משרדי הבריאות והאוצר לבג"ץ: המדינה תעניק לכל תלמידי בתיה"ס בדיקות שיניים בחינם

זאת בעלות של 30 מיליון שקל בשנה ■ לא צריך למהר לשמוח: המהלך לא כולל טיפולי שיניים, אם כי לראשונה המדינה מכירה באחריות לבריאות השן של התלמידים

משרדי הבריאות והאוצר הסכימו להכפיל פי שלושה את תקציב שירותי בריאות השן, כך שכל תלמיד בגילאי 5-18 יהיה זכאי לבדיקת שיניים חינם. ההודעה על הסיכום נמסרה לבג"ץ, בעקבות עתירה שהגישו לפני כשנה האגודה לזכויות האזרח וארגון רופאים לזכויות אדם, שדרשו מהמדינה לספק לכלל התלמידים טיפולי שיניים כמתחייב לכאורה בחוק בריאות ממלכתי.

העותרים בירכו היום (א') על ההודעה, שמשמעותה התקציבית נאמדת ב-30 מיליון שקל בשנה לעומת 10 מיליון שקל כיום, אולם הדגישו כי מדובר בהישג חלקי. זאת, משום שמדובר בתקציב שיאפשר בדיקות שיניים ומעקב בלבד, ולא טיפולי שיניים.

אם לוקחים בחשבון שכבר כיום קופות-החולים נותנות בדיקות שיניים חינם, הרי שלכאורה אין כאן הישג של ממש. ואולם, העותרים מדגישים כי לראשונה לוקחת על עצמה המדינה את האחריות על בריאות השן לתלמיד, בעוד שנוהל פנימי של משרד הבריאות הטיל עד היום את האחריות לכך על הרשויות המקומיות. בפועל, רק כ-25% מהתלמידים במסגרות חינוך החובה זכו ליהנות מכך.

ההישג המשמעותי הוא העובדה שלקיחת האחריות על בדיקות השיניים עשויה להוביל להגברת הלחץ על כך שיינתנו בעתיד גם טיפולי שיניים של ממש לתלמידים.

"זהו צעד חשוב בדרך לביטול האפליה בזכאות לשירותי בריאות השן, אמר היום נציג העותרים, עו"ד דורי ספיבק מהקליניקה למשפט וזכויות אדם באוניברסיטת תל-אביב. "בדיקות שיניים שוטפות הן בעלות חשיבות עצומה להפחתת התחלואה, אולם אין די בכך - חוק ביטוח בריאות ממלכתי קובע כי התלמידים זכאים לסל בריאות שן מקיף, כולל טיפולי שיניים, ואנחנו מתכוונים להמשיך ולהיאבק על כך".

יצויין כי ההוצאה הגדולה ביותר בתחום הבריאות של משפחה ישראלית ממוצעת היא על טיפולי שיניים. 28% מההוצאה המשפחתית לבריאות הולכים לרופאי השיניים, 26% לביטוחים המשלימים השונים, 17% לתרופות ו-9% למשקפיים או עדשות.

מי שכבר מציעות טיפולי שיניים בחינם לילדים קטנים הן קופות-החולים מכבי, כללית ומאוחדת - אולם הן עושות זאת רק עבור הורים שמשלמים לביטוחים המשלימים מדי חודש. במכבי ובכללית הטיפולים ניתנים עד גיל 6 בלבד, כאשר לפי מומחים בתחום בגילאים אלה אין צורך בהרבה טיפולים יקרים, ובכל מקרה הצורך עולה לרוב רק אחרי גיל 4.

בקופת-החולים מאוחדת הגדילו לעשות והעניקו טיפולי שיניים בחינם לילדים עד גיל 12 - אולם זאת רק אם ההורים משלמים לרובד הנוסף והיקר יותר של הביטוח המשלים ("מאוחדת שיא").

גם ביטוחי הבריאות הפרטיים מספקים ביטוחי שיניים, אולם אלה למעשה "תוכניות מימון" ולא ביטוח אמיתי - שכן מדובר בתשלום חודשי גבוה יחסית, המאפשר פריסה נוחה יותר למי שנזקק לטיפולי שיניים באלפי שקלים (ולפעמים עשרות אלפי שקלים).