וול סטריט פתחה גם את יוני בעליות חדות: הנאסד"ק טיפס ביותר מ-3%; קריקס זינקה ב-74.3% במחזור חריג

הדאו ג'ונס עלה ב-2.6% ■ ג'נרל מוטורס חתמה יום תנודתי ללא שינוי לאחר שהגישה בקשה להגנה מנושיה תחת צ'פטר 11 ■ מרוול טיפסה ב-6.1% ■ טרבלרס עלתה ב-3.1% ■ סיסקו הוסיפה 5.4%

יום המסחר הראשון של חודש יוני בוול סטריט התאפיין בעליות שערים חדות, כאשר מדד ה-S&P 500 עלה לרמתו שיא בשנת 2009, ומאז השפל שקבע המדד בחודש מארס רשם תיקון חד בשיעור של כ-40%. מדד הדאו ג'ונס טיפס בכ-230 נק' והנאסד"ק בלט בעלייה של יותר מ-3%. על המסחר השפיעו שטף נתונים מאקרו כלכליים שהיו טובים יותר מהציפיות המוקדמות אשר עודדו את המשקיעים כי חל שיפור ממשי במצב הכלכלה.

לאחר פתיחת המסחר פורסם מדד מנהלי הרכש שעלה יותר מהצפי והנתון המעיד על ההוצאות הבנייה רשם עלייה של 0.8% לעומת צפי כי ירד ב-1.5%. לפני הפתיחה הגיבו המשקיעים לנתוני ההוצאה וההכנסה הפרטית שהצביעו גם הם על עלייה מפתיעה של 0.5% בהכנסה הפרטית.

היום פורסמו השינויים הצפויים בהרכב מדד הדאו ג'ונס: פשיטת הרגל של ג'נרל מוטורס גורמת לה לוותר על מקומה במדד היוקרתי לאחר 85 שנה ובמקומה תכנס למדד היוקרתי מניית סיסקו בנוסף מניית טרבלרס תחליף את סיטיגרופ באותו המדד.

על עליות שנרשמו הערב בוול סטריט השפיעו גם העליות החדות שנרשמות היום בבורסות ברחבי העולם, לאחר שסין דיווחה על עלייה חדה מהצפי בפעילות הייצרנית. מדד שנחאי המשולב עלה ב-3.4% ובהונג קונג נרשמה עלייה של 4% לשיא של תשעה חודשים, גם באירופה סגרו המדדים בעליות חדות בהם בלט מדד הדאקס הגרמני שזינק ביותר מ-4%.

בין הסקטורים הבולטים היום בוול סטריט נציין את סקטור יצרניות התרופות אותו מובילה מניית אלאן, יצרניות הנפט שעלו כתוצאה מעליית מחירי הנפט לשיא שנתי חדש וסקטור רשתות הקמעונאות שעולה על רקע הציפיות לעלייה במכירות במאי. בין מניות הטכנולוגיה בלטה מניית סיסקו בעליות על רקע ההודעה כי היא מצטרפת למדד הדאו ג'ונס.

שווקים נוספים שריכזו עניין הם שוק האג"ח הממשלתי שממשיך לצנוח, כאשר התשואה על האג"ח ל-10 שנים שוב זינקה ב-7.2% ל-3.715%. שוק המט"ח גם הוא מרכז עניין על רקע המשך נפילת הדולר כנגד המטבעות המובילים בעולם, והנפט כאמור טיפס הערב לרמות הגבוהות ביותר שקבע מאז חודש נובמבר האחרון.

ג'נרל מוטורס: סוף עידן - תקוות לעתיד

ג'נרל מוטורס בת ה-101, הגישה היום לפני תחילת המסחר בקשה להגנה מנושיה תחת צ'פטר 11. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", GM תמנה את אל קוץ' למנכ"ל שיוביל את הליך הפירוק והארגון מחדש. בעקבות המהלך יעניק הממשל האמריקני ל-GM מימון של 30 מיליארד דולר ויחזיק ב-60% ממניותיה. בתור התחלה, החברה שלחה את החברה הבת, Chevrolet-Saturn להליך של פשיטת רגל שצפוי להימשך בין 60 ל-90 יום.

הנשיא אובמה העריך כי החברה לא תישאר לאורך זמן בידי הממשל וכי החברה עוד תשוב לגדולתה, הנשיא התייחס להסדר המרת החוב שנחתם עם מחזיקי אגרות החוב אליה הגיעו החברה והממשל ואמר "זוהי עסקה קשה אך הוגנת". נציין כי המניה נסחרת בתנודתיות גבוהה הערב, לאחר שפתחה בירידות של כ-30% עברה המניה לעליות של כ-20% לאחר פרסום דיברי אובמה וחתמה את יום המסחר ללא שינוי ב-75 סנט למניה.

ה"ניו-יורק טיימס" דיווח אתמול כי רוב מחזיקי האג"ח של ג'נרל מוטורס הסכימו לתמוך בתוכנית להמיר את החוב שבידם בנתח שליטה בחברה, של כ-25%. לפי העיתון, בעלי האג"ח יקבלו בשלב ראשון נתח של 10% בחברה, עם אופציה ל-15% נוספים. לאחר שתיבנה מחדש, ג'נרל מוטורס תהיה תחת שליטת הממשל האמריקני (כ-60%), כשהממשלה הקנדית תחזיק כנראה בנתח קטן. הגוף המרכז את ביטוחי הבריאות של עובדי GM יחזיק ב-17.5% ו-10% יינתנו ל-GM הישנה על מנת שתעביר לנושיה. כך לפי מסמך שהגישה החברה ביום ה' שעבר. מקור בממשל אובמה, שסירב להזדהות מפני שהתוכנית עוד לא פורסמה, אמר בסוף השבוע כי 6-18 חודשים לאחר היוולדה מחדש, ג'נרל מוטורס תהיה חברה פרטית.

האנליסט מקס קינג אמר כי יש לו רגשות מעורבים לגבי פשיטת הרגל: "מצד אחד, אנו שואבים עידוד מכך שנראה כי הממשל האמריקני נוקט גישה קשוחה יותר, כשהם יכלו פשוט לחלץ אותם. מצד שני, כסף רב מוזרם לשם שמירה על שלושה ברווזים צולעים- GM, פורד וקרייזלר - על הכבישים. חדשותיה של ג'נרל מוטורס טובות יותר מהתרחיש הגרוע ביותר שלנו, אך פחות טובות ממה שקיווינו שיקרה".

דאו-ג'ונס S&P 500 נאסד"ק

זירת המאקרו

■ ב-15:30, שעון ישראל, פורסמו נתונים בדבר הכנסה והוצאה פרטית לחודש אפריל. הכנסה פרטית שהיתה צפויה לקטון ב-0.2% רשמה דווקא עלייה של 0.5%, לאחר ירידה של 0.3% במארס, ההוצאה הפרטית ירדה פחות מהצי 0.1% לעומת צפי ל-0.2%. שיעור החיסכון בארה"ב קפץ ל-5.7% באפריל לרמה הגבוהה ביותר ב-14 השנה האחרונות. הנתון הבוחן את המחירים במשק כנגזרת של הפער בין ההכנסה להוצאה בנטרול מזון ואנרגיה ואשר מהווה את המנתון המרכזי לאינפלציה במשק הנבחן על ידי הממשל הפדראלי,ה-PCE עלה ב-0.3% לעומת צפי לעלייה של 0.2%.

■ ב-17:00 פורסם דו"ח בנוגע להוצאות בנייה בחודש אפריל אשר עלו ב-0.8% לעומת צפי לירידה של 1.5%. בחודש הקודם עודכן הנתון כלפי מעלה לעלייה של 0.4% לעומת פרסום קודם של 0.3%.

■ באותה השעה פורסם גם מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני לחודש מאי, שעלה ל-42.8 נק' לעומת צפי לעלייה ל-42.3%, לעומת רמה של 40.1 נק' בחודש הקודם.

במסחר בבורסת הסחורות בניו-יורק, החוזים העתידיים על נפט גולמי למסירה ביולי נסחרים בעלייה של 2.28% לרמה של 67.82 דולר לחבית.

מניות בכותרות

כאמור, מגזר הרכב בולט היום, ומלבד ג'נרל מוטורס , נציין את פורד .

בנק אוף אמריקה הודיע לאחר סיום המסחר ביום ו' על התפטרותו של דירקטור חיצוני בחברה, ולפי ה"וול סטריט ג'ורנל", הודעות דומות עשויות להתפרסם בקרוב.

חברות התרופות, מרק ואסטרה זנקה , הודיעו כי ישתפו פעולה בשילוב שני מרכיבים נוגדי סרטן.

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי חברת הביוטכנולוגיה האירית, אלאן, מקיימת מגעים למכירת נתח מיעוט לחברת בריסטול מיירס סקוויב , בעסקה שעשויה לבשר על השתלטות מלאה בעתיד.

ישראליות מעבר לים

חברת הביופארמה, קריקס בולטת לחיוב לאחר שפרסמה נתונים חיוביים מהשלב השני של הניסוי הקליני בתרופה לטיפול בסרטן המעי הגס. נזכיר כי לפני כ-3 חודשים צנחה המניה אל מתחת ל-רמה של דולר למניה לאחר שדיווחה על כישלון בשלב שלישי בניסוי קליני שערכה בתרופה אחרת.

סלקום משדרגת את השירותים מבוססי המיקום ותאפשר לאתר בחינם אתרים באמצעות שימוש בסלולרי כב-GPS. השירות החדש של סלקום מבוסס על מאגר המידע של חברת מפה שסלקום שותפה בפיתוחו. השירות החדש של סלקום יינתן בתחילה בחינם.

טבע מוסיפה לרכז עניין לאחר שבסוף השבוע פסק ביהמ"ש הפדרלי לערעורים בארה"ב נגד שיווק גרסה גנרית לאקטונל על ידה. בית משפט הורה לבדוק את תקופת הפטנט של תרופה רבת-מכר של מרק אותה ביקשה טבע לאתגר. נציין כי חברת מיילן כבר הודיעה שתפיץ גרסה גנרית לתרופה שהיקף מכירותיה 2.6 מיליארד דולר בשנה. בנוסף פורסם ביום ו' כי ועדת ההגבלים העסקיים באירופה אישרה את המיזם המשותף של טבע עם לונזה השוויצרית.

שאול אלוביץ, הבעלים של יורוקום ו-012 סמייל , מנהל מגעים ראשוניים עם בעלי המניות של פרטנר ובזק להשתלטות על אחת מהחברות.

סבב שני של קיצוצים ב גילת לוויינים : החברה כינסה אתמול (א') את עובדיה והודיעה להם על פיטורי כמה עשרות עובדים וקיצוצים בשכר - כך נודע ל"גלובס".

אלביט הדמיה עברה ברבעון הראשון לרווח של 21 מיליון שקל. הכנסותיה גדלו ב-10.6% ל-215.85 מיליון שקל. 78.3 מיליון שקל מתוך ההכנסות נבעו מרכישות חוזרות של מניות פלאזה סנטרס ישירות או באמצעות החברה הבת עצמה. החברה רשמה ירידת ערך של הנכסים המסווגים כזמינים למכירה בהיקף 7.55 מיליון.

בסוף השבוע פורסם כי זהר זיספאל החליט להעלות את מחיר הצעת הרכש ל-5% ממניות רדוויז'ן ל-7.7 דולר למניה מ-6.3 דולר. הצעת הרכש החדשה תקפה עד יום שני, ה-15 ביוני, ב-17:00, שעון ישראל. מניית רדוויז'ן ננעלה ביום ו' בנאסד"ק במחיר של 7.8 דולר למניה, הגבוה מהצעת הרכש המעודכנת.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]