רפאל מתחילה לייצא את "כיפת ברזל" - המערכת ליירוט רקטות קצרות טווח

מקור במשרד ביטחון: "לא מדובר בהודו" ■ תשלומי המקדמות מהרוכשת המסתורית מסייעים למשרד הביטחון לשלם לרפאל את הוצאות הפיתוח הקבועות של הפרויקט, לפי החוזה בין הממשלה לרפאל, בסך 500 מיליון שקל

ישראל מתחילה לייצא את "כיפת ברזל", המערכת ליירוט רקטות קצרות טווח, שמשוגרות ממרחק של עד 70 ק"מ. רפאל, שפיתחה את המערכת, מצאה את הלקוח הראשון, מדינה בלתי מזוהה, אך המשלוחים יחלו רק לאחר שחיל האוויר הישראלי ייקבע שכמה סוללות כשירות מבחינה מבצעית. הפרישה המבצעית של המערכת מתוכננת בתאריך כלשהו ב-2010. כך מוסר היום השבועון האמריקני דיפנס ניוז.

במקביל, מתכננות רפאל ושותפתה האמריקנית רייתיאון לייצא לצבא ארה"ב את מערכת "קלע דוד" המיועדת ליירוט טילים בטווח של עד 250 ק"מ. היא מתוכננת לפרישה ב-2012.

"הגנה על האזרחים שלנו מהאיום הגובר של הרקטות הוא העדיפות הראשונה במעלה שלנו", אמר פקיד ישראלי. "השותף-הלקוח שלנו מבין זאת והסכים לדחות את תאריך היצור ואת תאריך המסירה".

החוזה אוסר על ישראל לחשוף את זהותה של של הרוכשת הראשונה של "כיפת ברזל", אך גורם במשרד הביטחון אמר ש"זו לא הודו".

מקורות ממשלתיים ובתעשיות הביטחוניות אמרו, כי תשלומי המקדמות מהרוכשת המסתורית מסייעים למשרד הביטחון לשלם לרפאל את הוצאות הפיתוח הקבועות של הפרויקט, לפי החוזה בין הממשלה לרפאל, בסך 500 מיליון שקל. סך כל עלויות התכנית מגיע עתה ל-215 מיליון דולר. נתון זה כולל גם את המכ"ם הרב-משימתי מפיתוח אלתא, כמה משגרים, יחידת בקרה לניהול קרבות ומלאי ראשוני של מיירטים.

לובה דרורי, סגן נשיא רפאל לשיווק, אישר לדיפנס ניוז כי רפאל חתמה על שני חוזים למכירת "כיפת ברזל". האחד הוא למשרד הביטחון "ועל האחר אינני יכול לדבר".

בניגוד למערכת "כיפת ברזל", שמבוססת על פיתח ישראלי טהור, מערכת "קלע דוד" מושתתת על טכנולוגיות של מיירטי "סטאנר" (Stunner) מפיתוח של רייתיאון והפרויקט כולו ממומן במשותף ע"י ישראל וארה"ב. לכן, בדומה למערכת "חץ-2", כל מכירה של "קלע דוד" תהיה טעונה אישור של הממשל האמריקני.

לייטננט גנראל פטריק אוריילי, מנהל הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים, נתן את האישור הפומבי הראשון לכוונת ארה"ב לרכוש את "קלע דוד". בעדות לפני ועדת השירותים המזוינים של צבא ארה"ב, ב-21 במאי, אמר אוריילי, כי הסוכנות מתאמת עם כמה משתמשים פוטנציאליים בארה"ב "מאמצים לזיהוי הזדמנויות לשימוש במיירטי 'סטאנר' של מערכת 'קלע דוד'.