קפיצת מדרגה במתיחות עם חברות הדירוג: מעלות הורידה דירוג לאולימפיה - והחברה הפסיקה ההתקשרות עימה

אולימפיה הודיעה כי היא מפסיקה לעבוד עם סוכנות הדירוג במקביל להחלטת מעלות על הפחתת הדירוג לחברה בשתי רמות ■ אולימפיה: "נמשיך לעבוד עם מידרוג. אנו סבורים כי אין מקום להתקשרות עם שתי חברות הדירוג במקביל"

המשבר הכלכלי ומחנק האשראי יוצרים לא מעט מתיחויות בעולם העסקים: בין בעלי שליטה למנכ"לים, בין חברות לנושים שלהן וגם בין החברות לסוכנויות הדירוג. בשבוע האחרון, נראה כי המתיחות בין חברות הדירוג לחברות המדורגות עלתה מדרגה.

לפני כשבוע, בזמן שרוב הפעילים בשוק ההון היו עסוקים בהכנות לחג השבועות או בנבירה בשטף דו"חות הרבעון, פרסמה חברת הנדל"ן אולימפיה הודעה לקונית: "בהתאם להחלטת דירקטוריון, החברה הודיעה היום למעלות על הפסקת ההתקשרות עימה".

אולם ההחלטה להפסיק את ההתקשרות עם מעלות לא נעשתה משיקולים של עלות כלכלית, אלא הגיעה על רקע החלטתה של מעלות להוריד את דירוג החברה, שבשליטת ישראלום של קבוצת ברונפמן-פישר.

מעלות, בניהולה של דורית סלינגר, הורידה את הדירוג של אולימפיה בשתי דרגות לרמה BB, עם תחזית דירוג שלילית, ומדובר בהורדת דירוג שנייה בתוך כחצי שנה. "הורדת הדירוג נובעת בעיקר מחששותינו באשר לנזילות החברה וליכולתה לעמוד בזמני פירעון התחייבויותיה בשנת 2010", נימקו בחברת הדירוג את הצעד.

זו אינה הפעם הראשונה שגוף מדורג מביע אי שביעות רצון מהורדת דירוג של מעלות, אך בשוק ההון לא זכור מקרה בו בתגובה על כך הודיעה חברה כי היא מפסיקה את הקשר עם חברת הדירוג. אולימפיה, חשוב לציין, מדורגת גם על ידי חברת מידרוג (בדירוג Baa2), כך שהיא אינה נותרת ללא דירוג.

מחברת אולימפיה נמסר בתגובה כי "דירקטוריון חברת אולימפיה קיבל החלטה להפסיק את ההתקשרות עם חברת הדירוג מעלות. במקביל, ממשיכה אולימפיה את ההתקשרות שלה עם חברת מידרוג. החברה סבורה כי אין מקום להתקשרות עם שתי חברות הדירוג במקביל".

"ציון לא גבוה"

למרות שאולימפיה רשאית לעשות צעד שכזה, ישנם גורמים בשוק ההון שהרימו גבה על המהלך. "זה לא צעד שמזכה חברה בציון גבוה על ההתנהלות ציבורית", אומר גורם בשוק ההון. "אם החברה כבר החליטה להפסיק את העבודה עם מעלות, היה יותר ראוי אם הם היו מקבלים את ההחלטה על כך, רק לאחר פרסום הורדת הדירוג", הוא מוסיף.

הפעם האחרונה בה נתקלה מעלות בתגובה אגרסיבית להחלטתה על הורדת דירוג, נגעה לאפריקה ישראל. באוגוסט אשתקד הורידה מעלות את דירוג החברה בשלוש דרגות לרמה A, ובאפריקה מחו על הצעד, טענו כי מעלות פועלת מתוך פחד וביקרו את עבודתה המקצועית. למרות הטענות הקשות, אפריקה לא הודיעה על ניתוק היחסים עם מעלות.

ייתכן שאחת הסיבות שבגללן מרשה לעצמה אולימפיה לנקוט צעד חריף של ניתוק ההתקשרות עם מעלות, היא שמחזיקי האג"ח לא יוכלו לנקוט סנקציות נגדה בתגובה לכך. האג"ח של החברה גויסו במקור, לפני כשלוש שנים, כאג"ח לא מדורגות, כך שלפי תנאי התשקיף המקוריים היא אינה מחויבת בדירוג של מעלות.

במארס אשתקד החליטה אולימפיה לדרג את איגרות החוב שלה על רקע תוכניות לצאת בגיוס נוסף. לצורך כך, היא קיבלה דירוג A מינוס ממעלות ודירוג 3A ממידרוג. בדצמבר האחרון הורד הדירוג של החברה על-ידי שתי חברות הדירוג. אולם במעלות, כאמור, לא הסתפקו בהורדה מדצמבר, והחליטו להוריד שוב את הדירוג, בשתי דרגות נוספות, צעד שלא התקבל בשוויון נפש על ידי החברה.

היקף האג"ח של אולימפיה מסתכם ב-340 מיליון שקל. השנה אמורה החברה לשלם למחזיקי האג"ח תשלום קרן וריבית של 36 מיליון שקל. בנוסף יש לחברה חובות לבנקים בהיקף של 275 מיליון שקל, רובם דולריים. האג"ח של אולימפיה נסחרות בתשואה של 30%-35%, הנחשבת לתשואה של אג"ח זבל.

"הגמישות הפיננסית של אולימפיה מוגבלת"

הורדת הדירוג והתחזית השלילית שנתנה מעלות לאולימפיה, נומקו בכך שישנו חשש שהחברה לא תעמוד בזמני פירעון התשלומים בשנה הבאה. במעלות מסבירים כי מקור תשלום החוב בשנה הבאה אמור להגיע מארבעה פרויקטים בישראל, אך טוענים כי חלק מהפרויקטים נמצאים עדיין בשלב התחלתי, כך שספק אם עד לשנה הבאה כבר ניתן יהיה ליהנות מהתזרים שלהם.

במעלות מביעים ספק גם באשר למקורות האחרים שאמורים לשמש לתשלום האג"ח, ביניהם דיבידנדים מנאנט ותשלומי הלוואת בעלים מאולימפיה יורו, הפעילה בשוק האוקראיני הסובל מאוד ממשבר האשראי. בנוסף, מעלות טוענת כי הורדת הדירוג נובעת מיחסיה הפיננסים התזרימיים השליליים של החברה.

במעלות מציינים לטובה פעולות שעשתה אולימפיה לצורך שיפור מצבה הפיננסי, ביניהם, גיוס 18 מיליון שקל בהנפקת זכויות והקטנת מצבת החוב לבנקים, רכישה עצמית של אג"ח ומימוש נכסים. ועדיין בחברת הדירוג מוטרדים ממצבה הפיננסי של החברה בטווח הארוך יותר.

"רמת הנזילות של החברה מספיקה לצרכיה בטווח הקצר, אולם לדעתנו הגמישות הפיננסית מוגבלת", אומרים במעלות. "להערכתנו, יכולת החברה לקבל אשראי חדש על ידי שעבודים הצטמצמה מאוד".

מאולימפיה נמסר בתגובה להורדת הדירוג כי "חברת אולימפיה והחברות המוחזקות על ידה יעמדו במועדי פירעון ההתחייבויות שלהן, כפי שעשו עד כה. לחברה ולחברות המוחזקות על ידה נכסים ופרויקטים שצפויים להניב על פי תוכניותיה של החברה תזרימי מזומנים גבוהים מהיקף התחייבויות החברה. להערכת החברה, היא תעמוד בהתחייבויותיה השונות, והיא מסבה, בין היתר, את תשומת לב המשקיעים לכך שברבעון הראשון של 2009 מכרה נאנט, המוחזקת בשיעור של 32% על ידי אולימפיה, כ-80 דירות מגורים בפולין ובהונגריה, קצב מכירות הגבוה פי 4 לערך מקצב המכירות אשתקד".