מלחמת גרסאות: בכנסת הבינו שהרפורמה במינהל תישאר מחוץ לחוק ההסדרים - האוצר הודיע "נשארת"

(עדכון) - יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, ל"גלובס": "לרפורמה בממ''י יש משמעות והשלכות חוקתיות מרחיקות לכת, והיא לא תעבור ללא שימוע ציבורי והליך תקין של הכנסת. אם באוצר לא מבינים, לא תהיה עסקה"

מלחמת גרסאות הביאה הבוקר (ג') את האוצר והכנסת להתנגשות חזיתית. מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, נועד אמש עם יו"ר הכנסת רובי ריבלין, עם משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, ועם יו"ר ועדת הכלכלה, אופיר אקוניס, לצורך דיון ומשא ומתן על תוכן חוק ההסדרים, לרבות הקביעה אילו רפורמות מבניות במשק צפויות להישאר בתוך חוק ההסדרים ואילו מהן ייאלצו לעבור תהליך חקיקה רגילה.

משרד האוצר הודיע הבוקר שסוכם בין הגורמים כי הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל תישאר בתוך חוק ההסדרים וכי היא תאושר יחד עם תקציב המדינה לשנים 2009-2010. מאוחר יותר ביקש מנכ''ל משרד האוצר, ירום אריאב, להבהיר בצורה חד משמעית כי לא סוכם בשום צורה שהרפורמה בממ''י תוסר מחוק ההסדרים. כניסתה של רפורמה זאת לתוך חוק ההסדרים תואמת את עמדת האוצר וראש הממשלה, שרואים בה חשיבות רבה.

עם זאת, יו''ר הכנסת רובי ריבלין ויו''ר ועדת הכספים, משה גפני מסרו ל"גלובס" כי סוכם מפורשות שהרפורמה בממ''י נותרה מחוץ לחוק ההסדרים, וכי הפגישה הסתיימה בהבנות אלה. "באוצר לא מבינים עד כמה הכנסת נחושה בקביעת תוכן חוק ההסדרים. הכנסת סעיפים לא קשורים למשבר יוצרת זילות של הכנסת, ואני לא אתן לזה יד", אמר ל"גלובס" יו''ר הכנסת רובי ריבלין והוסיף "לרפורמה בממ''י יש משמעות והשלכות חוקתיות מרחיקות לכת, והיא לא תעבור ללא שימוע ציבורי והליך תקין של הכנסת. אם באוצר לא מבינים, אז לא תהיה עסקה".

לאור מלחמת הגרסאות שהתפרצה הבוקר שיגר משרד האוצר הודעת הבהרה יוצאת דופן ובה נכתב: "משרד האוצר מבקש להבהיר כי בניגוד לפרסומים הבוקר לא היה כל סיכום ואין כל כוונה להוציא את הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל מחוק ההסדרים. מדובר ברפורמה המרכזית בתכנית הכלכלית של הממשלה לבלימת האבטלה ויצירת מנועי צמיחה, ולכן היא לא תפוצל מחוק ההסדרים וחשוב שתיושם במהרה".

האוצר נאלץ אמש לוותר על שתי רפורמות חשובות שהוא מנסה להוביל כבר כמה שנים. הרפורמה הראשונה היא בתחום התקשורת, הכוללת בין השאר מעבר מזיכיונות לרישיונות ומתן אפשרות פרסום בכבלים. השנייה היא הצעתו של האוצר להקים קופת חולים חמישית, שאף היא תוסר מחוק ההסדרים. כתוצאה מכך, שתי הרפורמות הללו יצטרכו לעבור מסלול חקיקה רגילה. עם זאת, באוצר הצליחו להוציא מנציגי הכנסת התחייבות כי תמורת הסרת רפורמות אלה ייקבע לוח זמנים מפורט לגבי תהליך החקיקה הרגילה.

באוצר הבינו כי הסרת שתי הרפורמות הללו תבוא כתמורה להכנסת הרפורמה בממ''י אל תוך חוק ההסדרים, אך כאמור, הצדדים הבינו את המציאות בצורה מנוגדת.