בהסתדרות זועמים על סונול: "פיטרה את העובדים רק בגלל שהתארגנו והקימו ועד"

(עדכון) בהסתדרות טוענים כי הפיטורים אינם חוקיים, ומאיימת לפנות לביה"ד לעבודה במידה וסונול לא תחזור בה ■ ובינתיים - סונול ממשיכה לקצץ בהוצאות: מפחיתה את מספר מנהלי תחנות התדלוק ■ סונול בתגובה: "מהלך ההתייעלות ידוע זה זמן רב לעובדים"

ההסתדרות נגד סונול: בהסתדרות טוענים כי צעדי ההתייעלות עליהן הודיעה היום חברת סונול במסגרתם פוטרו 20 מנהלי תחנות באו בתגובה לכך שהעובדים ביקשו להתארגן ולהקים וועד עובדים. סונול טענה היום (ה') כי מדובר בהמשך צעדי ההתייעלות בחברה, אך בהסתדרות משוכנעים כי מדובר בשבירת ההתארגנות ובכוונתם לעתור לביה"ד לעבודה.

היועץ המשפטי של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד שי תקן, שיגר היום מכתב להנהלת חברת "סונול" ובו דרישה למשוך את מכתבי הפיטורים שקיבלו היום 20 עובדים שכירים המועסקים כמנהלי תחנות דלק בחברת "סונול", באמצעות החברה הבת ספרינג מוטורס. תקן אומר כי העובדים פוטרו לאחר שהתברר להנהלה כי הם התארגנו בהסתדרות והקימו ועד עובדים. בהסתדרות ציינו כי הם מופתעים מהתנהגות החברה שכן מדובר בחברה שבה מאורגנים רב העובדים ביחסי עבודה קיבוציים מזה שנים.

בתחילת השבוע התכנסו מנהלי התחנות במשרדי ההסתדרות בתל-אביב. באותה פגישה הצטרף חלק גדול (כ-80 מכלל העובדים), הקים ועד, וההסתדרות הפכה לארגון היציג בחברה הבת.

לטענת ההסתדרות, כבר למחרת טילפנו מנהלי אזורים בחברה למנהלי התחנות וניסו לברר אם הצטרפו להסתדרות. במסגרת השיחות נשמעו גם איומים ודרישות ברורות לביטול ההצטרפות. חלק מהשיחות נשא אופי מאיים וחלק מהעובדים ביקשו למשוך חברותם בהסתדרות עקב האיומים.

עוד טוענת ההסתדרות, כי מסכת ההתנכלות של הנהלת החברה לא הסתיימה - והיא זימנה כ-20 עובדים באופן מיידי לשימוע והיום הגיעו גם מכתבי הפיטורים. "כל העובדים שזומנו לשימועים הינם עובדים שהצטרפו להסתדרות ובהם גם חברי ועד. ברור הוא כי "ההתייעלות" לה טוענת החברה נוגעת למעשה אך ורק לעובדים המאמינים בחופש ההתארגנות", כותב עו"ד תקן להנהלת החברה. "מדובר בפגיעה קשה בחופש ההתארגנות של עובדי ספרינג מוטורס המהווה הפרה בוטה של הדין הקיים כמו גם פגיעה בזכויות יסוד של עובדים אלו".

תקן הוסיף כי אם לא תמשוך ההנהלה את מכתבי הפיטורים, תאלץ ההסתדרות לנקוט בכל הצעדים העומדים לרשותה לרבות צעדים משפטיים ואחרים. בסונול דוחים את טענות ההסתדרות. מהחברה נמסר בתגובה, כי "מהלך ההתייעלות ידוע זה זמן רב לעובדים. מעבר לכך, להנהלת סונול או ספרינט מוטורס לא היה ידוע על התארגנות מצד העובדים."

השלימה שלב נוסף ברה-ארגון

בתוך כך, חברת הדלק הנמנית עם קבוצת גרנית הכרמל שבשליטת דוד עזריאלי, הודיעה על השלמת שלב נוסף בתהליך הרה-ארגון שהיא עוברת. סונול, בניהולו של תמיר פוליקר, החלה בתהליך התייעלות בחודשים האחרונים, כשהוציאה כ-35 עובדים ותיקים לפנסיה מוקדמת ועוד מספר עשרות עובדים בתחנות ובהנהלה.

בשלב הנוכחי מצמצמת סונול את מספר המנהלים בתחנות שבהפעלה עצמית על ידי יישום תפיסת הניהול האזורי לפיה כל מנהל אחראי על כ-3 תחנות. בסיום שלב הרה ארגון הנוכחי יופחת מספר המנהלים ב-15 ויעמוד על כ-65 מנהלים לכלל התחנות המופעלות בהפעלה עצמית. מדובר בכ-170 תחנות המופעלות ישירות ע"י החברה.

גרנית, המחזיקה, בין השאר, בסונול, סופרגז, טמבור וחברת המים GES, סיימה את הרבעון הראשון של 2009 ברווח נקי של כ-21 מיליון שקל, גידול של 40% לעומת הרבעון המקביל. למרות ירידה במכירות וצמצום ברווח התפעולי, גרנית הצליחה לשפר את הרווחיות תודות לירידה חדה בהוצאות המימון. הוצאות המימון ברבעון הסתכמו בכ-3.7 מיליון שקל בלבד, בהשוואה ל-45 מיליון שקל ברבעון המקביל.