הנפקת האג"ח של לטביה נכשלה והפילה את מניות הבנקים שהשקיעו בה

המטבעות של מדינות מזרח-אירופה צנחו בתגובה לכישלון ההנפקה ■ חששות בקרב המשקיעים שהכלכלות בשווקים המתעוררים ברחבי העולם יתקשו למצוא קונים

ממשלת לטביה רשמה כישלון מהדהד בהנפקת האג"ח הפומבית שלה, והכישלון הזה מכה גלים בשווקים הפיננסיים, משום שהוא מעורר חששות בקרב המשקיעים שהכלכלות בשווקים המתעוררים ברחבי העולם יתקשו למצוא קונים לכמויות האג"ח האדירות שהן מנפיקות.

התגובה הבולטת הראשונה של המשקיעים היתה ניסיון מהיר להיפטר ממניות של בנקים שבדיים, שביצעו השקעות כבדות בלטביה. גם שאר הכלכלות של מזרח-אירופה נפגעו מהסנטימנט השלילי שנוצר בשווקים, כשחלק מהמטבעות המזרח-אירופיים רשמו ירידה חדה לעומת הדולר.

כישלונה של לטביה לגייס הון באמצעות מכירת אג"ח ממשלתיות קצרות טווח מיוחס לחששות שבעיותיה הכלכליות החמורות של המדינה, יאלצו אותה לבצע פיחות של המטבע הלאומי, הלאט. הממשלה ביקשה לגייס 50 מיליון לאט (100.7 מיליון דולר).

משקיעים נרתעים

על-פי הערכת הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח (OECD), השנה צפויות ממשלות ברחבי העולם להנפיק בשווקים הבינלאומיים אג"ח בשווי כולל של 11.6 טריליון דולר, לעומת 10.5 טריליון דולר אשתקד. אף שהנפקות האג"ח של המדינות בשווקים המתעוררים גדלו עקב התאוששות מסוימת בשווקים הפיננסיים, ממשיכים המשקיעים להירתע מהענקת הלוואות לכלכלות חלשות או בלתי-יציבות.

המטבע ההונגרי, פורינט, רשם את הירידה החדה ביותר, ואיבד 1.97% מערכו לעומת האירו ו-2.85% לעומת הדולר. הזלוטי הפולני נחלש ב-0.75% לעומת האירו וב-1.56% לעומת הדולר, והקרונה הצ'כית נפלה ב-0.25% לעומת האירו וב-1% לעומת הדולר.

מניית הבנקים השבדיים סווידבנק ו-SEB צנחו ב-15.9% ו-11%, בהתאמה. מטבעותיהן של כל המדינות הבלטיות צמודות לאירו, והבנקים השבדיים צפויים להיפגע, אם יתקשו חברות וצרכנים במדינות אלה לפרוע הלוואות נקובות באירו לאחר פיחות של המטבע הלאומי שלהן.

פיחות הכרחי

יועץ שבדי של ראש ממשלת לטביה אמר לפני מספר ימים כי פיחות הלאט הוא "עניין של זמן בלבד". ממשלת לטביה מעריכה שהשנה תתכווץ הכלכלה ב-18%, והגירעון התקציבי נאמד ב-9% מהתמ"ג.

נייג'ל רנדל, אסטרטג שווקים מתעוררים ב-RBC קפיטל מרקטס, אמר: "המדינה בצרות צרורות, והכלכלה צפויה לרשום השנה התכווצות חדה מאוד. הגירעון התקציבי גבוה להחריד. פיחות המטבע נראה כאמצעי סביר לקידום הייצוא והצמיחה".