נעילה מעורבת באחד-העם: מדד הבנקים ירד ב-1.6% והתל-טק עלה ב-0.5%; בז"ן טיפסה ב-7.8%

המעו"ף נחלש ב-0.4% ומדד הנדל"ן ב-0.5% ■ סרגון טיפסה ב-4.8% ואלווריון ב-2% לאחר שהודיעו על חוזים חדשים ■ מניית החברה לישראל בלטה בירידה של 3.5% וכי"ל איבדה 1.7%

הבורסה בת"א ננעלה במגמה מעורבת, זאת לאחר שמוקדם יותר עברו מדדי התל-טק ומדדי היתר להציג עליות שערים ושינו כיוון בהשוואה למגמה שנרשמה מוקדם יותר במסחר, ובהשוואה לירידות השערים הבולטות שנרשמו במדדי הבורסה האחרים.

את ירידות השערים הוביל מדד הבנקים, ואת העליות הוביל התל-טק. בין מניות המעו"ף בלטה לחיוב מניית בז"ן, ומנגד משכה מניית החברה לישראל. בגזרת האג"ח הקונצרניות נרשמה יציבות יחסית בקרב מדדי התל-בונד.

ברקע למסחר בת"א, הבורסות באסיה ננעלו מוקדם יותר היום במגמה מעורבת, הבורסות האירופאיות נסחרות בירידות שערים, והמסחר בוול סטריט נפתח במגמה שלילית.

המשקיעים בשוק המניות בת"א, עקבו במקביל גם אחר זירת המט"ח, שם התחזק שערו של הדולר בכ-1.9% ושערו היציג נקבע מעל רמת ה-4 השקלים.

מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום עולה כי בחודש אפריל מכרו המשקיעים הזרים מניות בהיקף של 71 מיליון דולר. הזרים קנו מניות בנקים ובמקביל מכרו מניות כימיה. המשקיעים הזרים קנו באפריל אג"ח ממשלתיות ב-125 מיליון דולר, וכמו כן רכשו אג"ח קונצרניות ב-112 מיליון דולר.

מהפרוטוקולים של החלטת הריבית ליוני שפרסם היום בנק ישראל, עולה כי בבנק מעריכים כי הצמיחה במשק תתחדש לקראת סוף השנה וכי המדיניות המוניטרית המרחיבה תימשך. כל חברי הנהלת בנק ישראל תמכו בהחלטה להותיר את הריבית על כנה, כאשר בבנק ישראל שמים דגש רב על תמיכה בתעסוקה ועידוד הצמיחה. בבנק ישראלים סבורים כי במחצית השנייה של 2009 ינוע הדולר בטווח של 4.16-4.19 שקלים, וכי האינפלציה בשנת 2009 תסתכם ב-1.5%.

היום פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני השכר ממוצע למשרת שכיר לרבעון הראשון של השנה בו נרשמה עלייה של 0.7% בשכר שהסתכם ב-8,160 שקל בממוצע. זאת לאחר שבפברואר נרשמה יציבות בנתון זה ושכרו הממוצע של השכיר הישראלי הסתכם ב-7,908 שקל ברוטו.

למרות הנתונים הכלכליים, שוק ההון ציין היום שלושה חודשים לראלי הגדול, שהזניק את מדד המעו"ף מרמה של 638.34 ב-8 במארס, לרמה של 881.95 היום - זינוק חד של כמעט 40%.

כמדי שבוע, יקיים היום משרד האוצר את המכרז לגיוס חוב ממשלתי, בהיקף כולל של 1.25 מיליארד שקל. על רקע זה נציין את שוק האג"ח הממשלתיות שממשיך לרכז עניין. את הירידות שהיו בימים האחרונים בשוק זה ניתן לנסות ולהסביר ע"י הירידות החדות שנרשמו בסוף השבוע בארה"ב בתחום זה. נראה כי על רקע רמות הריבית האפסיות, החשש מפריצה אינפלציונית בשווקים, הגדלת התיאבון לסיכון והסיכונים הכרוכים בהגדלת הגירעון התקציבי במדינות השונות - בוחרים המשקיעים לעבור לאפיקי השקעה אחרים גם בארץ וגם בחו"ל.

וגם בשוק האג"ח הקונצרניות נרשמה תכונה רבה, על רקע תשלומי ריבית אותם מתקשים לשלם בעלי השליטה השונים למחזיקי האג"ח, ביניהם נציין את בוימלגרין וקייזמן. כמו גם תכונה רבה בשוק הנפקות האג"ח, כאשר בבית ההשקעות מיטב העריכו הבוקר כי "המשך ירידת התשואות לפדיון עשויה להוביל לגל הנפקות של חברות המשוועות למחזור חוב".

המעו"ף נחלש ב-0.4% ל-881.95 נק', ת"א-100 איבד אותו שיעור ל-811.38 נק', התל-טק עלה ב-0.5% ל-185.06 נק', מדד הנדל"ן ירד ב-0.5% ל-252.06 נק', ומדד הבנקים בלט בירידה של 1.6% ל-831.52 נק'

מניות בכותרות

בז"ן הגיבה בחיוב להודעתה כי הדירקטוריון אישר השקעה של 500 מיליון דולר בהגדלת יכולת הזיקוק. דירקטוריון בז"ן אישר השקעה מופחתת של 500 מיליון דולר בהקמת הפצחן המימני עד 2012 - מדובר בחיסכון של 170 מיליון דולר בהשוואה לעלות שהיתה מתוכננת. המתקן צפוי להגדיל את כושר הזיקוק בכ-25,000 חביות ליום, ולתרום 150-200 מיליון דולר לרווח התזרימי של החברה. אתמול אושר לחברת פטרוכימיים להצטרף לגרעין השליטה בבז"ן יחד עם החברה לישראל .

מניות הבנקים הגדולים: לאומי , פועלים מזרחי טפחות ודיסקונט בלטו בירידות והובילו את מדד הבנקים לירידה בערכו.

סרגון ריכזה עניין לאחר שדיווחה על התרחבות בהודו. החברה חתמה על עסקה גדולה עם ענקית התקשורת טאטא. היקף העסקה לא נמסר, אולם ההערכות בשוק הן כי מדובר בעסקה מהותית לחברה.

אלווריון דיווחה על חוזה רביעי בתוך שבוע. החברה תפרוס רשת תקשורת בצפון-מזרח טייוואן, כאשר היקף העסקה נאמד במיליוני דולרים בודדים. בשבוע שעבר חתמה החברה על 3 חוזים חדשים - בניגריה, נורבגיה וגינאה.

חברת ארזים נדרשת לפרוע מיידית הלוואה בנקאית בסך 42.7 מיליון ליש"ט. ההלוואה ניתנה לחברה כנגד רכישת רשת בתי אבות באנגליה, וכעת עקב ירידת שווי הנכס היא אינה עומדת בהתניות הפיננסיות.

מניות חברות חיפושי הנפט והגז, ובהן ישראמקו ודלק קידוחים , המשיכו לרכז עניין לאחר שב"גלובס" פורסם לראשונה כי במצרים לא מחכים לקידוח "תמר": לאחר שנה של שיבושים, הגדילה חברת EMG המצרית בה שותף גם יוסי מימן, את הזרמת הגז לחברת החשמל. ספקית הגז המצרית הגדילה ההזרמה ל-1.5מיליארד מ"ק לשנה, וקרובה לכמות עליה התחייבה. עד סוף השנה צפויה להתחיל להזרים גז גם למפעל נשר שבשליטת אי.די.בי .

בנוסף, חברת נעמן פורצלן הגישה הצעת רכש מלאה למניות חברת ורדינון טקסטיל מקבוצת הרבוע הכחול לפי 1.55 שקל למניה.

חברת קמהדע מרכזת עניין לאחר שדיווחה הבוקר כי קיבלה את דו"ח הביניים המסכם את התוצאות הסופיות, המעידות על סיומו המוצלח של השלב השני של הניסוי הקליני בתרופת הדגל של החברה - AAT לטיפול באינהלציה במחלת הריאות שמביאה להרחבת סימפונות.

חברת סקורפיו של בני שטיינמץ העוסקת בתחום השקעות הנדל"ן במזרח אירופה הגיבה לראשונה להורדת דירוג האג"ח בלא פחות מ-9 דרגות ל-B מ-A ותחזית דירוג שלילית על ידי חברת הדירוג מעלות. זאת על רקע החשש ממצב הנזילות של החברה ויכולתה לעמות בהתחייבויותיה למחזיקי האג"ח.

מניות קבוצת אזורים המשיכו לרכז עניין בעוד שנמשכת בהן הטלטלה הפרסונלית. היום פורסם כי מנכ"ל בוימלגרין קפיטל, גיל טובול, התפטר מהדירקטוריונים של לגנא הולדינגס ואנגל משאבים . אתמול התקיימה ישיבה סוערת של מחזיקי האג"ח בחברה שדרשו פרעון מיידי של החוב. ההתפטרות נועדה "לצמצם את היקף ניגוד העניינים במצב בו הנושא המרכזי לטיפול הוא הסדרי אג"ח בחברות קבוצת לגנא".

אפריקה ישראל כהרגלה ריכזה עניין. היום חל יום האקס לתשלום הריבית של 1.35% לאג"ח מסידרה י' של החברה, אשר שוויה הנוכחי בשוק עומד על כ-375 אלף שקל והיא נסחרת בתשואה לפדיון נטו של 15.3%.

חברת התוכנה מג'יק הודיעה כי תספק פתרונות ניהול למרכזים רפואיים בבריטניה בהיקף של כ-200 אלף דולר.

[לאתר המעו"ף]