למי אכפת מהגבלים עסקיים

אנחנו אולי בדרך לעידן שבו החזקים יפסיקו לפחות להשתמש בכוחם כדי לחסל תחרות

נודה באמת, בישראל לא מתייחסים ברצינות לדיני ההגבלים העסקיים. בכירי העסקים מצפצפים עליהם. פמליות רמות דרג יוצאות ובאות במשרדי רשות ההגבלים, בכירים חותמים על תנאי מיזוג, שמלכתחילה אינם מתכוונים לשמור עליהם. למה להם? הרי החזק תמיד מנצח, ועל החזק אף אחד לא מאיים. את חוק ניירות ערך התחיל המגזר העסקי להפנים רק אחרי שבכיריו צעדו בזה אחר זה לחדרי החקירות של רשות ניירות ערך.

רק אחרי שבסוף שנות ה-80 פתח מנהל הרשות דאז, אריה מינטקביץ', בגל מתגבר של הגשת כתבי אישום נגד "סלבס" עסקיים (הדיסקונטאים, בכירי אילנות, פסגות, לה נסיונל ועוד..). הם צולמו בשערי בית המשפט, הם נמצאו אשמים. האחרים התחילו לפחד, לקחת את דיני ניירות ערך ברצינות רבה.

השבוע הודיעה רשות ההגבלים כי החליטה להעמיד לדין את אפי רוזנהויז, מנכ"ל שופרסל, ואת אלי גידור, סמנכ"ל השיווק, בחשד של עבירה על תנאי המיזוג שעליהם חתמו כשרכשו ב-2005 את סניפי קלאבמרקט ובכך הפכו את שופרסל לרשת המובילה והחזקה בישראל.

שופרסל הוקמה ב-1958. יש לה 228 חנויות בפריסה ארצית ו-10,400 עובדים. רוזנהויז, חמש שנים וחצי מנכ"ל שופרסל, מבית אי.די.בי של נוחי דנקנר, הוא דמות בכירה, דומיננטית, מתוקשרת, עם אצבע נחושה המסמנת "דיר באלאק..". ב-2006, שנת המיזוג עם קלאבמרקט, הכתיר אותו איגוד המפרסמים לאיש השיווק של השנה. באותה עת בדק אתר "וואלה" ומצא כי שכרו גבוה פי 96 משכרן של קופאיות הרשת. עלות שכרו ב-2008 עמדה על 412,000 שקל חודש כולל מימוש אופציות, ברווח של 9.4 מיליון שקל.

אירינה שלמור, מבכירי היחצ"נים של התחום העסקי, שרוזנהויז אינו קליינט שלה, אמרה עליו "אפי יודע להתראיין, הוא דמות מצוינת לבנייה של אישיות-מותג, ווט יו סי איז ווט יו גט, הוא מקצוען, מאוד טמפרמנטי..". על עצמו ועל שופרסל כתבה החברה בפרופיל מטעמה ל-דן אנד ברדסטריט: "שופרסל מיישמת אסטרטגיה של מובילות שנועדה לנצל באופן מרבי את עוצמותיה ויתרונותיה התחרותיים..".

כמה מעניין... באמצע השבוע נודע כי חוקרי הרשות, בראשות רונית קן, חקרו ומצאו כי מנהלי הרשת לא קיימו את תנאי המיזוג שהתחייבו לקיים, ניצלו לרעה את כוחם, איימו על ספקים כי אם לא יפסיקו להציע את מוצריהם (מים מינרליים נביעות, קפה רד מאג, ומשקאות אייס) בהנחות גדולות ברשת המתחרה הרבוע הכחול, הם יורידו את מוצריהם מהשופרסל, וכך אכן עשו בפועל. זו לא הפרה טכנית, זה עניין רציני. זו הצהרה של תאגיד שולט לכל השוק: אתם תעשו מה שאני אומר לכם לעשות. אם תעשו מבצעים עם אחרים, כי אז אני מוריד אתכם מהמדפים שלי.

אם נכון מה שנטען, אפשר שרוזנהויז, מבכירי המשק, המועסק אצל הבכיר במשק הישראלי נוחי דנקנר, יהיה זה שהסיפור שלו יכפיף את להט ההצלחה והזלזול של מנהלים בישראל לדיני ההגבלים, לטובת ציבור הצרכנים. רונית קן, בשקט ובלי דרמטיות, עשויה להיות זו שתכניס את המשק לעידן חדש שבו החזק יפסיק, לפחות יהסס, להשתמש בכוחו כדי לחסל תחרות ולפגוע בצרכנים ובאפשרות שלהם. זו מהות דיני ההגבלים: שהצרכנים יוכלו ליהנות מפירות התחרות, כלומר מוצרים טובים יותר במחירים נמוכים יותר.

הערת אזהרה: לכעשרה מיזוגים בשנה נקבעים תנאי מיזוג מקדמיים, אחד-שניים מהם בעלי נפח משמעותי של תנאים לשמירה קפדנית על התחרות. בקיץ 2005 זה היה המיזוג הענק בין שופרסל לקלאבמרקט. רשות ההגבלים החליטה באחרונה לבצע בדיקות מדגמיות לגבי ביצוע מלא של תנאי מיזוג שנקבעו בשנים האחרונות.

רוזנהויז יעמוד לשימוע, אחריו ככל הנראה יוגש נגדו כתב אישום. הוא יעמוד לדין בבית-המשפט המחוזי בירושלים, שם יישב כנראה גם אחד משופטי ההגבלים העסקיים. אם הסחבת הנהוגה לא תחגוג שוב, אם המשפט לא ייגרר שנים על גבי שנים - הפרשה הזו תאכוף משמעת חדשה בשוק.

stella-k@globes.co.il