ארגוני המורים מתנגדים לקיצוץ מחצית מדמי ההבראה: "אמרו לנו 'או שתסכימו לחתום או שנחוקק חוק' "

כך, בדיון שנערך בוועדת הכספים של הכנסת לגבי קיצוץ דמי ההבראה לעובדי המגזר הציבורי, בהתאם להסכמות "עסקת החבילה" ■ וועדת הכספים מציעה הפחתה פרופורציונלית להיקף השכר - מבלי להכליל את המורים

"הגענו להבנה עם ההסתדרות, ועם העובדים שהיא מייצגת לגבי אי-תשלום מחצית מדמי ההבראה בשנים 2009 ו-2010. אנו צפינו להשתתפות גבוהה יותר והצענו צעדים אחרים, אך מה שסוכם עם ההסתדרות קשור לסיבותיה-היא, כגון אי פגיעה בבסיס השכר לצורך חישוב הגמלאות". כך אמר היום (ב') הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, בדיון שנערך בוועדת הכספים של הכנסת לגבי קיצוץ במחצית דמי הבראה לעובדי המגזר הציבורי, בהתאם להסכמות "עסקת החבילה".

לוין הוסיף, כי "הצעתנו הייתה פגיעה 'אחוזית' - כמו הפחתת שכר כפי שנעשה במשבר הקודם. הצענו גם להמשיך ולנהל דיון גם אחרי שהדברים סוכמו, לגבי האפשרות להפחית יותר דמי הבראה לבעלי שכר גבוה, לטובת בעלי שכר נמוך. אנו נשמח להגיע לסיכומים חדשים לגבי פגיעה מזערית יותר לבעלי בשכר הנמוך".

הדיון נערך בנוכחות גבוהה של נציגי המורים אשר מתנגדים לסיכום. נזכיר, כי דמי הבראה הוא צעד רגרסיבי שפוגע בעיקר בבעלי שכר הנמוך, שכן הם דווקא נהנים מדמי הבראה גבוהים יחסית לעומת בעלי הכנסות גבוהות, כגון עובדי חברת החשמל והנמלים אשר דמי הבראה הם נמוכים ביחס לשכרם.

יו''ר הועדה, משה גפני, סירב להביא את הנושא להצבעה, עד שלא יועלה מנגנון פרוגרסיבי יותר. גפני הורה ליעוצי המשפטים לגבש הצעה חלופית. "ההסתדרות לא מהווה כאן גורם. כל העסקאות שגובשו עם גורמים חוץ-ממשלתיים לא מעניינים אותנו ולא מהווים חובה עבורנו. חשוב שתעביר את זה, כי ההסתדרות כאן איננה קובעת". טען גפני. "אני מסכים עם הרעיון של השולחן העגול. הבעיה היא שלא כולם השתתפו בשולחן הזה. הציבור שיושב פה (מורים-א.פ.), לא היה חלק מהדיון ומהסיכום". הוסיף.

היועץ המשפטי של הממונה, קובי אמסלם הדגיש כי "המהלך תואם עם ארגון העובדים הגדול במשק אך ייעשו ניסיונות הידברות עם יתר ארגוני העובדים".

יוסי ווסרמן, מזכ''ל הסתדרות המורים, "אנו לא שותפים למהלך. נשאלנו לגבי הצטרפות להסכם זה. אף אחד לא שאל ולא ניהל מו''מ. אנו מייצגים את החלשים ביותר, כשמחצית מאיתנו חייבים בהשלמת הכנסה. לא היה כאן שום מו''מ בנושא. מספר ימי ההבראה של המורים קטן מזה של שאר המגזרים".

אסתר בלאייש, מורה מירושלים, התבקשה לדבר, פרצה בבכי ואמרה "אני לא יודעת איך להגיע הביתה ואומרת לילדים שאין נופש השנה. זה הדבר היחיד שאני יכול לתת להם ומאפשר קצת מנוחה. לא ביקשתי בית מלון, מדובר על פחות מ-3000 שקלים. הילדים זקוקים לקייטנות".

רן ארז, יו''ר ארגון המורים העל-יסודיים אמר: "בשבועיים האחרונים קיימנו 2 מפגשים עם האוצר, ואמרו לנו כי "או שתסכימו לחתום או שנחוקק חוק. בפגישה השנייה הוצע אותו הדבר - לוקחים ממי שמרוויח מעט, מי שמרוויח הרבה לוקחים ממנו מעט. למרות שלא דיברו איתנו, משרד החינוך כבר נתן הוראה להוריד את הסכום וכבר ניכו את המחצית מדמי הבראה. אלו שחתמו על זה, לא חשבו על הדברים הללו". ארז הציע לחזור למתכונת של הפחתה "אחוזית", כך שמי שמרוויח יותר יתרום יותר. "אנו נהיה שותפים למאמץ הלאומי, כמו בעבר". אמר.

דורון חבצלת, יו''ר ועד עובדי המחקר הזהיר מפני מצב בו הממשלה מסכמת מהלך עם ארגון מייצג אחד וכופה את המהלך על עוד 7 ארגונים מייצגים, תהליך שמגדיר אותו כ"מסוכן" ו"חזרה לשנות ה-50".