, הריביות עדיין נמוכות בשביל רוב השחקנים בשוק האג"ח.