משרד התקשורת משלים פליק-פלאק: מעניק ל-HOT הקלות בהפרדה המבנית

התיקון עומד בסתירה להמלצות ועדת גרונאו, שקבעו כי יש לאכוף הפרדה מבנית מלאה על HOT - בדומה לבזק

משרד התקשורת מתקן את רישיון חברת HOT ומעניק לה הקלות בהפרדה המבנית שאותה ניסתה ועדת גרונאו לאכוף, ואשר אומצה על-ידי שר התקשורת הקודם, אריאל אטיאס.

ביום חמישי שעבר שלח משרד התקשורת ל-HOT את תיקון הרישיון, לאחר שערך לה ולבזק שימוע קצר. משמעות התיקון היא ביטול ההפרדה המבנית דה-פקטו, והוא עומד בסתירה להמלצות ועדת גרונאו, שקבעו כי יש לאכוף הפרדה מבנית מלאה על HOT בדומה לבזק.

נזכיר כי בעקבות עתירת בזק לבית המשפט העליון בעניין אי-קיומה של הפרדה מבנית ב-HOT, ביקש משרד התקשורת לחכות לועדת גרונאו שבדקה את הנושא, וכך קרה. בעקבות המלצות ועדת גרונאו שקבעו כי יש ליישם הפרדה מבנית ב-HOT בדומה לבזק, אימץ השר הקודם אטיאס את ההחלטה. אלא שבאופן לא ברור, וכנראה בעקבות לחצים שהופעלו עליו, חזר בו מההחלטה והחליט להכניס הקלות בהפרדה המבנית ב-HOT, כפי שהם מבוצעות היום. עד היום לא ברור מה גרם לאטיאס לחזור בו מההחלטה שלו.

במסגרת תיקון הרישיון מאפשר משרד התקשורת ל-HOT הקלות בהפרדה שהיתה אמורה לחול על HOT, ושאותה בעצם לא קיימה במלואה. ההפרדה "לייט" שמנהיג היום המשרד ב-HOT מבטל את החובה שלה להפרדה בין נכסי HOT טלקום ו-HOT שידורים, ומאפשר את המשך המצב הקיים של תשלום סביר לשימוש משותף של נכסים בין החברות.

הנושא השני שבו קבלה HOT הקלה בהפרדה הוא בנושא השימוש במערכות חיוב וגבייה שיכול להמשיך להינתן במשותף, ו-HOT טלקום לא תצטרך להקים מערכות חיוב וגבייה משותפות. החברה הבת גם לא תצטרך למנות סמנכ"ל מערכות מידע נפרד, אלא תוכל להיעזר בשירותים הניתנים על-ידי HOT שידורים.

לעניין הסכם האשראי של החברה מול הבנקים, קבע משרד התקשורת כי סמנכ"ל הכספים של HOT שידורים יוכל לקבל נתונים לצורך בירור ובדיקה האם HOT טלקום עומדת בתנאי הסכם האשראי שהוכתבו לה. זאת משום שהבנקים רואים ב-HOT יישות אחת והסכם האשראי ניתן לה כגוף אחד ללא הפרדה מבנית בין החברות.

מכיוון שהסכם האשראי של החברה כבר נסגר מזמן - עריכת שינויים בו היא בעייתית, ולכן דרשה HOT שלא לגעת בו. לעניין זה הסכים משרד התקשורת לקבל את עמדת החברה, משום שהגיע למסקנה שניתן לקיים את תכלית ההפרדה המבנית ללא נגיעה בהסכם המימון מול הבנקים.

בעקבות החלטת משרד התקשורת מבקשת המדינה לדחות את עתירת בזק שהוגש לבית המשפט העליון בנושא, משום שתיקון החוק עבר. בזק תצטרך לקבל החלטה כיצד לפעול לאור התפתחות זו.