מחירי השכירות באזורי המשרדים בטוקיו ובלונדון - היקרים ביותר בעולם

סקר נדל"ן מסחרי עולמי: לראשונה בלי אף עיר אמריקנית בעשירייה הפותחת

השפל החמור במחירם של שטחי הנדל"ן המסחרי בסיטי של לונדון הפך האזור למוקד הנדל"ן היחיד שבו יכולים משקיעים בינלאומיים לעשות "עסקאות טובות". כך עולה מהדו"ח השנתי של מאני אינטו פרופרטי של חברת הייעוץ DTZ.

לונדון היא שוק הנדל"ן המסחרי שרשם את ההתאוששות המהירה ביותר מבחינת המחיר לרמה מקובלת על המשקיעים. בדו"ח נאמר שהצפי להשקעות נדל"ן בעולם ממשיך להיות קודר, ושהירידה במחירים אינה צפויה להיפסק.

בבריטניה, השנים 2008-2010 צפויות להיות הגרועות ביותר מבחינת התשואה במצטברת על נדל"ן מאז הוחל במעקב אחר הנתון, ב-1921.

בעולם צפויה התשואה על השקעה בנדל"ן מסחרי לצנוח ב-20% ב-2009, כאשר ההערכות הן שמחירי הנדל"ן יתייצבו רק במהלך 2010.

DTZ צופה ירידות נוספות של 14% בסיטי ושל 20% בווסט אנד בשנתיים הבאות. לפי מחברי הדו"ח, גם אם ימשיכו דמי השכירות לרדת עדיין מציע השוק הזה תשואות אטרקטיביות למשקיעים בסיטי של לונדון. הדו"ח של DTZ בחן שווקים שונים והעריך שהווסט אנד הלונדוני, מדריד, פריז וסידני יגיעו לרמה של "ערך הוגן" במהלך השנה הנוכחית.

מדו"ח מקביל, שביצעה חברת ריצ'ארד אליס, עולה שהאזור המרכזי הפנימי של טוקיו הוא שוק הנדל"ן המסחרי היקר ביותר בעולם. במחיר של 1,996 דולר למ"ר.

הווסט אנד בלונדון ניצב במקום השני עם 1,876 דולר למ"ר, ומוסקבה במקום השלישי, עם ממוצע מחירים של 1,850 דולר למ"ר. באופן מפתיע, שום עיר בארה"ב אינה נמנית עם עשרת הערים המובילות.

למרות הכבוד המפוקפק שלו זכתה טוקיו כמובילה ברשימת הערים היקרות, ירד האזור המרכזי החיצוני של טוקיו למקום החמישי, והסיטי של לונדון נמצא במקום התשיעי. הירידות החדות ביותר במחירי המשרדים להשכרה נרשמו בווסט אנד של לונדון, במוסקבה, באוסלו ובמיד-טאון בניו יורק. *